DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2564

Keywords:

Education, Teaching, Technology

Abstract

The present study is aimed at discussing the emergence and incorporation of Digital Technologies in Education, nevertheless, aims to report on its propagation and its support during the pandemic context, relevance in the construction of meanings for the teaching-learning process and the role of the teacher. The research allows the deepening and amplification in the theme, thus, we used scientific articles arranged in the electronic bases Scielo, Google Scholar and Journals that contemplated the current theme for bibliographic survey. Additionally, we preferably sought productions developed in the period from 2018 to 2022. Thus, the research aims to propagate and amplify the knowledge about digital technologies in the area of education, as a facilitating and innovative resource for the occurrence of the teaching-learning process, bringing reflections on how individuals establish their relationships with these tools.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rozana Neves Guimarães de Carvalho, Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Desirê da Rosa Ventura, Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Ana Beatriz da Costa Xavier , Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Bruna Guedes Brasil de Azevedo, Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Millena Albuquerque da Silva , Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Juliana Garcia de Mello, Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Ayra Sousa de Aguiar Teixeira , Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Roberta Nascimento de Meneses, Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Ana Luiza Ferreira Pereira, Universidade Federal Fluminense

    Bacharel em Enfermagem - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

  • Jorge Luiz Lima da Silva, Universidade Federal Fluminense

    Docente - Universidade Federal Fluminense - UFF - Niterói (RJ) - Brasil.

References

Apoiamo-Nos, Buckingham. Delors. Koutropoulos [Internet]. 2009; Available from: https://www.scielo.br/j/pee/a/NwwLwRTRTdBDmXWW4Nq7ByS/?format=pdf&lang=pt.

Carneiro AP, Figueiredo IS de S, Ladeira TA. A importância das tecnologias digitais na Educação e seus desafios. Revista Educação Pública [Internet]. 2020 Sep 15;20(35). Available from: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/35/a-importancia-das-tecnologias-digitais-na-educacao-e-seus-desafios

A inserção das novas tecnologias digitais na educação em tempos [Internet]. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. 2021. Available from: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/a-insercao

De P, Ferreira Brandão A, Ferreira Cavalcante I. REFLEXÕES ACERCA DO USO DAS NOVAS TECNOLOGIAS NO PROCESSO DE FORMAÇÃO DOCENTE PARA A EDUCAÇÃO [Internet]. [cited 2022 Dec 19]. Available from: https://ead.ifrn.edu.br/portal/wp-content/uploads/2016/02/Artigo-29.pdf

Conte E, Martini RMF. As Tecnologias na Educação: uma questão somente técnica? Educação & Realidade [Internet]. 2015 [cited 2022 Jul 5];40:1191–207. Available from: https://www.scielo.br/j/edreal/a/6dtyr69fvxK7bBmCm5H35FQ/abstract/?lang=pt

Maurício F, Santos F. EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS: Potencialidades e implicações contemporâneas na aprendizagem [Internet]. 2018. Available from: https://www.unirios.edu.br/revistarios/media/revistas/2018/17/educacao_e_tecnologias.pdf

Carvalho RNG de, Mendonça HSL de, Silva JLL da, Santos JFM. Android game about HPV for adolescent university health education: experience report. RSD [Internet]. 2022Jul.6 [cited 2022Dec.19];11(9):e19311931928. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/31928.

Carvalho RNG de, Demberg RR, Ferraz RM, Santos IP dos, Pereira E da S, Silva JR, Pereira D dos SV, Silva JLL da, Poeys JM, Barreto ILR. Active methodologies for learning in the Higher Education Institution. RSD [Internet]. 2022Sep.15 [cited 2022Dec.19];11(12):e293111234614. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/34614

Carvalho RNG de, Pereira JDS, Souza CJ de, Silvino ZR. Use of Educational Technology in the Teaching-Learning of Nursing students: Experience report. RSD [Internet]. 2022Aug.7 [cited 2022Dec.19];11(10):e444111033214. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/33214

Massucato MAO, Ribeiro ALG, Pessalacia JDR, Neves V de JR, Stolte-Rodrigues VP. Telehealth as a medical education tool during the COVID-19 pandemic: experience report. Revista Brasileira de Educação Médica. 2021;45(3).

Silva DSM da, Sé EVG, Lima VV, Borim FSA, Oliveira MS de, Padilha R de Q. Metodologias ativas e tecnologias digitais na educação médica: novos desafios em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica [Internet]. 2022 Mar 11 [cited 2022 May 11];46. Available from: https://www.scielo.br/j/rbem/a/fyC3cYbkkxKNDQWbFRxGsnG/?lang=pt

Santos MOS dos, Peixinho BC, Cavalcanti AMC, Silva LGF da, Silva LIM da, Lins DOA, et al. Estratégias de comunicação adotadas pela gestão do Sistema Único de Saúde durante a pandemia de Covid-19 – Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. 2021;25(suppl 1).

Furlan L, Caramelli B. The regrettable story of the “Covid Kit” and the “Early Treatment of Covid-19” in Brazil. The Lancet Regional Health - Americas. 2021 Oct;100089.

Brandenburg C, Silva Maciel JC da, Baron MV, Costa BEP da, Fialho LMF, Silva JC da. Cartilha educação e saúde no combate a pandemia da (covid-19). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev Pemo. 2020 Jul 26;2(2).

Google.com.br. 2022 [cited 2022 Dec 19]. Available from: https://books.google.com.br/books/publisher/content?id=QDjnDwAAQBAJ&hl=pt-BR&pg=PP1&img=1&zoom=3&bul=1&sig=ACfU3U1dALUggT2dl-kTxqHxOmU8tHHp0w&w=1280

Legislação S, Saúde E. Trabalho em Saúde [Internet]. 2006. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cart_camara_regulacao.pdf

Kyvia C, Alves D, Santos. UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALAGOAS ESCOLA DE ENFERMAGEM CURSO DE ESPECIALIZAÇÃO MULTIPROFISSIONAL EM GESTÃO DO CUIDADO EM SAÚDE DA FAMÍLIA A EDUCAÇÃO EM SAÚDE COMO INSTRUMENTO DE INTERVENÇÃO NA ATENÇÃO PRIMÁRIA DE SAÚDE [Internet]. 2020 [cited 2022 Dec 19]. Available from: https://ares.unasus.gov.br/acervo/html/ARES/24382/1/TCC%20VERS%c3%83O%20FINAL%202021.p

Souza IPMA de, Jacobina RR. EDUCAÇÃO EM SAÚDE E SUAS VERSÕES NA HISTÓRIA BRASILEIRA. Revista Baiana de Saúde Pública. 2012 Sep 1;33(4):618.

Chaves ASC, Oliveira GM, Jesus LM de S de, Martins JL, Silva VC da. USO DE APLICATIVOS PARA DISPOSITIVOS MÓVEIS NO PROCESSO DE EDUCAÇÃO EM SAÚDE: Humanidades &

Inovação [Internet]. 2018 Sep 3;5(6):34–42.

Vicente C, Amante LN, Santos MJ dos, Alvarez AG, Salum NC. Cuidado à pessoa com ferida oncológica: educação permanente em enfermagem mediada por tecnologias educacionais. Revista Gaúcha de Enfermagem. 2019;40.

Rezende G do ES, Alves ALF, Rabelo AF de A. Mobile applications developed for Health Education in the world: integrative literature review. RSD [Internet]. 2021Oct.16 [cited 2022Dec.19];10(13):e352101321334. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21334

França T, Rabello ET, Magnago C. As mídias e as plataformas digitais no campo da Educação Permanente em Saúde: debates e propostas. Saúde em Debate [Internet]. 2019 Aug;43(spe1):106–15. Available from: https://www.scielo.br/pdf/sdeb/v43nspe1/0103-1104-sdeb-43-spe01-0106.pdf

Unesco.org. 2022. Available from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227770

Fabiana De Barros A. O USO DAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO COMO FERRAMENTAS DE APRENDIZADO [Internet]. Available from: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/artigo_o_uso_da_tecnologia_como_ferramenta_aprendizado_1.p

O’Brien W, Adamakis M, O’ Brien N, Onofre M, Martins J, Dania A, et al. Implications for European Physical Education Teacher Education during the COVID-19 pandemic: a cross-institutional SWOT analysis. European Journal of Teacher Education. 2020 Aug 7;43(4):503–22.

Cohen J, Wong V, Krishnamachari A, Berlin R. Teacher Coaching in a Simulated Environment. Educational Evaluation and Policy Analysis. 2020 Feb 24;42(2):208–31.

Ovens AP, Philpot R, Bennett B. VIRTUALLY LEARNING. Movimento. 2022 Apr 14;e28021.

Cristóvão AM, Verdasca JL, Ramos JL, Rebelo H. Perceções de professores do primeiro ciclo do ensino básico sobre a integração de tecnologia educativa no processo de ensino e aprendizagem: o caso das comunidades escolares de aprendizagem Gulbenkian XXI. Revista Brasileira de Educação [Internet]. 2022 May 23 [cited 2022 Aug 28];27. Available from: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/xy55hhXSsZLBsRmDkH69hsx/?lang=pt

Chung F, Geremek B, Gorham W, Kornhauser A, Manley M, Padrón M, et al. Jacques Delors In’am Al-Mufti • Isao Amagi • Roberto Carneiro • EDUCAÇÃO UM TESOURO A DESCOBRIR Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI

CORTEZ UNESCO MEC Ministério da Educação e do Desporto [Internet]. Available from: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf

Rodrigues AL. A formação ativa de professores com integração pedagógica das tecnologias digitais. repositorioulpt [Internet]. 2017 [cited 2022 Dec 19]; Available from: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/28329

Alves Guimarães U, Pereira da Silva V, Meire de Oliveira Barros R, Reis Pacheco J. AS TECNOLOGIAS DIGITAIS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO BÁSICA. RECIMA21 [Internet]. 26º de novembro de 2022 [citado 19º de dezembro de 2022];3(11):e3112269. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2269

Lima CS, Marques WR, Rocha LF de BV, Homem GRC. O PAPEL DA INTERNET NO USO DO WHATSAPP COMO RECURSO EDUCACIONAL: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA

LITERATURA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO. RECIMA21 [Internet]. 7º de novembro de 2022 [citado 19º de dezembro de 2022];3(11):e3112165. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2165

Aparecida dos Santos L, Demiquei Gonzatti L, Alves Guimarães U. EDUCAÇÃO E TECNOLOGIA – USOS E POSSIBILIDADES PARA O ENSINO E APRENDIZAGEM. RECIMA21 [Internet]. 19º de julho de 2022 [citado 19º de dezembro de 2022];3(7):e371710. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/1710

Tunes E, Tacca MCVR, Bartholo Júnior R dos S. O professor e o ato de ensinar. Cadernos de Pesquisa. 2005 Dec;35(126):689–98.

Oliveira SMS de, Araújo FML, Silva CDM da. A prática como lócus de produção de saberes: vozes de professores sobre formação inicial e práticas escolares cotidianas. Revista Educação & Formação [Internet]. 2021 [cited 2022 Dec 19];6(1). Available from: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=585865900003

Mendes De Oliveira1 W. UMA ABORDAGEM SOBRE O PAPEL DO PROFESSOR NO PROCESSO ENSINO/APRENDIZAGEM [Internet]. Available from: https://www.inesul.edu.br/revista/arquivos/arq-idvol_28_1391209402.pdf

O papel do docente hoje é fazer parceria com os alunos - Ensino Superior Unicamp [Internet]. www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br. Available from: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/o-papel-do-docente-hoje-e-fazer-parceria-com-os-alunos

Published

12/01/2023

How to Cite

DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION . (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(1), e412564. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2564