NUCLEAR INTERPROFESSIONAL SKILLS IN HEALTH CARE: A THEORETICAL STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2607

Keywords:

Interprofessional Education, Interprofessional Relations, Health personnel

Abstract

Changes in the epidemiological profile, resulting from increased life expectancy and chronic health conditions, bring the need for comprehensive care, capable of addressing the biopsychosocial needs of individuals, groups and populations. Therefore, in order to improve collaboration and the quality of health care in an interactive way, there is Interprofessional Education, understood as a process of preparing people for collaborative practice, which encompasses six domains of competences to be developed in professionals to promote essential knowledge, skills, attitudes and values. This study aims to present and analyze interprofessional education and its respective domains from the perspective of the document entitled Canadian Interprofessional Health Collaborative, reflecting on academic training and health practices in the country. This is a theoretical study that individually discusses interprofessional competences and their development for a better quality of care provided in health services. It is concluded that training and education in health should enable a critical reflection on the transformations and actions of professionals in the health context, fostering the consolidation of user-centered care from a biopsychosocial perspective.

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Author Biographies

  • , UNILA

    Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

  • Larissa Luiza Dotto Dias, UNILA

    Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

  • Patrícia Cristiane Ribeiro Pinheiro, UNILA

    Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

  • Skarlat Manuely da Silva de Souza Rodrigues, UNILA

    Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

  • Wesley Meleti dos Santos, UNILA

    Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA).

  • Ludmila Mourão Xavier Gomes Andrade, UNILA

    Doutora em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros. Graduada em Enfermagem e em Teologia. Líder do "Grupo de Estudos e Pesquisas em Maternidade, Saúde da Mulher e da Criança" no CNPQ. Docente do curso de graduação em Medicina da Universidade Federal de Integração Latino-Americana e do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família.

  • Thiago Luis de Andrade Barbosa, UNILA

    Doutor em Ciências da Saúde na linha de pesquisa Epidemiologia populacional e molecular pela Universidade Estadual de Montes Claros . Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Montes Claros. Especialista em Urgência, Emergência e Trauma pelas Faculdades Santo Agostinho de Montes Claros. Bacharel em Enfermagem pela Universidade Estadual de Montes Claros. Consultor ad hoc da Revista Cadernos de Ciência e Saúde, Revista Cubana de Enfermería. Docente do Curso de Medicina da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Docente do Programa de Pós-Graduação em Biociências da UNILA, orientador de mestrado. Docente e Tutor do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família. Coordenador do PET-Saúde Interprofissionalidade da UNILA.

  • Monica Augusta Mombelli, UDC

    Centro Universitário União Dinâmica das Cataratas - UDC.

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Published

19/01/2023

How to Cite

NUCLEAR INTERPROFESSIONAL SKILLS IN HEALTH CARE: A THEORETICAL STUDY. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(1), e412607. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2607