FAMILY RELATIONS AND THE IMMODERATE USE OF NEW TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF THE PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2654Keywords:
TVs, mobile phones, tablets, computers - everyone is increasinglyAbstract
TVs, mobile phones, tablets, computers - everyone is increasingly part of the day-to-day at home, at school, at work, from awakening to bedtime. Due to the COVID-19 pandemic, there was a need to adapt the lifestyle, both for education and for work; a factor that has a positive and negative side, after all, allowed social isolation so that daily activities would not stop, however, the use of technologies ended up interfering in family relationships, both in relation to parents, who work too much in computers, and for children, who instead of performing physical activities at leisure time, began to use electronic devices such as video games and mobile phones. In view of the above, this research aims to present family relationships and the immoderate use of new technologies in the context of the pandemic. Therefore, it is concluded that like any other practice, such as sports, food, financial control, etc., technology can have a positive or negative impact on family relationships. Obviously, this will depend on how parents’ approach and measure the use of technology.
Downloads
References
BEE, H. A criança em desenvolvimento. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.
BOWLBY, J. Cuidados maternos e saúde mental. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BRASIL, Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cad. Saúde Pública 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.
CANDAU, V. M. & SACAVINO, S. B. Educação: temas em debate. Rio de Janeiro: 7letras, 2015.
CÂNDIDO, A. O direito à literatura. In: ______. Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CANTON, K. Narrativas enviesadas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
CHAUÍ, M. Cidadania cultural: o direito à cultura. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.
CHIMENTÃO, L. K. O significado da formação continuada docente. 4° CONPEF – Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, 2009.
DUARTE, N. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPED, n. 18. 2001.
DUARTE, N. O Debate Contemporâneo das teorias Pedagógicas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.
FARIA, E. T. O professor e as novas tecnologias. Ser professor, v. 5, 2004.
FERNÁNDEZ, A. Os Idiomas do Aprendente: Análise de modalidades ensinantes em famílias, escolas e meios de comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2001
HARGREAVES, A. Professorado, cultura y póstmodernidad. Madrid: Morata, 1994.
KALOUSTIAN, S. M. Família brasileira, a base de tudo. 03.ed. São Paulo: Calçadense, 1998.
LEAL, M. H. et al. Ações federais para apoio e fortalecimento local no combate ao COVID-19: a Atenção Primária à Saúde (APS) no assento do condutor, 2020.
MACIEL, C. A. B. A família na Amazônia: desafios para a Assistência Social. In. Serviço Social e sociedade. Ano XXIII. N.71. São Paulo: Cortez, 2002
MACINKO, J. et al. Procura por atendimento médico devido a sintomas relacionados à COVID-19 e cancelamento de consultas médicas em função da epidemia entre adultos brasileiros mais velhos: iniciativa ELSI-C OVID-19. CADERNO DE SAÚDE PÚBLICA, 2020 .
MADALENO, R. Curso de Direito de Família. 4º ed. Rio de Janeiro: Forense, 2011
MARINHO, S. P. et al. Obesidade em adultos de segmentos pauperizados da sociedade. Revista de Nutrição, v. 16, n. 2, 2003
MARTINS, C. Gravidez na adolescência- esclarecimentos à luz do Espiritismo para jovens, pais e educadores. São Paulo: DPL Espírita, 1999.
MORATORI, P. B. Por que utilizar jogos educativos no processo de ensino aprendizagem? Universidade federal do Rio de Janeiro - Instituto de matemática. Rio de Janeiro, RJ, 2003.
OLIVEIRA, K. K. D.; et al. Nursing Now e o papel da enfermagem no contexto da pandemia e do trabalho atual. Rev Gaúcha Enferm. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200120
PRADO, D. O que é família. 1 ed. São Paulo: Brasiliense, 1981
ROMANELLI, E. J. Neuropsicologia aplicada aos distúrbios de aprendizagem “Prevenção e terapia”. In: Temas em educação II – Livro das Jornadas 2003. Pinhais: Futuro congressos e eventos, 2003.
SARTI, C. A. “Famílias enredadas”. In: ACOSTA, A. R. e VITALE, Mª A. Faller. Família: Redes, Laços e Políticas Públicas, 4. ed. São Paulo: Cortez e IEE/ PUC - SP, 2008.
SILVA, M. N., e MACHADO, M. H. (2020). Sistema de saúde e trabalho: desafios para enfermagem no Brasil. Rev. Ciência & Saúde coletiva, 20 de dezembro de 2019.
SOUZA, A. M. N. A família e seu espaço: uma proposta de terapia familiar. 2.ed. Rio de Janeiro: Agir, 1997.
SZYMANSKI, H. Viver em família como experiência de cuidado mútuo: desafios de um mundo em mudança. Revista Serviço Social e Sociedade, São Paulo, ano 21, n. 71, 2002.
VIANA, M. A. P. Internet na Educação: Novas formas de aprender, necessidades e competências no fazer pedagógico. In: MERCADO, L. P. L. Tendências na utilização das tecnologias da informação e comunicação na educação. Maceió: EDUFAL, 2004.
WINNICOTT, D. W. Para um estudo objetivo da natureza humana. In Pensando sobre crianças. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.