EDUCATIONAL TECHNOLOGIES, LEARNING AND PEDAGOGICAL INNOVATION IN TEACHER TRAINING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Jádia Elane Oliveira
  • Laudilene Antonia de Moura Pádua
  • Karla Beatriz Wolff Cruz
  • Juliana Andreia Christ Schizzi

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2669

Keywords:

applying teachers to introduce Educational Technologies

Abstract

The present work aims to show the ways of applying teachers to introduce Educational Technologies, indicating as is the day-to-day of a teacher in the classroom, aiming at the problems, difficulties and lack that the student and teacher go through. Seeking with teacher and student new teaching methods, showing and developing activities with meaning, enjoy the creativity of the student, along with him try to insert a free teaching, without traditional classes. Having as main influence the Technology in the School Environment. When the teacher manages to arouse the student's curiosity, both are able to rebuild and discover a freer teaching, without fear of making mistakes, having a coexistence without prejudice, so that knowledge is not only momentary, but can last throughout life. And education cannot stay out of this reality, but rather, it should use this tool in the teaching process learning making the classes become more interesting and closer to the reality experienced by the children of this time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Jádia Elane Oliveira

    Graduação em Pedagogia pela Faculdade Integradas do Extremo Sul da Bahia. Graduada em Gestão Pública pela Unopar. Pós graduada em Políticas Públicas na Educação (FACEI) e administração escolar (SOEBRAS/PROMOVE). Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

  • Laudilene Antonia de Moura Pádua

    Graduação em Matemática pela Universidade Estadual de Goiás e Mestranda em Educação- Formação de Professores pela Universidade Internacional Del Atlantico-UNEATLANTICO (ESPANHA).

  • Karla Beatriz Wolff Cruz

    Graduada em Pedagogia pela Universidade do Planalto Catarinense. Pós graduada em Supervisão Escolar pela Uniplac. Mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

  • Juliana Andreia Christ Schizzi

    Graduada em História – Universidade Unijui- Universidade Regional da Fronteira Noroeste do Rio Grande do Sul. Pós Graduação em Educação Ambiental- "Lato sensu"- pela UFSM- Universidade Federal de Santa Maria. Pós Graduação em Mídias na Educação "Lato sensu" pela UFSM-Universidade Federal de Santa Maria . Pós- Graduação em Tecnologias Digitais aplicadas à educação- Lato sensu- ULBRA- Universidade Luterana do Brasil e mestranda em Educação – especialização formação de professores pela Unini- Mexico.

References

AUSUBEL, D. P. A Teoria da Aprendizagem Significativa, São Paulo 1908 á 2008;

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BARRETO, Raquel G., Globalização, mídia e escola: luzes no labirinto audiovisual. Revista Científica de Coumnicación y Educación, Comunicar, 22, páginas 21-26, 2004.

CUNHA, Maria Isabel. Conta-me Agora!: As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino - R. Fac Educ, São Paulo, v.23, n.1/2, jan./dez. 1997

FREIRE, Paulo Reglus Neves. O Papel da Educação na Humanização. Revista Paz e Terra, Ano IV, nº 9, Outubro, 1969, p. 123-132.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. 5. Ed. - São Paulo, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo 1991

PIAGET, Jean. Epistemologia Genética. – 1. Ed. - São Paulo: Martins Fontes, 2002.

______. Psicologia da Inteligência. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1958 (1947)

POZO, Juan Ignácio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SAVI, Rafael; ULBRICHT, Vania R. Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. UFRGS. Porto Alegre. 2008.

SAVIANI, Dermeval. Concepção Pedagógica Tradicional. Disponível em:<http://www.histedbr.fae.unicamp.br/navegando/glossario/verb_c_concepcao_pedagogica_tradicional.htm.>

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. – 6 ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2003. 191p.

Published

15/02/2023

How to Cite

EDUCATIONAL TECHNOLOGIES, LEARNING AND PEDAGOGICAL INNOVATION IN TEACHER TRAINING. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422669. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2669