MARKETING ADVICE THROUGH THE EXECUTIVE SECRETARIAT PROFESSIONAL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2846Keywords:
the practices of Executive Secretary may contribute to marketingAbstract
The study has as main goal to identify how the practices of Executive Secretary may contribute to marketing management in the service field with Individual Microentrepreneur. As the secretary presents a lot of skills, and the professional evolution has changed some paradigms, it turned significant their performance inside the companies. The professional changing over the years established that it acquired more abilities and responsibilities to the professional, therefore seeking constantly new knowledge to their performance. He/she is enable to develop group activities, as well as, manage process and people in different acting fields, even public or private school. This professional makes the connection between the internal and external environment of a company. The marketing advisory may be one option to secretary professional, it might especially intent to advise micro and small entrepreneur. Thus, they may develop marketing advisory, observing and suggesting new ideas to increase a better quality of marketing. This profile presents a great component inside the organizations. The study used the qualitative approach, with descriptive characteristic, the data collection took place in the form of systematic observations and semi-structured interviews. The strategy delineates a case study with an entrepreneur inside aesthetics field, in order to advise in its marketing management. Thus, it is suggested that aesthetics adopt societal marketing and after-sales marketing.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer No CES/CNE 0102, de 11 de março de 2004. Aprova as diretrizes curriculares nacionais ao curso de Secretariado Executivo.
BERNARDEZ, Gustavo. Marketing para pequenas empresas – dicas para sobrevivência e crescimento do seu negócio. Blumenau: Impressão Nova Letra, 2005.
CHASTON, Ian. Excelência em marketing – Como gerenciar o processo de marketing um melhor desempenho organizacional. Tradução Kátia Aparecida Roque; revisão técnica Saul FaingausBekin. – São Paulo: Makron, Books, 1992.
COBRA, Marcos. Administração de Marketing no Brasil. – 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Magda Lopes; consultoria, supervisão e revisão técnica desta Dirceu da Silva. – 3 ed. – Porto Alegre: Artmed, 2010.
DIAS, Sergio R. (org.). Gestão de Marketing. São Paulo: Saraiva, 2003.
DORNELAS, José Carlos Assis. Empreendedorismo transformando ideias em negócios. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008. 232 p.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias costa. – 3 ed. – Porto Alegre: Artmed, 2009.
GEM, 2016. Global Entrepreneurship Monitor 2016. Disponível em <http://www.sebrae.com.br> Acesso em 08/07/2017.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 Ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HOOLEY, Graham J. Posicionamento competitivo / Graham J. Holey& John Saunders; tradução Luiz Liske; revisão técnica Arão Sapiro. – São Paulo: MAKRON Books. 1996.
HASHIMOTO, Marcos. Qual o seu perfil empreendedor. Disponível em: < http://revistapegn.globo.com.> Acesso em 25 de junho de 2017.
KOTLER, Philip. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. Tradução Ailton Bomfim Brandão – 5.ed. São Paulo: Atlas, 1998.
LAS CASAS, Alexandre Luzzi. Excelência em Atendimento ao Cliente – Atendimento e serviço ao cliente como fator estratégico e diferencial competitivo. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda, 2012.
NONATO JUNIOR, Raimundo. Epistemologia e teoria do conhecimento em secretariado executivo: a fundação das ciências da assessoria. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2009.
OLIVEIRA, Saulo Alberto de. Brevíssimo Tratado Conceitual da Assessoria: Para entender o secretariado. Guarapuava: Gráfica Ideal, 2011.
Portal do Empreendedor – MEI. O que ocorre com a pessoa que estiver enquadrada na lei do MEI e estourar o faturamento de 60 mil anual. Disponível em:<http://www.portaldoempreendedor.gov.br/duvidas-frequentes/12-quero-crescer-nao-sou-mais-mei-e-agora/12.1-o-que-ocorre-com-a-pessoa-que-estiver-enquadrada-na-lei-do-mei-e-estourar-o-faturamento-de-60-mil-anual> Acesso em 13 de setembro de 2017.
SEBRAE. Conheça características importantes para o comportamento empreendedor, 2016. Disponível em http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/conheca-caracteristicas-importantes-para-o-comportamento-empreendedor> Acesso em 24 de junho de 2017.
SEBRAE. Perfil do microempreendedor individual no Brasil, 2014. Disponível em<http://blog.pr.sebrae.com.br/empreendedorismo/perfil-do-microempreendedor-individual-no-brasil> Acesso em 08 de julho de 2017.
SOUZA, ROSANE O. C. de. Estratégias de Marketing de relacionamento: o caso da Ideal Uniformes. Toledo, 2010.Disponível em: http://secretariadounioeste.com. Acesso em 22 de junho de 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.