MARKETING ADVICE THROUGH THE EXECUTIVE SECRETARIAT PROFESSIONAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2846

Keywords:

the practices of Executive Secretary may contribute to marketing

Abstract

The study has as main goal to identify how the practices of Executive Secretary may contribute to marketing management in the service field with Individual Microentrepreneur. As the secretary presents a lot of skills, and the professional evolution has changed some paradigms, it turned significant their performance inside the companies. The professional changing over the years established that it acquired more abilities and responsibilities to the professional, therefore seeking constantly new knowledge to their performance. He/she is enable to develop group activities, as well as, manage process and people in different acting fields, even public or private school. This professional makes the connection between the internal and external environment of a company. The marketing advisory may be one option to secretary professional, it might especially intent to advise micro and small entrepreneur. Thus, they may develop marketing advisory, observing and suggesting new ideas to increase a better quality of marketing. This profile presents a great component inside the organizations. The study used the qualitative approach, with descriptive characteristic, the data collection took place in the form of systematic observations and semi-structured interviews. The strategy delineates a case study with an entrepreneur inside aesthetics field, in order to advise in its marketing management. Thus, it is suggested that aesthetics adopt societal marketing and after-sales marketing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Suélen Pontes Machado

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. Mestre pelo Programa de Administração da Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. Especialista em Gestão da Informação e do Conhecimento pela Universidade Aberta do Brasil - UAB - UNICENTRO. Graduação em Secretariado Executivo pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO e em Letras Inglês e Português pela Universidade Cesumar. Docente colaboradora do departamento de Secretariado Executivo da UNICENTRO e na escola de idioma Be to Be - English School.

  • Vania Silva de Souza Bilert

    Graduação em Secretariado Executivo. Mestrado em Desenvolvimento Regional pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná/UTFPR. Doutorado em Desenvolvimento Regional pela Universidade Regional de Blumenau - FURB. Professora do departamento de Secretariado Executivo da Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO.

  • Cléia Ilkio Gonçalves

    Graduada em Secretariado Executivo. Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO.

  • Mari Izabel Skiba Kaun

    Graduada em Secretariado Executivo. Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO.

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer No CES/CNE 0102, de 11 de março de 2004. Aprova as diretrizes curriculares nacionais ao curso de Secretariado Executivo.

BERNARDEZ, Gustavo. Marketing para pequenas empresas – dicas para sobrevivência e crescimento do seu negócio. Blumenau: Impressão Nova Letra, 2005.

CHASTON, Ian. Excelência em marketing – Como gerenciar o processo de marketing um melhor desempenho organizacional. Tradução Kátia Aparecida Roque; revisão técnica Saul FaingausBekin. – São Paulo: Makron, Books, 1992.

COBRA, Marcos. Administração de Marketing no Brasil. – 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Magda Lopes; consultoria, supervisão e revisão técnica desta Dirceu da Silva. – 3 ed. – Porto Alegre: Artmed, 2010.

DIAS, Sergio R. (org.). Gestão de Marketing. São Paulo: Saraiva, 2003.

DORNELAS, José Carlos Assis. Empreendedorismo transformando ideias em negócios. 3. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2008. 232 p.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias costa. – 3 ed. – Porto Alegre: Artmed, 2009.

GEM, 2016. Global Entrepreneurship Monitor 2016. Disponível em <http://www.sebrae.com.br> Acesso em 08/07/2017.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 Ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HOOLEY, Graham J. Posicionamento competitivo / Graham J. Holey& John Saunders; tradução Luiz Liske; revisão técnica Arão Sapiro. – São Paulo: MAKRON Books. 1996.

HASHIMOTO, Marcos. Qual o seu perfil empreendedor. Disponível em: < http://revistapegn.globo.com.> Acesso em 25 de junho de 2017.

KOTLER, Philip. Administração de marketing: análise, planejamento, implementação e controle. Tradução Ailton Bomfim Brandão – 5.ed. São Paulo: Atlas, 1998.

LAS CASAS, Alexandre Luzzi. Excelência em Atendimento ao Cliente – Atendimento e serviço ao cliente como fator estratégico e diferencial competitivo. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda, 2012.

NONATO JUNIOR, Raimundo. Epistemologia e teoria do conhecimento em secretariado executivo: a fundação das ciências da assessoria. Fortaleza: Expressão Gráfica, 2009.

OLIVEIRA, Saulo Alberto de. Brevíssimo Tratado Conceitual da Assessoria: Para entender o secretariado. Guarapuava: Gráfica Ideal, 2011.

Portal do Empreendedor – MEI. O que ocorre com a pessoa que estiver enquadrada na lei do MEI e estourar o faturamento de 60 mil anual. Disponível em:<http://www.portaldoempreendedor.gov.br/duvidas-frequentes/12-quero-crescer-nao-sou-mais-mei-e-agora/12.1-o-que-ocorre-com-a-pessoa-que-estiver-enquadrada-na-lei-do-mei-e-estourar-o-faturamento-de-60-mil-anual> Acesso em 13 de setembro de 2017.

SEBRAE. Conheça características importantes para o comportamento empreendedor, 2016. Disponível em http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/conheca-caracteristicas-importantes-para-o-comportamento-empreendedor> Acesso em 24 de junho de 2017.

SEBRAE. Perfil do microempreendedor individual no Brasil, 2014. Disponível em<http://blog.pr.sebrae.com.br/empreendedorismo/perfil-do-microempreendedor-individual-no-brasil> Acesso em 08 de julho de 2017.

SOUZA, ROSANE O. C. de. Estratégias de Marketing de relacionamento: o caso da Ideal Uniformes. Toledo, 2010.Disponível em: http://secretariadounioeste.com. Acesso em 22 de junho de 2017.

Published

12/03/2023

How to Cite

MARKETING ADVICE THROUGH THE EXECUTIVE SECRETARIAT PROFESSIONAL. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(3), e432846. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2846