SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING: A REPORT OF EXPERIENCES IN ELEMENTARY EDUCATION 1
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.2991Keywords:
Supervised internship, Experience reports, Elementary SchoolAbstract
This paper describes about the educational practices carried out during the discipline Supervised Internship in Computing I, in the undergraduate course of Degree in Computing, of the University of the State of Amazonas (UEA), in the Higher Education Center of Coari (NESCOA). The on-site activities were carried out in a school of the state school system, in the city of Coari – Amazonas. The discipline in this course, allows the trainee to experience the practice of the internship with research in public schools, in which the object of investigation is the educational problem, to be investigated, in this perspective, the trainee has the opportunity to propose possible solutions and for this, it is necessary to use the Digital Technologies of Information and Communication (TDIC). The work is based on a qualitative descriptive approach and reports in a contextualized way the experiences lived in the internship practice. The methodology describes the main stages of the research, emphasizing the use of the Digital Concept Collection, which is a set of 51 mathematics classes and Portuguese that prioritizes the use of the phonic method for children's literacy. Our considerations, according to the results obtained in the regencies, recommend the use of this technological resource by teachers, aiming at a better use in the teaching-learning process in Elementary School I.
Downloads
References
AQUINO, Julio Gropa. (1996). A relação professor-aluno: do pedagógico ao institucional. São Paulo: Summus.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acesso: 08 mar. 2023.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Brasília, 2008. Disponível em:< https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm.>. Acesso: 08 mar. 2023.
CASTRO, A. T. K. A; SALVA, S. (2012). Estágio como Espaço de Aprendizagem Profissional da Docência no Curso de Pedagogia. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – IX ANPED SUL. Disponível em: https://docplayer.com.br/1385566-Estagio-como-espaco-de-aprendizagem-profissional-da-docencia-no-curso-de-pedagogia.html >. Acesso: 08. Mar. 2023.
FERREIRA, L. G., & Ferraz, R. D. (2021). Por trás das lentes: o estágio como campo de formação e construção da identidade profissional docente. Revista Hipótese, 7, e021017. https://doi.org/10.47519/eiaerh.v7.2021.ID52.
LIMA, M. S. L., & PIMENTA, S. G. (2004). Estágio e docência. São Paulo. Cortez Editora.
MOURA, M. O. Matemática na infância. (2007) In: MIGUEIS, M. R.; AZEVEDO, M. G. (Org.). Educação Matemática na infância: abordagens e desafios. Vila Nova de Gaia: Gailivro, p. 39-64.
OLIVEIRA, Z. Pires, R. e Honório. (2010) Orientações para estágio de observação, participação e regência. São Paulo: Facitec.
SADOVSKY, Patrícia. (2007). Falta fundamentação didática no ensino da Matemática. Nova Escola. São Paulo, Ed. Abril.
SILVA, H. I., & Gaspar, M. (2018). Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, 99(Rev. Bras. Estud. Pedagog., 2018 99(251). Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3093. Acesso: 06 mar. 2023.
SILVA, L.P, Barbosa, L.S. O. (2020). Coleção Conceito Digital: Um Conjunto de Aulas Multimidias de Matemática e Língua Portuguesa aos alunos do Ensino Fundamental I. VI Seminário Nacional de Inclusão Digital (SENID 2020). Disponível em: https://portal.educacao.rs.gov.br/VI-SENID. Acesso 05 mar. 2023.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS – UEA. (2015). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação – CESIT/UEA. APÊNDICE “A”. Art. 5º - CAPÍTULO III - DOS OBJETIVOS.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.