BLOOM'S TAXIONOMY APPLIED IN PEDAGOGICAL PRACTICE FOR TEACHER TRAINING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Joelden Roberto Alves da Rocha
  • Sonia Lopes dos Santos
  • Fernanda Louzada Lence

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3039

Keywords:

involves a bibliographic and qualitative study of Bloom's taxonomy

Abstract

This article involves a bibliographic and qualitative study of Bloom's taxonomy, referring to an investigation of a fundamental nature. There are several tools that facilitate the analysis and evaluation of the various stages of the school planning process with the aim of providing some support for instructional planning. Bloom's taxonomy can be seen as one of them, because one of its objectives is to assist in educational planning, linking learning to cognitive development, including the acquisition of knowledge, skills and attitudes, to facilitate the teaching process. In addition, it can be determined that Bloom's taxonomy can be applied to other areas of society, one of which is the organizational environment. Therefore, this study aims to introduce the concepts of Bloom's taxonomy and relate them to the capitalization of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Joelden Roberto Alves da Rocha

    Graduado em Administração pela UFPA. Licenciado em Pedagogia pela Uniasselvi. Pós graduado em Cidades e Administração Pública – UNINTER e Ouvidoria Pública - OEI / CGU. Mestrando em Educação Formação de Professores pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

  • Sonia Lopes dos Santos

    Graduada em Letras. Pós graduada em Formação de Educadores em Educação e Desenvolvimento Rural, Educação, Diversidade e Cultural Indígena e Ética, Educação e Direitos Humanos. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

  • Fernanda Louzada Lence

    Graduada em Matemática. Pós graduada em Educação Popular e Movimentos Sociais. Mestre em Educação - Formação de Professores, pela UNIB – PORTO RICO.

References

BARBOSA, R. C. Objeto de Aprendizagem e o Estudo de Gramática: uma perspectiva de aprendizagem significativa. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2008.

BRANCO, V. R. C. Aprendizagem Organizacional: da pedagogia à estratégia de recursos humanos. São Paulo: Livro novo, 2008.

FERRAZ, A. P. C. M., & BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para a definição de objetivos instrucionais. São Carlos: UFSCAR, 2010.

FILHO, A. B. C., & Loder, L. L. Do Empreender Necessário à Necessidade de Formar para Empreender. Florianópolis: UFSC, 2017.

FILION, L. L. Visão e Relações: elementos para um metamodelo empreendedor. São Paulo: Cortez, 1993.

LACERDA, A. C. R. Efeitos da Capacidade de Absorção do Conhecimento Individual no Domínio de Aprendizagem com Base na Taxonomia de Bloom. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2017.

MAXIMIANO, A. C. A. Administração de Projetos: como transformar ideias em resultados. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

SANTOS, V. G. C. Efeitos da Capacidade de Absorção na Orientação Acadêmica Mediado pelo Domínio de Aprendizagem, de Acordo com a Taxonomia de Bloom. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2017.

Published

17/04/2023

How to Cite

BLOOM’S TAXIONOMY APPLIED IN PEDAGOGICAL PRACTICE FOR TEACHER TRAINING. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443039. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3039