THE CONTRIBUTIONS OF PSYCHOPEDAGOGY FOR STUDENTS WITH LEARNING DIFFICULTIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3156

Keywords:

Psychopedagogy is a facilitating approach

Abstract

Psychopedagogy is a facilitating approach in the development of the student about the learning process. And, not only is it intended for children, but at any time in the life of the human being. This study is a descriptive research with a qualitative approach and arises as a result of research in scientific articles related to the contributions of Psychopedagogy for students with learning difficulties, aiming to verify the importance of early diagnosis of children with learning difficulties. Through the reflections, it can be concluded that the sooner the blocks that hinder the learning process of the child in the first years in the school environment, and with the support of the family, are identified, but quickly a diagnosis can be obtained. It will be up to the psychopedagogue to identify the blocks that affect the learning process of the child and thus draw facilitating strategies for the conduct of this difficulty of the child in a clear, objective and safe way. For this, further studies are suggested to further implement the practices discussed in the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sandra Lúcia Inocêncio de Lima

    Psicologa pelo Centro Universitário Estácio do Ceará. Psicopedagoga pela Faculdade Plus. Assistente Administrativa pelo Centro Universitário Estácio do Ceará.

  • Maria Neurismar Araujo de Souza

    Pedagoga pela Faculdade Christus. Esp.  em Metodologia do Ensino da Arte. Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará - UECE  Esp. em Psicopedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).  Esp. em Metodologia do Ensino da Arte. Esp. em Neuropsicopedagoga pela faculdade metropolitana de Ribeirão Preto- SP.  Membro do grupo de pesquisa GEPEFE (UECE). Professora e responsável pelo Núcleo de Apoio e atendimento psicopedagógico do centro universitário Estácio do Ceará.

  • Stela Lopes Soares

    Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará-PPGE/UECE. Mestra em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará-UECE. Graduada em Educação Física em Licenciatura e Bacharelado pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA. Bacharel  em Fisioterapia pelo Centro Universitário UNINTA. Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário UNINTA. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar- GEPEFE/ UECE. Professora  do Curso de Educação Física no Centro Universitário UNINTA.

     

References

BOSSA, N. A. Dificuldades de Aprendizagem: O que são? Como tratá-las? [Recurso eletrônico]. Porto Alegre: Artmed. Disponível em: < https://scholar.google.com.br/scholar?hl=ptBR&as_sdt=0%2C5&q=Dificuldades+de+Aprendiza gem%3A+Causas+e+Diagn%C3%B3stico&btnG=> Acesso em: 23 de abril de 2023.

CALIXTO, F. G. C.; SOARES, S. L.; PAIXÃO E VASCONCELOS, F. U. A APRENDIZAGEM E O TRANSTORNO DO DÉFICIT DE ATENÇÃO E HIPERATIVIDADE: UMA ANÁLISE DA PRODUÇÃO BRASILEIRA. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 36, n. 113, p. 74–84, 2021. DOI: 10.21527/2179-1309.2021.113.74-84. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/8952. Acesso em: 23 abr. 2023.

COLEPICOLO, E. O Campo das Habilidades Sociais na teoria e na prática: uma análise cientométrica. Relatório de Qualificação de Tese de Doutorado em andamento, com defesa prevista para 2014. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

FERNANDES, M. P. R.; DOS SANTOS, M. A. B.; NASCIMENTO, K. F.; DO MONTE, T. da C. L.; GOMES, A. V. G.; RIBEIRO, M. de C. M.; DE OLIVEIRA, R. M. A.; FERREIRA, H. S. O tema saúde nas aulas de Educação Física: a percepção dos escolares no ensino médio / The health theme in physical education classes: the perception of the high school students. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 8, p. 62258–62272, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n8-596. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/15624. Acesso em: 24 apr. 2023.

FERREIRA, L. G. Duas visões psicopedagógicas sobre o fracasso escolar. Revista Psicopedagogia, 25(73), 76-85, 2008. Disponível em: <http://www.revistapsicopedagogia.com.br/sumario/35> Acesso em: 22 de março de 2023.

FONSECA, Vitor da. Introdução às dificuldades de aprendizagem. Porto Alegre, Artmed. 2015.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

Oliveira, G. C. Psicomotricidade,13ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2007.

MOURA, A. A. de; RODRIGUES, F. N. C. M.; SOARES, S. L.; FERREIRA, H. S. A psicopedagogia na alfabetização de crianças com dificuldades de aprendizagem. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 1, p. 85–102, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i1.11493. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11493. Acesso em: 23 abr. 2023.

TELES FEITOSA JÚNIOR , L. .; NATANAEL CHAGAS ALVES, C. .; MARA DE SOUZA LOPES, I. .; SOCORRO TEIXEIRA CAVALCANTE, M. do P.; MARCELO ALVES BRAGA FILHO, F. .; LOPES SOARES, S. As dificuldades de aprendizagem de leitura e escrita no contexto escolar. Conjecturas, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 11–25, 2023. Disponível em: http://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/2303. Acesso em: 23 abr. 2023.

Published

14/05/2023

How to Cite

THE CONTRIBUTIONS OF PSYCHOPEDAGOGY FOR STUDENTS WITH LEARNING DIFFICULTIES. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453156. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3156