READER PROFILE OF PARENTS AND STUDENTS IN THE 2ND YEAR OF HIGH SCHOOL OF THE STATE EDUCATION NETWORK OF THE MUNICIPALITY OF DOIS IRMÃOS-RS WITH THE SPREAD OF NEW DIGITAL MEDIA
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3432Keywords:
means of communication have emergedAbstract
With the spread of new digital media, numerous means of communication have emerged, new spaces for reading and new types of texts, which require new literacies from readers to understand and dialogue with multimodal genres. Therefore, it is imperative that, in the school context, the pedagogical practices that value the act of reading be rethought, and that the use of multi-technological resources be intensified to influence and develop multi-literacy in students. The study of this article is justified because the results of state and national exams, in relation to Portuguese language teaching, are not very satisfactory, which is a strong indication that changes in the approach to language teaching are necessary. For this reason, this study aims to analyze the reading profile of parents and students in a 2nd year high school class at a state school in Dois Irmãos-RS. The theoretical basis was built with support in the studies of Bakhtin (2000), Chartier (1999), Cope and Kalantzis (2000), Jouve (2002), Petit (2008), Rojo and Moura (2018) and Santaella (2004). The study is an exploratory, bibliographical, qualitative and action-research research. Regarding the context, data collection was carried out in a state school in the municipality of Dois Irmãos-RS, in a 2nd year high school class with 16 students. As a research tool, a questionnaire was applied to students and parents, with the aim of tracing the reading profile of these students and their families.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Os Gêneros do Discurso. In: Estética da Criação Verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000. p. 279-358.
______. Os gêneros do discurso. In: ______. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2016.
BENVENISTE, Émile. Da subjetividade na linguagem. In: _______. Problemas de linguística geral I. Tradução de Maria da Glória Novak e Maria Luisa Neri. São Paulo: Pontes. 5ed. 2005. P 284-293.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: jun. 2018.
BRITO, Eliana Vianna (org.). PCNs de Língua Portuguesa: a prática em sala de aula. São Paulo: Arte & Ciência, 2003.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro. Do leitor ao navegador. Conversações com Jean Lebrun. 1ª reimpressão. Tradução Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo/Editora UNESP, 1999.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary (Ed.). Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. Psychology Press, 2000.
ECO, Umberto. O leitor modelo. In: ____. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 2008.
ELLIOTT, John. Action research for educational change.4th printing. Buckingham: Open University Press, 1996.
ENGEL, Guido Irineu. Pesquisa-ação. Curitiba: Editora da UFPR. n. 16. p. 181-191.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 44. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
JOUVE, Vincent. A leitura. Trad. Brigitte Hervot. São Paulo: Unesp, 2002.
KLEIMANN, ngela. Texto e Leitor: Teoria e prática. 13 ed. Campinas, SP: Pontes, 2008.
KOCH, Ingedore Villaça.; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Compreender: os sentidos do texto. São Paulo, Contexto: 2006.
KRESS, Gunther; VAN Leeuwen, Theo. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London; New York. Disponível em: https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-50021/MLINACI_Multimodalidad.pdf. Acesso em: 12 Set. 2017.
PETIT, Michèle. A arte de ler. São Paulo: ed. 34, 2009. ________. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: ed. 34, 2008.
______. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2008.
______. Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México. Fondo de Cultura Econômica. Colección Espacios para la Lectura, 1999.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Pesquisa científica. In: Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2009.
ROJO, Roxane. Letramentos Múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
SANTAELLA, Lúcia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.
SANTAELLA, Lúcia. Navegar em ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
STOFFEL, Helena Teresinha Reinehr; BRITO, Junea Graciele Rodrigues Dantas de; GONZATTI, Luciane Demiquei. Avaliação: nota ou construção de aprendizagem. in: Educação: Políticas públicas, Ensino e Formação 3. Américo Junior Nunes da Silva, e André Ricardo Lucas Vieira (Org.). Ponta Grossa - PR: Atena, 2022.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.