HEMATOLOGY AS A TEACHING RESOURCE IN THE TEACHING OF BIOLOGICAL SCIENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3471

Keywords:

Teacher training, Practical classes, Teaching-learning

Abstract

The teaching of Biological Sciences is essential in the formation of citizens by enabling them to understand biological phenomena. However, the teaching of Biology faces several obstacles such as, for example, fragmentation, abstraction, complexity and extension of contents, making the teaching-learning process difficult. To overcome obstacles in teaching, it is essential that professors introduce methodologies that make it easier for students to build their knowledge. In this perspective, practical classes in the laboratory can encourage students to establish connections between theoretical content and practice. In view of this, the objective was to describe, through an experience report, three didactic activities on the subject of hematology, carried out during the duration of the internship in teaching Biological Sciences in a public school in the municipality of Cuité (Paraíba, Brazil). Methodologically, the activities carried out were reading and interpretation of blood counts, preparation of histological blood smears, as well as blood typing. In view of the activities carried out, it was noticeable that most students participated in the activities, and this finding is in line with the literature that points to the importance of carrying out practical classes in teaching. Thus, it is evident that the activities carried out can contribute to the teaching-learning process, promoting greater participation of students in activities, helping them to solidify contents in Biology areas such as cytology, histology, genetics and biochemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Diogo Leonardo Santos Silva

    Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde.

  • Luciana Kelly de Sousa Silva

    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Campina Grande.

  • Joana Larissa Vicente da Silva

    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Campina Grande.

  • Suzy Nunes Crispim

    Professora da Escola Estadual Cidadã Integral Orlando Venâncio dos Santos (Cuité-PB).

  • Márcio Frazão Chaves

    Professor da Universidade Federal de Campina Grande.

  • Lilian Arruda Ribeiro

    Doutorada em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Paraíba.

References

BEZERRA, H. P. da S.; ALVES, J. M. Revisão da Literatura sobre Dificuldades de Aprendizagem de Biologia

no Ensino Médio. In: XIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2021.

COELHO, G. C. Z. et al. Preparo de lâminas permanentes para ensino de histologia animal e vegetal sem a

utilização de microtomia. Revista Funec Científica - Multidisciplinar, v. 3, n. 5, p. 90-98, 2014.

COLA, M. O.; SOUZA, A. E. M. de. Diferentes abordagens metodológicas no ensino de genética para a

educação básica. Revista Funec Científica –Multidisciplinar, v. 9, n. 11, p. 1-20, 2020. DOI:

https://doi.org/10.24980/rfcm.v9i11.4096.

CORRÊA, B. J. S. et al. Aprendendo Botânica no Ensino Médio por meio de atividades práticas. Revista da

SBEnBio, v. 9, p. 4314-4324, 2016.

COSTA, J. de A. et al. Desafios enfrentados pelos discentes de ciências biológicas com a ausência de aulas

práticas durante o ensino remoto. Anais VII CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2020.

FIALHO, W. C. G. As dificuldades de aprendizagem encontradas por alunos no ensino de biologia. Praxia -

Revista on-line de Educação Física da UEG, v. 1, n. 1, p. 53-70, 2013.

GONÇALVES, T. M. Permeabilidade da membrana plasmática celular da beterraba: uma proposta de aula

prática no ensino médio. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, p. e30010313479, 2021. DOI:

http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13479.

INTERAMINENSE, B. de K. S. A Importância das aulas práticas no ensino da Biologia: Uma Metodologia

Interativa. ID on Line. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 13, n. 45, p. 342-354, 2019.

LIMA, D. B. de; GARCIA, R. N. Uma investigação sobre a importância das aulas práticas de Biologia no

Ensino Médio. Cadernos do Aplicação, v. 24, n. 1, p. 201-224, 2011.

LIMA, J. F. de; AMORIM, T. V; LUZ, P. C. S. da. Aulas práticas para o ensino de Biologia: contribuições e

limitações no Ensino Médio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 11, n. 1, p. 36-54, 2018.

LIMA SOBRINHO, F. S. et al. Oficinas como uma prática pedagógica facilitadora da aprendizagem no ensino

de genética. Anais do Congresso Nordestino de Biólogos, p. 180-185, 2016. DOI:

http://dx.doi.org/10.21472/congrebio2016.et-06-012.

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de

experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI:

https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010.

OLIVEIRA, D. R. F. de; VASCONCELOS FILHO, S. D. de. Projetos didáticos em um cenário pandêmico:

análise de hemogramas para a aprendizagem de conteúdos de biologia e saúde. Revista Prática Docente, v. 7, n.

, p. e22076, 2022. DOI: http://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22076.id1603.

PAGEL, U. R.; CAMPOS, L. M.; BATITUCCI, M. do C. P. Metodologias e práticas docentes: uma reflexão

acerca da contribuição das aulas práticas no processo de ensino-aprendizagem de biologia. Experiências em

ensino de ciências, v. 10, n. 2, p. 14-25, 2015.

PEREIRA, W. M. et al. A importância das aulas práticas para o ensino de química no ensino médio. Scientia

Naturalis, v. 3, n. 4, p.1805 -1813, 2021.

SCALABRIN, I. C.; MOLINARI, A. M. C. A importância da prática do estágio supervisionado nas

licenciaturas. Revista Unar, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013.

RECIMA21 - REVISTA CIENTÍFICA MULTIDISCIPLINAR

ISSN 2675-6218

ISSN: 2675-6218 - RECIMA21 - Ciências Exatas e da Terra, Sociais, da Saúde, Humanas e Engenharia/Tecnologia

v.X, n.X, XXXX(ano)

SILVA, R. F. da et al. A concepção dos alunos do Ensino Médio sobre a importância das aulas práticas de

Biologia. Diversitas Journal, v. 3, n. 3, p. 564-568, 2018. DOI: http://doi.org/10.17648/diversitas-journalv3i3.509.

SOUZA, M. S. de et al. Aulas práticas experimentais no ensino de biologia: uma experiência a partir do PIBIDbiologia. Temas & Matizes, v. 15, n. 26, 2021. DOI: http://doi.org/10.48075/rtm.v15i26.26392.

Published

26/06/2023

How to Cite

HEMATOLOGY AS A TEACHING RESOURCE IN THE TEACHING OF BIOLOGICAL SCIENCES. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463471. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3471