COMPUTING IN HIGH SCHOOL AND TECHNICAL EDUCATION – EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3508

Keywords:

Supervised internship, Teaching, Degree in Computer Science

Abstract

This paper reports the educational practices in the period of the discipline Supervised Internship in Computing II, in the course of Degree in Computing, of the University of the State of Amazonas (UEA), in the Higher Studies Center of Coari de Coari – NESCOA / UEA. The on-site observations were carried out at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas, in the city of Coari – Amazonas. The discipline taught in this course allows the trainee a reflection on the importance of the insertion of computers and the use of technological resources in which the faculty and students are inserted. Making a reflection on the objective of investigation and educational problems. This approach allows the trainee to propose suggestions for possible solutions using computational resources. The methodology is qualitative bibliographic research, describing in a contextualized way the experiences lived in practice. Our considerations point to the need to implement in schools projects of information and communication technologies, considering through the observations made in the internship, the need not only to equip schools with educational technological resources but also to train teachers so that they are able to use this material as support for practicality and improvement of the use of technological resources, aiming to innovate the praxis of teaching-learning in the public school system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anderson Souza de Almeida

    Undergraduate student of Computer Science at the State University of Amazonas - UEA, at the Center for Higher Education of Coari-AM - NESCOA/UEA

  • Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

    Master in Emerging Technologies in Education from MUST University Florida, USA. He is currently a professor at the Amazonas State University

  • Rogério Brito de Oliveira

    Post-Graduated in School Supervision at Faculdade de Educação da Serra - FASE. He is currently a Pedagogue at the State Secretariat of Education and Sports - SEDUC - Amazonas

  • Eloir Santos da Silva

    Undergraduate student of Computer Science at the State University of Amazonas - UEA, at the Center for Higher Education of Coari-AM - NESCOA/UEA

  • Quemuel da Silva Monteiro

    Undergraduate student of Computer Science at the State University of Amazonas - UEA, at the Center for Higher Education of Coari-AM - NESCOA/UEA

  • Marcus Fernando da Gama Lima

    Undergraduate student of Computer Science at the State University of Amazonas - UEA, at the Center for Higher Education of Coari-AM - NESCOA/UEA

  • Julio dos Santos da Silva

    Undergraduate student of Computer Science at the State University of Amazonas - UEA, at the Center for Higher Education of Coari-AM - NESCOA/UEA

References

AQUINO, Julio Gropa. A relação professor-aluno: do pedagógico ao institucional. São Paulo: Summus, 1996.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso: 10 mai. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Brasília: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso: 10 mai. 2023.

CASTRO, A. T. K. A.; SALVA, S. Estágio como Espaço de Aprendizagem Profissional da Docência no Curso de Pedagogia. In: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – IX ANPED SUL. Disponível em: https://docplayer.com.br/1385566-Estagio-como-espaco-de-aprendizagem-profissional-da-docencia-no-curso-de-pedagogia.html. Acesso: 10. Mai. 2023.

FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. D. Por trás das lentes: o estágio como campo de formação e construção da identidade profissional docente. Revista Hipótese, v. 7, p. e021017, 2021. https://doi.org/10.47519/eiaerh.v7.2021.ID52.

LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e docência. São Paulo: Cortez Editora, 2004.

OLIVEIRA, Z. Pires, R. e Honório. (2010) Orientações para estágio de observação, participação e regência. São Paulo: Facitec.

SILVA, H. I.; GASPAR, M. Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira De Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 251, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3093. Acesso: 12 mai. 2023.

UEA - UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS. Projeto Pedagógico (Curso de Licenciatura em Computação) - CESIT/UEA. APÊNDICE “A”. Art. 5º - CAPÍTULO III - DOS OBJETIVOS. 2015.

VALENTE, José Armando. A Comunicação e a Educação baseada no uso das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Revista UNIFESO – Humanas e Sociais, Vol. 1, n. 1, 2014, pp. 141-166.

ZABALDA, MIGUEL A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária / Miguel A. Zabalza – 1. Ed. – São Paulo: Cortez 2014. – (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos / coordenação Selma Garrido Pimenta.

Published

25/06/2023

How to Cite

COMPUTING IN HIGH SCHOOL AND TECHNICAL EDUCATION – EXPERIENCE REPORT . (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(6), e463508. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3508