SCHOOL, FAMILY, MANAGEMENT AND SOCIETY: A PARTNERSHIP FOR THE FULL DEVELOPMENT OF ALL STUDENTS

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz
  • Edimilson Oliveira Souza
  • João Deoclecio dos Santos
  • Anelli de Sena Araujo Leandro

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3550

Keywords:

talking about Education, it is understood that school

Abstract

When talking about Education, it is understood that school management, along with its entire pedagogical team needs to look for strategies that manage the inclusion of the family in the core of the school, seeking to strengthen a good relationship between School and family, thus forming a partnership with the purpose of preparing and perfecting their students to live in society. Thus, the more the number of people who are involved and concerned with a better quality of Education increases, the better the results will be and, with this, the efforts aimed at enriching the quality of teaching will be compensated, in view of the pleasure of observing the student thriving in the face of the challenges of studies. With this panorama, it is perceived that the external teacher has a basic role of preparing his students for life. Thus, for the accomplishment of this study, certain designs were outlined, and the primordial is to cover in a better way the role of each of the social agents that are part of the daily life of the school, such as: school management, teacher and family. To this end, it is sought to reflect on the pedagogical role intrinsic to the teacher and school management in the teaching and learning method, recognizing, in this path, the importance of the presence of the family in the school, especially when it comes to the development of the student as an individual in training. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz

    Graduada em Letras: Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Pós graduada em Administração escolar, Supervisão e Orientação pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, Educação Especial Inclusiva Histórico Profissional Formação Acadêmica pela Faculdade Avantis, Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Castelo Branco e mestranda em Educação – Especialização em Organização e Gestão de Centros Educacionais pela UNIB – Porto Rico.

  • Edimilson Oliveira Souza

    Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA e Matemática pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci – UNIASSELVI. Pós graduado em Gestão Educacional e Criatividade pela Faculdades Integradas de Patos, Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Redentor e Gestão de Polos pela Uniasselvi. Mestrando em Educação pela Uneatlantico.

  • João Deoclecio dos Santos

    Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso UFMT. Especialização em Gestão em Educação Pública, pela Universidade Federal de Mato Grosso UFMT. Mestrando em Educação pela Uneatlantico.

  • Anelli de Sena Araujo Leandro

    Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB. 9.394/96. 1996.

BREJON, M. Estrutura e Funcionamento do Ensino de 1º e 2º Graus: Leituras. São Paulo: Pioneira, 1986.

DANELUZ, Mariluci. Escola e família – duas realidades, um mesmo objetivo. 1° Simpósio Nacional de Educação. XX Seminário da Pedagogia. Cascavel, PR: Unioste, 2008.

INEP, Seb/MEC. Indicadores da qualidade na educação/ Ação Educativa, Unicef, Pnud, INEP, Seb/MEC (coordenadores) – São Paulo: Ação Educativa, 2007, 3ª edição ampliada

LIBÂNEO, J. C. Didática. 1. ed. São Paulo: Cortez, 1994. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília. DF: MEC/SEF 1998.

PÉREZ GÓMEZ, A. I. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

Published

24/07/2023

How to Cite

SCHOOL, FAMILY, MANAGEMENT AND SOCIETY: A PARTNERSHIP FOR THE FULL DEVELOPMENT OF ALL STUDENTS. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473550. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3550