DIALOGUE ABOUT TEACHER TRAINING IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Marco Antonio Silvany
  • Ivaney Vieira Pondè
  • Maria do Socorro Nunes da Silva
  • Wanderson Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3567

Keywords:

brief study will discuss in its scope

Abstract

This brief study will discuss in its scope the importance of teaching training in Higher Education, in view of the need to have well-trained professionals in the educational field, in search of a truly quality Education. Considering that all universities are shown as products of human relations, it is essential to build a discussion about the chances of establishing a policy concerned with continuing education for university professors. To this end, this work will take as a basis of foundation concepts presented by renowned authors through theoretical-bibliographic research on the theme in question. With this, it will be possible to understand a little more about the theme that will be discussed and commented here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Marco Antonio Silvany

    Graduado em Ciências Biológicas. Especializado em Metodologias para Educação a Distância e Educação Inclusiva. Mestrando em Educação pela Uneatlantico.

  • Ivaney Vieira Pondè

    Graduada em Pedagogia e Mestranda em Educação Especialização em Formação de Professores.

  • Maria do Socorro Nunes da Silva

    Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Educação Especial e Educação Infantil. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Wanderson Carvalho

    Licenciado em Pedagogia pela UFPI/UAB e Filosofia pela UFPI/UAB. Bacharel em Ciências Contábeis pela Faculdade Evangélica Cristo Rei. Pós-Graduado em Contabilidade e Planejamento Tributário pela URSA - Universidade Raimundo Sá, Docência do Ensino Superior com ênfase em Gestão Escolar pela FECR - Faculdade Evangélica Cristo Rei e Gestão Escolar pela UESPI - Universidade Estadual do Piauí. Mestrando em Educação pela Uneatlantico.

References

FURLANETTO, Ecleide Cunico. Como nasce um professor? Uma reflexão sobre o processo de individuação e formação. São Paulo: Paulus, 2003.

GIORDAN, M. Z.; HOBOLD, M. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. PROFESSORES INICIANTES DOS ANOS FINAIS DO Ensino Fundamnetal: indicação das necessidades formativas.. Educação: Teoria e Prática, v. 27, n. 55, p. 308-326, 19 nov. 2017.

ISAIA, Silvia. Professor universitário no contexto de suas trajetórias como pessoa e profissional. In: MOROSINI, Marília et al. (orgs) Professor do Ensino Superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2000, p. 21-33.

LEITE, Denise. Conhecimento social na sala de aula universitária e a autoformação docente. In: MOROSINI, Marília et al. (orgs) Professor do Ensino Superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2000, p. 53-60. 40

PERRENOUD, Phillip. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Moraes, 1967.

SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel da. Formação do professor: à docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.

Published

26/07/2023

How to Cite

DIALOGUE ABOUT TEACHER TRAINING IN HIGHER EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473567. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3567