RELATIONSHIP BETWEEN THE CONCEPT OF SELF-TRANSCENDENCE AND VOLUNTEERING APPLIED TO THE EDUCATIONAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3586Keywords:
Volunteering, Self-transcendence, EducationAbstract
The aim of this article is to make a connection between the logotherapeutic concept of self-transcendence and the performance of volunteer work by high school students, to verify whether this practice within the educational process contributes to students experiencing self-transcendence. The method used for this investigation was a narrative review of the literature on the concepts applied to the experience of young students who are involved in this practice of volunteering.
Downloads
References
Diário Oficial da União - Seção 1 - 19/2/1998, Página 2. Publicação da lei nº 9.608, de 18 de Fevereiro de 1998. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1998/lei-9608-18-fevereiro-1998-365398-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: junho de 2023.
Frankl, V. E. The will to meaning. New York: The New American Library. 1970.
Frankl, V. E. Man’s search for meaning. New York: Pocket Books. 1977.
Frankl, V. E. A presença ignorada de Deus. Tradução: Esly R. S. Hoersting, Zilda Costa de Souza, Walter O. Schlupp. São Leopoldo: Sinodal, 1985, 122 p. Título original: Der Unbewusste Gott.
Frankl, V. E. O que não está escrito nos meus livros. Memórias. Tradução: Cláudia Abeling. São Paulo: É Realizações, 2010, 184 p. Título original: Was nicht in meinen Büchern steht. Lebenserinnerungen.
Frankl, V. E. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. Tradução: Walter O. Schlupp e Carlos C. Aveline. 44ª Ed. São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes, 2018.
KIERKEGAARD, S. Diário íntimo. Barcelona: Planeta, 1993.
KLEIN, Luiz Fernando. Atualidade da Pedagogia Jesuítica. São Paulo: Loyola, 1998.
SANAGIOTTO, V.; PACCIOLA, A. (org.). A autotranscendência na Logoterapia de Viktor Frankl. 1ª ed. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2022. 269 p.
ONU (2002). UN General Assembly resolution on Recommendations on support for volunteering, A/RES/56/38. Fifty-sixth session, Item 108 of the Agenda. Disponível em: http://www.worldvolunteerweb.org/fileadmin/docdb/pdf/2002/a56r038-e.pdf. Acesso em: junho de 2023
RJE. PEC – Projeto Educativo Comum. Rio de Janeiro: Loyola, 2021.
SCHELER, M. Ética: Nuevo ensayo de fundamentación de un personalismo ético. Tradución de Hilario Rodríguez Sanz. Madrid: Caparrós Editores, S.L. 2001.
Szabo, S. (2011). Retos y Tendencias del Voluntariado en Europa. Revista Española del Tercer Sector. Disponível em: http://www.fundacionluisvives.org/rets/18/articulos/76983/index. Acesso em: junho de 2023.
VVAA. Características da Educação da Companhia de Jesus. São Paulo: Loyola, 1987.
VVAA. Pedagogia Inaciana - uma proposta prática. São Paulo: Loyola, 1994.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.