CHILDREN'S MENTAL HEALTH DURING THE COVID-19 PANDEMIC: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

  • Cecília Barbosa Gonçalves de Vasconcelos
  • Fabrícia Martins Coutinho
  • Irene Maria Silva Gouveia
  • Carolina de Araújo Motta
  • Emanuely Pires Lana Galinhares
  • Mércia Pereira de Oliveira
  • Pollyanna Álvaro Ferreira Spósito

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3628

Keywords:

Covid-19 pandemic not only threatened the physical

Abstract

The Covid-19 pandemic not only threatened the physical health of the population, but also the mental health, especially of children. Objective: the objective of this work was to discuss the mental health of children during the Covid-19 pandemic in order to devise strategies that minimize the impact arising from this pandemic scenario. Method: this is an integrative literature review using the Scielo and LILACS databases, in which complete articles were included, published between 2020 and 2023, indexed in Portuguese and English. Results and discussion: 151 articles were found, and after applying the eligibility criteria, 14 were included in the review. The main symptoms related to mental health manifested by children during the pandemic period were depression, anxiety, stress, fear and decreased social interaction. In addition, there was an increase in screen time, which can bring numerous losses. The Covid-19 pandemic has negatively impacted children's mental health. Conclusion: it is necessary to implement coping strategies to minimize the negative effects, such as psychological support, the creation of healthy environments for the practice of physical activities, leisure, welcoming families, in order to promote the health of this public in its broadest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cecília Barbosa Gonçalves de Vasconcelos

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga - FADIP.

     

  • Fabrícia Martins Coutinho

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga - FADIP.

     

  • Irene Maria Silva Gouveia

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga - FADIP.

     

  • Carolina de Araújo Motta

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga - FADIP.

     

  • Emanuely Pires Lana Galinhares

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga - FADIP.

     

  • Mércia Pereira de Oliveira

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga - FADIP.

     

  • Pollyanna Álvaro Ferreira Spósito

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga - FADIP.

     

References

- ALMEIDA, Isabelle, et al. Social isolation and its impact on child and adolescent development: a systematic review. Revista Paulista de Pediatria, órgão oficial da Sociedade de Pediatria de São Paulo, v.40, p.e2020385, 4 de Outubro de 2021. Disponível em: doi: 10.1590/1984-0462/2022/40/2020385. Acesso em: 20 de Junho de 2023.

- LINDSAY ,Rosie, et al. COVID-19 and children 's mental health. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Instituto de Psiquiatria da Universidade Federal do Rio de Janeiro, v.70, n.2, p.87-88, Abril-Junho, 2021. Disponível em: 70. 10.1590/0047-2085000000330. Acesso em 15 de Junho de 2023.

- CARNEIRO, Amanda, et al. A influência do isolamento social devido à covid-19 na saúde mental do público infantil. Revista Baiana de Saúde Pública, Bahia, v. 45, n. 1, p. 217-217, janeiro/março de 2021. Disponível em: DOI: 10.22278/2318-2660.2021.v45.n1.a3336. Acesso em: 23 de Junho de 2023.

- MALLMANN, Manoela, et al. Impacts of the COVID-19 pandemic on children's mental health. Estudos de psicologia, Natal , v. 25, n. 4, p. 449-459, outubro/dezembro de 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22491/1678-4669.20200044. Acesso em: 27 de Junho de 2023.

- AYDOGDU, Ana Luiza. Saúde mental das crianças durante a pandemia causada pelo novo coronavírus: revisão integrativa/ Children’s mental health during the pandemic caused by the new coronavírus: integrative review/ Salud mental de los niños durante la pandemia causada por el nuevo coronavirus: revisión integradora. Journal Health NPEPS, [S. l.], v. 5, n. 2, 2020. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/jhnpeps/article/view/4891. Acesso em: 23 de Junho de 2023.

- Oliveira PM, Alexandre IC, Florencio SS, Lima FE. A saúde infantil frente ao fechamento de escolas na Pandemia de Covid-19. Enferm Foco. 2022;13: e-202231ESP1. Disponível em: https://doi.org/10.21675/2357-707X.2022.v13.e-202231ESP1. Acesso em: 24 de Maio de 2023.

- ARIAS MOLINA, Jordani et al. Transtornos psiquiátricos em adolescentes durante a situação epidemiológica causada pelo COVID-19. Multimed , Granma, v. 25, não. 3, e2146, jun. 2021 . Disponível em <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182021000300006&lng=es&nrm=iso>. Acessado em 23 Junho de 2023.

- SANTOS, L. C.; PINHEIRO, T. J. S.; ANDRADE, T. I. X. de; SOUSA, P. H. A.; BRAGA, P. P.; ROMANO, M. C. C. Impactos psicossociais do isolamento social por covid-19 em crianças, adolescentes e jovens: scoping review. Revista de Enfermagem da UFSM, [S. l.], v. 11, p. e73, 2021. DOI: 10.5902/2179769265407. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65407. Acesso em: 23 jun. 2023.

- BILAR, Júlia Araújo et al . THE MENTAL HEALTH OF CHILDREN DURING THE COVID-19 PANDEMIC: AN INTEGRATIVE REVIEW. Reme : Rev. Min. Enferm., Belo Horizonte , v. 26, e-1450, 2022 . Disponível em <http://www.revenf.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-27622022000100404&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 23 jun. 2023. Epub 05-Set-2022. http://dx.doi.org/10.35699/2316-9389.2022.37693.

- LINHARES, Maria, et al. Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de Psicologia, 2020. Disponível em: 37. 10.1590/1982-0275202037e200089. Acesso em: 23 de junho de 2023.

- SARAIVA, Joana, et al. Crise de saúde mental em crianças e adolescentes: Os malefícios ocultos da COVID-19. Nascer e crescer - Birth and growth medical revista, Porto, Portugal, v. 31, n. 3, 2022. DOI: 10.25753/BirthGrowthMJ.v31.i3.27606. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/nascercrescer/article/view/253-259. Acesso em: 23 de junho 2023.

- GONZAGA, Diana, et al. Impact of the covid-19 pandemic on screen time of children and adolescents. Nascer e Crescer. 31. 293-303. DÓI: 10.25753/BirthGrowthMJ.v31.i3.27823. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/nascercrescer/article/view/27823. Acesso em: 14 de junho de 2023.

- SILVÉRIO, Anna, et al. Toxic stress on a pediatric population during the COVID-19 pandemic. Revista paulista de pediatria: órgão oficial da Sociedade de Pediatria de São Paulo, 41, e2021399, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1984-0462/2023/41/2021399. Acesso em: 23 de junho de 2023.

- FLORÊNCIO, Junior, et al. , A. dos S. Isolamento social: consequências físicas e mentais da inatividade física em crianças e adolescentes. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, [S. l.], v. 25, p. 1–2, 2020. DOI: 10.12820/rbafs.25e0115. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14263. Acesso em: 23 de junho 2023.

- Sanchez-Martin JR, Cardas J, Ahedo L, Fano E, Echebarria A, Azpiroz A. Social behavior, cortisol, and sIgA levels in preschool children. J Psychosom Res. 2001;50:221–227.

- Koss KJ, Hostinar CE, Donzella B, Gunnar MR. Social deprivation and the HPA axis in early development. Psychoneuroendocrinology. 2014;50:1–13.

- Danese A, Moffitt TE, Harrington H, Milne BJ, Polanczyk G, Pariante CM, et al. Adverse childhood experiences and adult risk factors for age-related disease: depression, inflammation, and clustering of metabolic risk markers. ArchPediatrAdolesc Med. 2009;163:1135–1143.

- Kovacs VA, Starc G, Brandes M, Kaj M, Blagus R, Leskošek B, et al. Physical activity, screen time and the COVID-19 school closures in Europe – An observational study in 10 countries, European Journal of Sport Science. 2021;22(7):1094-1103. https://doi.org /10.1080/17461391.2021.1897166.

Published

02/08/2023

How to Cite

CHILDREN’S MENTAL HEALTH DURING THE COVID-19 PANDEMIC: AN INTEGRATIVE REVIEW. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483628. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3628