EDUCATION IN IMMANUEL KANT AND THE CATEGORIC IMPERATIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3670

Keywords:

Autonomy, Education, Kant

Abstract

This article aims to understand education from the Kantian categorical imperative. In this sense, education is the process by which the subject becomes autonomous, that is, free to the extent that he gives himself the reason for his action. To this end, it is necessary to understand Kant's thought on education, morality, and reason. These three concepts are interconnected, since they are part of the educational process in its entirety. Thus, education in Kant goes beyond the sphere of his moral doctrine. In this vein, this article will seek to demonstrate that education for Kant is the freedom present in obedience to the Moral Law.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafael Melo Ferreira

    Universidade Estadual Paulista - UNESP.

  • Mariane da Costa Santos

    Universidade Estadual Paulista - UNESP.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Trad. Alfredo Bossi. 5ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

______. História da Filosofia. V 7. 4 ed. Trad. Nuno Valadas e Antonio Ramos Rosa. Lisboa: Editorial Presença, 2000

BOURGEOIS, Bernard. Hegel: os atos do espírito. São Leopoldo: UNISINOS, 2004.

HÖFFE, Otfried. Immanuel Kant. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

KANT, I. Crítica da Razão Pura. Trad. de V. Rohden & U. Moosburguer, Col. Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1999.

_____.Crítica da Razão Prática. Ed. bilíngue. Tradução, introdução e notas de Valerio Rohden. São Paulo: Martin Fontes, 2015

______. Crítica da Razão Pura. São Paulo: Trad. Valério Rohden. Abril Cultural, 1983.

______. Fundamentação da Metafísica dos Costumes. Trad. Guido Antônio de Almeida. São Paulo: Barcarolla, 2009.

_______. Prolegômenos a toda metafísica futura. Trad.: Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1988.

______. Resposta à pergunta o que é Iluminismo. In: KANT, Immanuel. A Paz Perpétua e outros Opúsculos. São Paulo: Edições 70, 2004.

______. Sobre a Pedagogia. Tradução: Francisco C. Fontanella. São Paulo: Editora UNIMEP, 1999.

PAGNI, Pedro Angelo; SILVA, Divino José (Org.), Introdução à Filosofia da Educação: Temas Contemporâneos e História. São Paulo: Avercamp, 2007.

Published

26/07/2023

How to Cite

EDUCATION IN IMMANUEL KANT AND THE CATEGORIC IMPERATIVE. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473670. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3670