LEARNING ACTIVITIES AND TDICS - THE CHALLENGES FOR THE DIGITAL EDUCATOR
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3890Keywords:
Digital learning. TDIC. Digital educator.Abstract
The present work intends to contribute to the understanding of the dynamics that education assumes in the context of consolidation of digital platforms by discussing which challenges for the digital educator can be observed in the current socio-educational context. It holds a debate on the incorporation of technological innovations in education and its impacts on the teaching-learning relationship and questions how the incorporation of technologies could help the educational community. It discusses the challenges of digital education in contemporary society and what challenges young people may encounter when using the internet. The method used was to carry out exploratory bibliographic and qualitative research on the electronic and cooperative platform of scientific journals - SciELO, taking into account inclusion factors (digital education, digital inclusion, TDICs and digital society) and the approach to the theme. Based on the systematization of the arguments presented, it corroborates the role of TDICs in learning activities and warns about the protagonism of technologies in teaching and learning relationships.
Downloads
References
ARAÚJO, Thiago Cássio D'Ávila. Tecnologias educacionais e o direito à educação. Jus.com.br. 2012. Disponível em https://jus.com.br/artigos/22819/tecnologias-educacionais-e-o-direito-a-educacao. Acesso em 26 jun. 2022.
BORGES, Dayse Socorro Ribeiro. Tecnologias Digitais na Educação: o perfil de professor esperado para o século XXI. 2021. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/597437. Acesso em: 20 jun de 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação básica 2020: resumo técnico [recurso eletrônico] – Brasília: Inep, 2021. 70 p.: il.
CRISTÓVÃO, Ana Maria et al. Perceções de professores do primeiro ciclo do ensino básico sobre a integração de tecnologia educativa no processo de ensino e aprendizagem: o caso das comunidades escolares de aprendizagem Gulbenkian XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. e270039, 2022.
CROCHIK, José Leon. O computador no ensino e a limitação da consciência. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.
FERREIRA, Maria José Morais Abrantes. Novas tecnologias na sala de aula. Monografia do Curso de Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Universidade Estadual da Paraíba, Pró-Reitoria de Ensino Médio, Técnico e Educação à Distância, Departamento da PROEAD, Sousa, PB, 2014.
GABRIEL, Martha Carrer Cruz. Educ@r – a (r)evolução digital na educação. Saraiva Educação SA, 2017, 158 p.
GARCIA, Fernanda Wolf. A importância do uso das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem. Revista Educação a Distância, Batatais, v. 3, n. 1, p. 25-48, 2013.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 2003.
MATTOS, Fernando Augusto Mansor de; CHAGAS, Gleison José do Nascimento. Desafios para a inclusão digital no Brasil. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 13, n. 1, p. 67–94, jan. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/YCTSyKmxjY4FQcDZRWZXxLc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jun de 2022.
MORAN, José; MASETTO, Marcos; BEHRENS, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000. 173 p.
MORCHE, Fernanda; BRIGO, Guilherme Pereira. O Acesso às Tecnologias nas Escolas Públicas do Brasil: algumas considerações iniciais. Salão do Conhecimento, v. 8, n. 8, 2022.
MORETTO, Inara Machado; DAMETTO, Jarbas. Desafios Educacionais da Era Digital: adversidades e possibilidades do uso da tecnologia na prática docente. PERSPECTIVA, Erechim. v. 42, n.160, p. 77-87, 2018. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/160_736.pdf Acesso em 16 jun 2022.
MUNARIM, Iracema. As Tecnologias Digitais Nas Escolas Do Campo: contextos, desafios e possibilidades. Tese Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação, 2014 . 184 p. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/129546/327574.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 01 Abr. 2023.
NEVES, Thiago Tavares; DAS CHAGAS LEMOS, Elizama. Educar na era digital: considerações sobre tecnologia, conexões e educação a distância. Comunicação & Educação, v. 25, n. 1, p. 18-30, 2020.
PARCIANELLO, Leudemila; KONZAN, Paulo Cezar. Docência no ensino superior: o uso das novas tecnologias na formação de professores na licenciatura. (SD) Disponível em: https://docplayer.com.br/83979577-Docencia-no-ensino-superior-o-uso-das-novas-tecnologias-na-formacao-de-professores-na-licenciatura.html. Acesso em 18 out 2022.
SANTOS, Edméa; ALVES, Lynn. Práticas Pedagógicas e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: E-papers, 2006.
SEVILLA, Héctor; TARASOW, Fabio; LUNA, Marisol. Educar en la era digital - docencia, tecnología y aprendizaje. Editorial Pandora, México, 2017, p. 203. Disponível em: http://www. pent. org. ar/extras/micrositios/libro-educar/educar_en_la_era_digital. pdf. Acesso em 31 Jul. 2023.
SOFFNER, Renato. Tecnologia e educação: um diálogo Freire–Papert. Revista Tópicos Educacionais, v. 19, n. 1, p. 147-162, 2013.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.