SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING II: THE USE OF THE KAHOOT PLATFORM AS A LEARNING TOOL FOR TECHNICAL EDUCATION IN THE TECHNICAL NURSING COURSE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3915Keywords:
Supervised Internship., Technical education., Experiences., Kahoot.Abstract
This article aims to report the experiences and practices experienced during the phase of Supervised Internship in Computing II, the Degree Course in Computing, in the Higher Education Center of Careiro Castanho (NESCAC), the University of the State of Amazonas (UEA), held at the Center for Technological Education of Amazonas - CETAM. Having as main objective to present to students and teachers technological resources that can be used in the classroom to work in a more dynamic and relaxed way any discipline, as an example, the curricular component of Human Anatomy, and provide knowledge about the Skeletal System using the Kahoot learning platform, to generate a better understanding and integration in the teaching and learning process.
The present research presents a qualitative approach, because it is a descriptive study where the experiences in the school environment are reported, to develop the skills exceptionally in the issues of creativity, inventiveness, criticality and interactivity. The activity was idealized from the problematic during the period of observation and co-participation in the class of the Technical Course in Nursing, together with the support of the titular professor of the class, observing the difficulties of the students in relation to the discipline of Human Anatomy.
Downloads
References
BORSSOI, Berenice Lurdes. O estágio na formação docente: da teoria a prática, ação-reflexão. Simpósio Nacional de Educação, v. 20, 2008. Disponível em: http://www.unioeste.br/cursos/cascavel/pedagogia/eventos/2008/1/Artigo%2028.pdf. Acesso em: 15, jun. 2023
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.ltr.com.br/loja/folheie/5673.pdf. Acesso em: 14 jun. 2023.
CARVALHO, Carla Joana. Ensino e aprendizagem das Ciências Naturais através da aprendizagem baseada na resolução de problemas: um estudo com alunos de 9º ano, centrado no tema sistema digestivo. 2009. Tese (Mestrado) - Universidade do Minho, Instituto de Educação e Psicologia, 2009. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/9792. Acesso em: 13 jun. 2023.
COSTA, Giselda. Kahoot! um gameshow em sala de aula. Disponível em:< http://www.giseldacosta.com/wordpress/kahoot-um-gameshow-em-sala-de-aula/>. Acesso em: 17 jun. 2023.
DELLOS, Ryan. Kahoot! A digital game resource for learning. International Journal of Instructional technology and distance learning, v. 12, n. 4, p. 49-52, 2015. Disponivel em: https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=77b4a48b8011bd3b467e2627d4e3b16d9ec13690#page=53. Acesso em: 15 jun. 2023.
DE FREITAS, Daniela Fernanda; FIGUEIREDO, Flávio Junior Barbosa; GUIMARÃES, Talita Antunes. O processo ensino aprendizagem utilizando o aplicativo Kahoot. IntegraEaD, v. 2, n. 1, p. 6-6, 2020. Disponível em: https://desafioonline.ufms.br/index.php/IntegraEaD/article/view/11849. Acesso em: 15 jun. 2023.
LINO, Matheus; GONZAGA, Léo. Como utilizar o Kahoot. [S. l.]: CEDUC, 2020. Disponível em https://ceduc.unifei.edu.br/tutoriais/como-utilizar-a-plataforma-kahoot/. Acesso em: 15 jun. 2023.
SACRISTÁN, José Gimeno. (Org.). Saberes e incertezas sobre currículo. São Paulo: Editora Penso, 2013. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=V4MFBAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA3&dq=SACRIST%C3%81N,+Jos%C3%A9+Gimeno.+(Org.).+Saberes+e+incertezas+sobre+curr%C3%ADculo.+S%C3%A3o+Paulo:+Editora+Penso,+2013.+&ots=YmLV-GaZOZ&sig=jOO51BB9Yhf2zsQCrsRRFACEOPs. Acesso em: 17 jun. 2023.
SILVA, João Batista da; ANDRADE, Maria Helena; OLIVEIRA, Rannyelly Rodrigues de; SALES, Gilvandenys Leite; ALVES, Francisco Regis Vieira. Tecnologias digitais e metodologias ativas na escola: o contributo do Kahoot para gamificar a sala de aula. Revista THEMA. 2018 | Volume 15 | Nº 2 | Pág. 780 a 791. Disponível em:< http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/838> Acesso em: 11 jun. 2023.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.