TEACHER TRAINING: DISCUSSING THE PEDAGOGICAL POLITICAL PROJECT THROUGH A DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Álvaro Raphá Lemos Guerra
  • Júlio dos Santos Silva
  • Fernanda Shellenn Viana Pereira
  • Ivone Lima Santos
  • Maria Nilza Andrade Araújo de Oliveira
  • Edilene Soares Rodrigues

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4322

Keywords:

Education. Management. Pedagogical Political Project.

Abstract

The purpose of this work is to investigate the construction of the PPP – Pedagogical Political Project and the democratic participation of school management with regard to the elaboration of active methodologies for the constitution of such educational regiment. Therefore, it is added that the PPP is defined as a path used by the school unit with the purpose of achieving its objectives, and that it is aligned with the school's guidelines, helping them to select the best choices, and should be respected and used by all those who make up the unit, always in a democratic and harmonious way. during the school year. In order to discuss this subject, a theoretical-bibliographic research was carried out, through consultation with studies by specialists in the literature pertinent to the theme addressed here, seeking to better understand, due to its complexity, the process of organization and construction of this document and its importance for the educational practice developed in the school environment. Thus, in view of the scenario that addresses theory and practice, there is a need to develop a reflection on the importance of building the PPP in the management of a public school in a democratic way, which clearly justifies the need to build and appreciate this work.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Álvaro Raphá Lemos Guerra

    Graduado em Pedagogia e Ciências Biológicas. Bacharel em Direito. Pós-graduado em Gestão Educacional, Gestão em Saúde e Direito Ambiental. Mestrando em Educação.

  • Júlio dos Santos Silva

    Graduado em Pedagogia e Letras/Inglês. Pós-graduado em Docência do Ensino Superior e Língua Inglesa. Mestrando em Educação.

  • Fernanda Shellenn Viana Pereira

    Graduada em Educação Física. Bacharel em Educação Física. Pós graduada em Educação física Escolar com Ênfase em Inclusão e Docência no Ensino Superior. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

  • Ivone Lima Santos

    Graduada em Pedagogia e Artes. Pós-graduada em Psicopedagogia Clínica. Mestranda em Educação.

  • Maria Nilza Andrade Araújo de Oliveira

    Graduada em Pedagogia e Superior Tecnológico em Gestão Ambiental. Pós-graduada em Psicopedagogia e Educação Especial, Neuropsicopedagogia, MBA em Gestão de Pessoas, MBA em Resíduos Sólidos e suas Tecnologias. Mestranda em Educação.

  • Edilene Soares Rodrigues

    Graduada em Pedagogia e Supervisão Escolar. Pós-graduada em Gestão Educacional. Mestranda em Educação.                   

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Published

22/11/2023

How to Cite

TEACHER TRAINING: DISCUSSING THE PEDAGOGICAL POLITICAL PROJECT THROUGH A DEMOCRATIC SCHOOL MANAGEMENT. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114322. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4322