THE PANDEMIC AS A FACTOR ASSOCIATED WITH TEACHER STRESS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Emerson Garcia de Souza
  • Josenice de Omena Santos
  • Jaline Nazaré Chaves de Faria
  • Rafaela Silva Nogueira Duarte
  • Divanir Aparecida Franco Crisostomo
  • Márcia da Silva Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4337

Keywords:

arrival of the pandemic, the State Government

Abstract

With the arrival of the pandemic, the State Government had to take emergency measures by decree for educational institutions to close their classes, as a means of preventing the spread of the coronavirus (Covid-19).  Faced with such concern, schools had to act immediately so that their students did not lose learning and lose the school year, however, the options did not prove attractive, leaving only one: remote study. Faced with this unforeseen event and concerned with solving this problem, institutions had to make an effort and create technology-based teaching-learning strategies, using online platforms for direct and interactive access to students and promoting learning through video classes and entirely digital content. On the other hand, not all school units were prepared to serve their audience remotely, as their professionals did not have adequate preparation, nor did all students have access to the internet, due to numerous reasons. Ahead of this obstacle, this work aims to explain how the quality of teaching-learning took place, through the moment of social isolation, due to the pandemic, as well as to place the pandemic as a factor of teacher stress, using a bibliographic research through renowned authors on the theme addressed here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Emerson Garcia de Souza

    Graduado em Letras/Português e suas Respectivas Literaturas. Pós-graduado em Educação Especial Inclusiva e Orientação Educacional. Mestrando em Educação.

  • Josenice de Omena Santos

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduação em Gestão. Mestranda em Educação.

  • Jaline Nazaré Chaves de Faria

    Graduada em Letras-português/literatura/inglês e administração. Pós-graduada em Orientação, Supervisão e inspeção escolar e administração escolar. Mestranda em Educação.

  • Rafaela Silva Nogueira Duarte

    Graduada em História. Pós-graduada em Ensino de História e Transtornos Globais do Desenvolvimento. Mestranda em Educação.

  • Divanir Aparecida Franco Crisostomo

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Gerenciamento no Ambiente Escolar: Supervisão e Orientação. Mestranda em Educação.

  • Márcia da Silva Santos

    Graduada em Educação Artística e Pedagogia. Pós-graduada em Ensino da Arte e Musicalidade. Mestranda em Educação.

References

ALMEIDA, M. E. Informática e formação de professores. Brasília: Ministério da Educação, 2000.

BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Jornal da Universidade UFRGS, Porto Alegre, 02 jul. 2020.

BOTO, Carlota. A educação e a escola em tempos de Corona Vírus. Jornal da USP, 8 abr. 2020.

BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus -COVID-19. D.O.U 18/03/2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 03 out. 2021.

CARVALHO, E. M. dos S.; ARAUJO, G. C. Ensino remoto, saberes e formação docente: uma reflexão necessária. REVISTA COCAR (ONLINE), v. 14, p. 1-19, 2020.

COSTA, B. R.; CARVALHO, K. G.; SILVA, E. L.; FERREIRA, M. F.; SOUZA, S.; HERNANDES, L. F.; PINHEIRO, M.D. S. L. B. Impacto da COVID-19 na saúde mental de educadores do ensino superior. In: I Congresso Inter.de Psicologia da Faculdade América, Cachoeiro de Itapemirim, 2021.

FANTINI, A. J. E.; MACEDO, D. C. F.; SOUZA, M. A. P.; OSCAR, S. G. F.; RIBEIRO, S. C. S. Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Manual Cuidando da saúde no trabalho remoto-Orientações Ergonômicas sobre Ergonomia. Minas Gerais: Departamento de Atenção à Saúde do Trabalhador (DAST), 2020.

GATTI, Bernardete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 1, n. 2, 2016.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MERCADO, L. P. L. Formação docente e novas tecnologias. In: IV Congresso RIBIE. Brasília/DF, 1998.

MOYSÉS, L. M. O desafio de saber ensinar. 2. ed. Campina: Papirus; Rio de Janeiro: Editora da Universidade Federal Fluminense, 1995.

PEREIRA, Márcio Donizete et al. Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. [S. l.: s. n.], 2017.

PEREIRA, Márcio Donizete; BIANCO, Luís Cláudio Montesino Simone. Os jogos no ensino de ciências e matemática: suas possibilidades de aplicações e suas limitações. Scientia Vitae, v. 7, n. 23, jan./mar. 2019.

PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n. 2, jul./dez, 2012.

VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. São Paulo/SP: [s. n.], 1991. (Coleção Informática na Educação).

Published

04/12/2023

How to Cite

THE PANDEMIC AS A FACTOR ASSOCIATED WITH TEACHER STRESS DURING THE COVID-19 PANDEMIC. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124337. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4337