DIGITAL TECHNOLOGIES AS CONDITIONERS FOR ACTIVE METHODOLOGIES IN SPECIAL EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Jaline Nazaré Chaves de Faria
  • Elizabete Rodrigues da Silva
  • Roseli de Brito Cabral
  • Hugo Ronnan Luna Esteves
  • Hosana da Silva Soares

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4346

Keywords:

Education. School. Technology. Inclusion. Pedagogy.

Abstract

This study consists of a theoretical-bibliographic research on the use of Digital Technologies as conditioning tools of active methodologies for the process of inclusion of students with Special Educational Needs in educational spaces. The search for a meaningful education for all that welcomes the diversity that exists in the school context is the focus of this investigation. Thus, the study proposal revolves around the reflection on the pedagogical use of digital technologies as instruments to stimulate the skills and competencies of students with Special Educational Needs. Digital technologies are increasingly present in modern society, integrating the various social spheres. The school has been considered one of the social environments that have benefited the most from these technologies. Thus, the use of digital technologies as a pedagogical support mechanism in educational institutions enables the development of a diversified, dynamic and satisfactory educational practice that respects the specificities of each student. They can be used to help students with Special Educational Needs to overcome their limitations and participate effectively in the educational process as they enable different ways of understanding the knowledge worked on in schools. Therefore, it is essential that teachers find in digital technologies a support to make their praxis more accessible to all students. From this perspective, it is necessary to understand the role of the teacher in this context focused on inclusion, as well as the possible contributions of digital technologies as tools to aid in the development of students with Special Educational Needs.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Jaline Nazaré Chaves de Faria

    Graduada em Letras-português/literatura/inglês e administração. Pós-graduada em Orientação, Supervisão e inspeção escolar e administração escolar. Mestranda em Educação.

  • Elizabete Rodrigues da Silva

    Graduada em Letras Português, Espanhol e respectivas literaturas. Pós-graduada Psicopedagoga Institucional. Mestre em Educação pela Uninter. Mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Universidad Europea del Atlántico (UNEATLÁNTICO - ESPANHA).

  • Roseli de Brito Cabral

    Graduada em Letras e Pedagogia. Especialista em Educação Especial com Ênfase de Deficiência Visual e Gestão Educacional. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores.

  • Hugo Ronnan Luna Esteves

    Graduado em Educação Física. Pós-graduado em Treinamento Funcional e Musculação, Psicologia do Esporte e Educação Física Escolar. Mestrando em Educação.

  • Hosana da Silva Soares

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada Latu Sensu em Formação de Docentes, Educação infantil, Alfabetização e Educação Especial, Ensino Religioso, Gestão Escolar (Administração, Supervisão, Orientação e inspeção e Educação Infantil e Ensino Fundamental. Mestranda em Educação.

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Published

04/12/2023

How to Cite

DIGITAL TECHNOLOGIES AS CONDITIONERS FOR ACTIVE METHODOLOGIES IN SPECIAL EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124346. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4346