CHALLENGES OF THE CENTURY IN TEACHING: RE-DESIGNING PATHS IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4354Keywords:
Education, Teaching, SchoolAbstract
This study aimed to research and highlight the literacy method, alluding to the development of reading and writing skills in the literacy class in Youth and Adult Education (EJA). To this end, it was sought to understand how EJA was born and certain appreciations about literacy and Youth and Adult Education, it was also sought to understand the profile of the clientele that seeks EJA, the development of teachers of this modality, their methods and process of student evaluation. Thus, in order for such objectives to become concrete, this study was based on the thoughts of renowned authors such as Arroyo (2006), Soares (2007), Carvalho (2000), among others. Through the theoretical contribution, after reading this study, it will be possible to have a better apprehension about the theme raised, as well as it will be possible to understand the reason for the high school dropout in EJA, seeking to identify what would be the real difficulties of teachers in working in this teaching modality and if it will be possible to point out methods that are more appropriate for the exercise of literacy in the EJA modality.
Downloads
References
ARROYO, Miguel González. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia G. C.; LINO, Nilma (org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasilia: MEC, 1996. Disponível em: www.mec.gov.br. Acesso em: 18 ago. 2021.
CARVALHO, O. F. de; SENA, V. K. Fundamentos da Educação de Jovens e Adultos: módulo I, unidade 2. Brasília: SESI-DN, 2000, 204p.
FONSECA, M. C. F. R. Educação Matemática de Jovens e Adultos: especificidades, desafios e contribuições. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
GONÇALVES, Maria Fernanda. Currículo Oculto e Culturas de aprendizagem na formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2002.
LUCKESI, C.C. Filosofia da Educação, São Paulo: Cortez, 1994.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MENEGOLLA, M. Didática: aprender a ensinar. 5 ed. São Paulo: Loyola, 1999.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 34. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.
SILVA, Denise Guerreiro Vieira da; TRENTINI, Mercedes. Narrativas como técnica de pesquisa em enfermagem. Rev. Latino-Am. de Enferm., v. 10, n. 3, maio/jun. 2002.
SILVA, Pedro Lopes da; ARAÚJO, Aline Vasconcelos de. As metodologias utilizadas por profissionais da EJA: Uma reflexão a partir do Estágio Supervisionado III. In: X Simpósio UFAC, 2016.
SOARES, L. Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica/ SECAD-MEC/UNESCO, 2006.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.