SCHOOL MANAGEMENT, TEACHER TRAINING AND HUMAN RIGHTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Antônia Margarida da Silva
  • Erk Sônia Alves dos Santos
  • Edileusa Lucíades Martins Brito
  • Ana Maria de Medeiros Vilar
  • Ana Marta Sousa Martins
  • Isabella Lurdes Henrischen dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4358

Keywords:

Education. Human rights. School. Teaching.

Abstract

The purpose of this work is to develop a reflexive approach, in order to ascertain the opinions of Human Rights and Citizenship, in view of the work of School Management, existing in the pedagogical practices of Early Childhood Education teachers and to continue the journey that concludes the graduation in Pedagogy, with the presentation of a theme that encompasses Early Childhood Education. To this end, we sought to carry out a bibliographic research, based on renowned authors and their notes on the theme presented here. Thus, through this reflexive approach, it was possible to discover that in the teaching pedagogical practice, the integration that involves Human Rights and Citizenship happens through rules and limits applied even before the teacher starts his activities, as well as when he seeks to develop a work that addresses more complex themes such as homophobia, sexuality, bullying, bullying, among others. In view of this, it is relevant to point out that Early Childhood Education has as its fundamental purpose the formative process of cultural and social character of the subject, that is, of children up to five years of age. In this panorama, we find the school manager and his work.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Antônia Margarida da Silva

    Graduada em Letras e Pedagogia. Pós graduada em Língua Portuguesa e Educação Integral. Mestranda em Educação.

  • Erk Sônia Alves dos Santos

    Licenciada em Letras. Pós-graduada em Programa de Ensino de Língua Portuguesa. Mestranda em Educação.

  • Edileusa Lucíades Martins Brito

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Metodologia do Ensino da Geografia, Gestão Escolar, Supervisão Escolar e Orientação do Ensino Fundamental e Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação.

  • Ana Maria de Medeiros Vilar

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Língua Portuguesa e Educação Inclusiva. Mestranda em Educação.

  • Ana Marta Sousa Martins

    Graduada em História, Geografia e Pedagogia. Pós-graduada em História e Geografia, Psicopedagogia Clínica e Institucional, educação Infantil, Gestão Escolar e Linguagens, suas Tecnologias e o Mundo de Trabalho. Mestranda em Educação.

  • Isabella Lurdes Henrischen dos Santos

    Graduada em Ciências Biológicas e Pedagogia. Pós-graduada em Educação Ambiental. Mestranda em Educação.

References

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Published

30/11/2023

How to Cite

SCHOOL MANAGEMENT, TEACHER TRAINING AND HUMAN RIGHTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124358. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4358