INTEGRATING THE LITERACY METHOD DURING LITERACY PRACTICES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Alenizia Gonçalves do Amaral
  • Angela Maria de Jesus Oliveira
  • Simone Aparecida França
  • Grazielle Aparecida da Silva Cunha
  • Ana Amélia Mendes de Morais Mozar

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4362

Keywords:

Literacy. Literacy. Teaching. School.

Abstract

The main purpose of this work is to highlight the importance of Early Childhood Education so that literacy is evidenced in this period as a pedagogical mechanism inclined to playfulness in literacy. Therefore, in order to support the research carried out and promote pertinent information about the theme presented, it was necessary to produce a theoretical-reflexive approach of a bibliographic nature, with a conceptual basis from authors specialized in this literature. On the other hand, it is worth remembering that Early Childhood Education is a very important stage for the child's intellectual life, because it is during this period that he goes through the process of evolution, which requires the school to implement educational practices that provide children with meaningful experiences. Thus, it is believed that the insertion of activities inclined to playfulness, in addition to providing moments of pleasure and fun, also develops students' skills and competencies. Early Childhood Education does not have literacy as its purpose pure and simple, however, it moves towards the pedagogical mechanisms manifesting themselves in such a way that the school environment is transformed into a place of reflection, leading the student to think about the world around him and put into practice literacy daily through the reading process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Alenizia Gonçalves do Amaral

    Graduada em História e Pedagogia. Pós graduada em Fundamentos para o Ensino de História/Geografia e Gestão, Orientação e Supervisão com Ênfase em Psicologia Educacional. Mestranda em Educação.

  • Angela Maria de Jesus Oliveira

    Graduada em Ciências Contábeis. Pós-graduada em Auditoria e Perícia Contábil. Mestranda em Educação.

  • Simone Aparecida França

    Graduada em Pedagogia e Educação Especial. Pós-graduada em Educação Especial e Neuropsicopedagogia. Mestranda em Educação.

  • Grazielle Aparecida da Silva Cunha

    Graduada em Pedagogia, História, Artes Visuais e Educação Especial. Pós-graduada em Alfabetização e Letramento, Educação Infantil, Docência em Ensino Superior e Psicopedagogia Institucional e Clínica. Mestranda em Educação.

  • Ana Amélia Mendes de Morais Mozar

    Graduada em História. Pós graduada em Docência ao Ensino Superior. Mestranda em Educação.

References

ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 10. ed. São Paulo: Grupo GEN, 2010.

BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa (orgs.). Ler e Escrever na Educação Infantil: Discutindo práticas pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC 2ª versão. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2016.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Básica para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2010.

BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasilia: Ministério da Educação, s. d. Disponível em: http://pacto.mec.gov.br/o-pacto. Acesso em: 21 ago.2017.

CUBERES, Maria Teresa González (org). Educação Infantil e Séries Iniciais – articulação para alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

FERREIRO, Emília. Alfabetização em Processo. São Paulo: Cortez, 1996.

GARCIA; Regina Leite (org). Novos olhares sobe a alfabetização. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

KLEIMAN, Angela B. (org.). Os Significados do letramento - uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 6. ed. Campinas, São Paulo: Mercado de letras, 2003.

MOLL, Jaqueline. Alfabetização possível - Reinventando o Ensinar e o Aprender. Porto Alegre: Mediação,1997.

RANGEL, Annamaria Piffero. Alfabetizar aos seis anos. Porto Alegre: Mediação, 2008.

RAPPOPORT, Andrea et al. A criança de 6 anos no ensino fundamental. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010.

RODRIGUES, Maria Bernadette Castro; AMODEO, Maria Celina Bastos. O espaço pedagógico na pré-escola. 5 ed. Porto Alegre: Mediação, 2002. (Cadernos Educação Infantil).

ROJO, Roxane (org). Alfabetização e Letramento: Perspectivas Linguísticas. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1998.

SCHOLZE, Lia; RÖSING, Tania M. K.(org). Teorias e práticas de letramento. Brasília, DF: Inep, 2007.

SCHOLZE, Lia; RÖSING, Tania M. K.(org). Teorias e práticas de letramento. Brasília, DF: Inep, 2007.

SOARES, Magda. Letramento: um tema de três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

ZEN, Maria Isabel H. Dalla; XAVIER, Maria Luisa M.(org). AlfabeLetrar: Fundamentos e práticas. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2011.

Published

04/12/2023

How to Cite

INTEGRATING THE LITERACY METHOD DURING LITERACY PRACTICES. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124362. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4362