SCHOOL MANAGEMENT IN AN IMPORTANT AND CHALLENGING DEMOCRATIC PERSPECTIVE

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • José Antonino Canani
  • Walkiria Araujo de Carvalho
  • Lusilange Maria de Araújo
  • Glaudistonia Chaves dos Santos Moreira
  • Deolinda Angela de Araújo de Figueiredo

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4368

Keywords:

Learning. Education. School. School Management.

Abstract

This article clearly brings with it an important and up-to-date debate about the tireless and challenging work of school management, as well as its important role in the search for a school that is truly concerned with delighting everyone and which, to this end, must spontaneously show itself to be more democratic every day. With this panorama in mind, this article will basically be built up through the contribution of valuable information gathered in exploratory bibliographical research, which will contribute with a theoretical contribution, permeated with quotations from renowned authors in the educational field who have said a lot about the subject proposed here. These authors emphasize the great importance of the role of the school manager, showing their contribution to the quality of teaching. In this way, the aim of this research is to produce an article that makes it easier for everyone who reads it to understand the subject proposed here for analysis and discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • José Antonino Canani

    Graduado em Geografia pela Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE; Pós-graduado Latu-Sensu em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares com Ênfase em Educação Especial e Práticas Inclusivas pela Faculdade Anita Garibaldi - CESUSC; Pós-graduado Latu-Sensu em Gestão Escolar: Orientação e Supervisão pela Faculdade de Ciências, Educação, Saúde, Pesquisa e Gestão – CENSUPEG; Mestre em Educação com especialidade em Organização e Gestão de Centros Educativos pela Universidad Internacional Iberoamericana – UNIB.

  • Walkiria Araujo de Carvalho

    Graduada em Pedagogia e Letras. Mestranda em Educação.

  • Lusilange Maria de Araújo

    Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão Escolar e História. Pós- graduada em Gestão Escolar e Organização do Trabalho Pedagógico e Gestão Educacional. Mestranda em Educação.

  • Glaudistonia Chaves dos Santos Moreira

    Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão Escolar, Língua Portuguesa e Língua Inglesa. Pós-graduada em Metodologia do Ensino Fundamental e Médio e Gestão Educacional. Mestranda em Educação.

  • Deolinda Angela de Araújo de Figueiredo

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Gestão de Pessoas. Mestranda em Educação.

     

References

CARDOSO, Cristina. Projetos nas escolas: uma política de secundarizarão da especificidade do trabalho escolar. Jornal de políticas educacionais, n. 6, jul./dez. 2009.

FONSECA, Dirce Mendes da. Gestão e educação. Revista Universidade e Sociedade, ano IV, n. 7, jun. 1994.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA J. F.; TOSCHI M. S. Educação escolar: políticas estrutura e organização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008. (Coleção Docência em Formação).

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola. Goiânia: Alternativa, 2001.

LÜCK, Heloísa. Perspectivas da Gestão Escolar e Implicações quanto à Formação de seus Gestores. Em Aberto, n. 72, jun. 2000.

PARO, Vitor. Gestão Democrática da Escola Pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2005.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: Primeiras aproximações. 5. ed. São Paulo: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

TORRES, Artemis; GARSKE, Lindalva Maria N. Diretores de Escola: o desacerto com a democracia. Em Alberto, Brasília, v. 17, n. 72, 2000.

Published

04/12/2023

How to Cite

SCHOOL MANAGEMENT IN AN IMPORTANT AND CHALLENGING DEMOCRATIC PERSPECTIVE. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124368. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4368