CHALLENGES OF THE CENTURY IN TEACHING: TECHNOLOGICAL INNOVATIONS AND THEIR INFLUENCES ON EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Emerson Garcia de Souza
  • José Coutinho da Silva Oliveira
  • Daniel Nunes Ribeiro
  • Adelaide de Fátima dos Santos
  • Ricardo Pacheco de Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4380

Keywords:

Technologies. Education. Educators.

Abstract

This study aims to discuss the challenges of the century in teaching, taking into account technological innovations and their influences on Education, as well as the way in which they have been inserted into educational practice. However, it was necessary to investigate teachers' knowledge about technological mechanisms, distinguishing schools that use them in pedagogical practice. In this sense, it is understood that the teacher faces a great challenge, which is to acquire the skills to put them into practice in the classroom, as a facilitator of the educational process, reformulating a series of didactic-pedagogical actions. Thus, it is understood that the insertion of digital technologies in the teaching-learning process should not, under any circumstances, neglect investigation into the context in which teachers live in their daily lives, including their educational action and their training and experiences, which are essential for your journey as an educator. On the other hand, it is important to emphasize that the school must provide the necessary resources to implement technological tools, as well as programs so that this dream of transforming the school into an innovative and learning space through new technologies becomes a reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Emerson Garcia de Souza

    Graduado em Letras/Português e suas Respectivas Literaturas. Pós-graduado em Educação Especial Inclusiva e Orientação Educacional. Mestrando em Educação.

  • José Coutinho da Silva Oliveira

    Graduado em Ensino de Ciência com Habilitação em Matemática. Pós-graduado em Ensino da Matemática. Mestrando em Educação.

  • Daniel Nunes Ribeiro

    Graduado em Matemática. Pós-graduado em Educação Matemática. Mestrando em Educação.

  • Adelaide de Fátima dos Santos

    Licenciada em Pedagogia. Especialista em Metodologia do Ensino de Artes e Educação e Anos Iniciais. Mestranda em Educação.

     

  • Ricardo Pacheco de Carvalho

    Graduado em Pedagogia pela UCESP- União Cultural do Estado de São Paulo, Graduado em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidad e Estadual do Maranhão, Graduado em Filosofia pela UNINTER. Pós-graduado em Psicopedagogia pela UCESP e Psicologia da Educação. Mestrando em Educação.

References

BRITO. Glaucia da Silva; PURIFICAÇÃO, Ivonélia da. Educação e Novas Tecnologias: um repensar. São Paulo: Pearson, 2012.

FAVA, Rui. O ensino na sociedade digital. São Paulo: Pioneira - Thompson Learning, 2012.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação científica. Petrópolis: Vozes, 2009.

LEITE, Lígia Silva. Mídia e a perspectiva da tecnologia educacional no processo pedagógico contemporâneo. In: FREIRE, Wendel (org.). Tecnologia e educação: as mídias na prática docente. 2. ed. Rio de Janeiro: WAK, 2011.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MUGNOL, M. A educação a distância no Brasil. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 9, n. 27, p. 335-349, maio/ago. 2009.

OLIVEIRA. Fátima Bayma de. Tecnologia da Informação e Comunicação: a busca de uma visão ampla e estruturada. São Paulo: Pearson, 2007.

SANTOS, N. Espaços Virtuais de Ensino Aprendizagem. São Paulo: Infolink, 1998.

SOUZA, I. R. L.; MAGALHÂES, H. P. de. Intersecções entre culturas midiáticas e cibercultura e game cultura. Revista Cultura Midiática, ano 01, n. 01, jul./dez. 2008.

Published

09/12/2023

How to Cite

CHALLENGES OF THE CENTURY IN TEACHING: TECHNOLOGICAL INNOVATIONS AND THEIR INFLUENCES ON EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124380. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4380