BRASIL AFROTECH MAP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4609

Keywords:

education, innovation, research

Abstract

The Brasil Afrotech Map is developed based on the proposition of visibility of professors, researchers and their respective research projects. The methods in this work are based on applications that use software related to digital media. The basic premise arises from the lack of information related to the dissemination of academic and research projects, in this case, in the academic field of Afro-descendent. The result demonstrate the participation and/or coordination – of scientists, teachers and researchers of Afro-descendent in university institutions, innovation or technological development, in Brazilian organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Odair Marques da Silva

    Degree in Science from USJT, specialization in System Analysis from PUCCAMP, master degree in Quality Management from FEM/UNICAMP and PhD in Cultural Sciences from UTAD/Portugal. Author of several books and articles, notably the book 'Atlas Geocultural da África', organizer of books in the collection Pedagogia Social, author of the website www.africaatual.com.br, CEO of the publishing house www.editoraeiros.com.br

  • João Vilhete Viegas D'Abreu, https://www.nied.unicamp.br/

    Degree in Electrical/Electronic Engineering from UNICAMP (1986), Master's degree in Electrical Engineering from UNICAMP (1994) and PhD in Mechanical Engineering from the State University of Campinas (2002). He is a researcher at the Center for Applied Informatics Education to Education (NIED). It is part of the FORMAR Sciences group at the Faculty of Education FE/UNICAMP.

References

ABPN. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES NEGRO. Ciências e Tecnologias. 2019. Disponível em: https://9b4dc5f2e6b84d8fb4bc65719c5a6aef.filesusr.com/ugd/1a1553_4c522830de6a478fb5bef2045fd36fd3.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

AGENDA. FAPESP. 1º Simpósio “A População Negra na Ciência e na Tecnologia”. Boletim Digital - USP, São Paulo, 2010. Disponível em http://agencia.fapesp.br/agenda-detalhe/a-populacao-negra-na-ciencia-e-tecnologia/11961/. Acesso em: 03 fev. 2020.

D’ABREU, J. V. V.; GARCIA, M. F. Conhecimentos em Robótica Pedagógica, Tecnologia e Inventos Africanos e Afrodescendentes: Contribuições à Implementação da Lei 10.639/03. In: GARCIA, M. F. SILVA, J. A. N. (Org.). Africanidades, Afrobrasilidades e processo (des)colonizador: contribuições à implementação da Lei 10.639/03. João Pessoa: Editora UFPB, 2018. p. 342-371.

FAUSTINO, D. M. Frantz Fanon: um revolucionário, particularmente negro. São Paulo: Ciclo Contínuo Editoria, 2018.

FREIRE, P. Pedagogia dos Sonhos Possíveis. São Paulo: Editora Uniesp, 2001.

LÉVY, P. As Tecnologias da Inteligência: o Futuro do Pensamento na Era da Informática. Rio de Janeiro: Ed. 34. 1993

MAPA BRASIL AFROTECH. Nied. Campinas: Mapa Brasil Afrotech, 2019. Disponível em https://www.nied.unicamp.br/mapabrafrotech/o-projeto/. Acesso em: 04 fev 2020.

MATEUS, F. Racismo no mundo acadêmico: um tema para se discutir na universidade. Jornal da Unicamp, Campinas, 19 nov. 2019. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2019/11/19/racismo-no-mundo-academico-um-tema-para-se-discutir-na-universidade. Acesso em: 04 fev. 2020.

NOGUEIRA, J. C.; MICK, J. Desenvolvimento, empreendedorismo e promoção da igualdade racial. In: NOGUEIRA, J (Org.). Desenvolvimento e empreendedorismo afro-brasileiro. Florianópolis: Atilènde. 2014. p. 85-104.

OBAMA, M. Minha História. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 2018.

SANTOS, C. R.B. O Desafio Prático de Educar na Contemporaneidade. In: D’ABREU, J. V. V; GARCIA, M. F.; CAMARGO, V. R. T.; SILVA, O. M.; MARTINS, M. C (Org.). Tecnologias e Mídias Interativas na Escola: Projeto TIME. Campinas: Curt Nimuendajú, 2011.

SANTOS, Ynaê Lopes dos. História da África e do Brasil Afrodescendente. Rio de Janeiro: Pallas. 2017.

SILVA, O.M. Kilombagem, uma vivência de base social e comunitária. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 5, n. 1, 2018. Disponível em https://www.nied.unicamp.br/revista/index.php/tsc/article/view/192. Acesso em: 03 mar. 2020.

SILVA, T. T. A produção social da identidade e da diferença. In. SILVA, T. T.; HALL, S.; WOODWARD, K (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes. 2012.

THOMPSON, P. A Voz do passado – história oral. São Paulo: [s. n.], 1992.

VALENTE, J. A Crescente Demanda por Trabalhadores mais bem Qualificados: A Capacitação para a Aprendizagem Continuada ao longo da Vida. In: VALENTE, J., MAZZONE, J, BARANAUSKAS, M.C. (Org.). Aprendizagem na Era das Tecnologias Digitais. São Paulo: Cortez: Fapesp. 2007.

Published

07/12/2023

How to Cite

BRASIL AFROTECH MAP. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124609. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4609