THE PROBLEM OF SEXUAL HARASSMENT OF STUDENTS AT SCHOOL: CASE STUDY OF MUTARARA SECONDARY SCHOOL IN MOZAMBIQUE (2014-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4676

Keywords:

School environment. Teaching. Girls., Aged.

Abstract

Mutarara Secondary School (ESM) annually records high cases of sexual harassment, causing early pregnancies, contamination by sexually transmitted infections and students dropping out of school. This study aims to understand the problem of sexual harassment among ESM students, and was carried out from October 2020 to February 2021. It is a mixed research, explanatory, descriptive and case study. The study worked with a sample of 102 respondents and they were chosen through simple and intentional random sampling. Data were collected through semi-structured interviews and questionnaire surveys. The results were analyzed using content analysis and statistical treatment techniques. The occurrence of sexual harassment is due to the poor performance of students (39%), fear of failure by students (33%), poverty of students (17%) and impunity for harassers (8%). The consequences of sexual harassment are: dropping out of school (50%), early pregnancy (25%), physical and mental harm (12.5%) and sexually transmitted infections (12.5%). The perpetrators of

sexual harassment are teachers (89%) and school staff (11%) and finally the most common types of sexual harassment are: physical sexual contact (22%) and physical contact without sexual intercourse (78%). To reverse this problem at ESM, exemplary punishment for harassers, greater action by the school management and carrying out more awareness-raising activities in the communities to prevent sexual harassment at this educational institution are suggested.

 

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Author Biographies

  • Américo Sabonete Ruchucho Muatendauafa

    Mestre em Planeamento Territorial e Conservação da Biodiversidade pela UniZambeze, Licenciado em Ensino de Biologia pela Universidade Católica de Moçambique, Bacharel em Ensino de Biologia pela Universidade Pedagógica, Funcionário da Direcção Provincial de Agricultura e Pescas de Manica, Docente a tempo parcial na Universidade Católica de Moçambique (IED) e Universidade Aberta ISCED.

  • Sérgio Vasco Estevão Jibissone

    Doutorando em Ciências de Educação com especialização em Educação Inclusiva e Pedagogia diferenciada na Universidade Jean Piaget de Moçambique, Mestre em Gestão e Administração Educacional pela Universidade Católica de Moçambique, Licenciado em Ensino de Biologia pela Universidade Católica de Moçambique, Funcionário da Direcção Provincial de Educação de Tete, Docente a tempo parcial na Universidade Católica de Moçambique (IED) e Universidade Aberta ISCED, Tete, Moçambique.

  • Alfredo José Celestino António

    Mestre em Gestão e Administração Educacional pela Universidade Católica de Moçambique, Licenciado em Ensino de Biologia pela Universidade Pedagógica, Docente da Escola Secundária de Tete,  Moçambique.

  • Sigalho Charles Chacanza

    Mestre em Gestão Estratégica dos Recursos Humano pela Universidade Alberto Chipande, Licenciado em Ensino de Geografia pela Universidade Pedagógica, Docente da Escola Secundária Samora Machel da Beira, Docente a tempo parcial na Universidade Católica de Moçambique, Moçambique.

  • Eduardo Baptista de Alegre Jairoce

    Mestrando em Gestão Ambiental na UniLicungo, Pós-graduado em Segurança Alimentar e Nutricional pela UNESP ̸ UniZambeze, Licenciado em Ensino de Biologia pela Universidade Pedagógica, Docente da Escola Secundária de Ulónguè, Docente a tempo parcial na Universidade Católica de Moçambique (IED),  Ulónguè, Moçambique.

  • Armando Pedro Sabonete

    Licenciado em Ensino de Educação Visual com Habilitações em Desenho de Construção pela Universidade Pedagógica, Licenciando em Engenharia Informática na UniZambeze, Docente na Escola Secundária de Muchatazina da Beira,  Beira, Moçambique.

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Published

22/12/2023

How to Cite

THE PROBLEM OF SEXUAL HARASSMENT OF STUDENTS AT SCHOOL: CASE STUDY OF MUTARARA SECONDARY SCHOOL IN MOZAMBIQUE (2014-2019). (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124676. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4676