BNCC AND EDUCATIONAL CURRICULUM FOR QUALITY EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Alenizia Gonçalves do Amaral
  • Angela Maria de Jesus Oliveira
  • Simone Aparecida França
  • Grazielle Aparecida da Silva Cunha
  • Carla Cristina Machado

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4728

Keywords:

present study aims to discuss the BNCC, which is characterized as a curricular

Abstract

The present study aims to discuss the BNCC, which is characterized as a curricular proposal responsible for the referral of both States and Municipalities, with interest in the process of restructuring and renewal of educational curricula. Within this perspective, the interest falls on the initial and permanent training of teachers who work in Basic Education, since the LDB (9.394/96) displays the BNCC as a sphere of adaptation of the curriculum. Therefore, the study presented here seeks to develop a more attentive and detailed investigation of the references offered in the BNCC, with interest in the implementation of the new curricula in relation to the teacher training process. Thus, the main objective of this work is to understand the way in which the conversation between curriculum and teacher training is developing in the BNCC proposal. To this end, a theoretical-bibliographic research was carried out with authors of the literature in question, to better substantiate the entire approach that will be developed in this study. On the other hand, this reflective walk seeks to become a complement capable of assisting in the understanding of teacher training in Basic Education, and they will be the main actors in the effectiveness of the curriculum in the educational environment.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS.

  • Alenizia Gonçalves do Amaral

    Graduada em História e Pedagogia. Pós graduada em Fundamentos para o Ensino de História/Geografia e Gestão, Orientação e Supervisão com Ênfase em Psicologia Educacional. Mestranda em Educação.

  • Angela Maria de Jesus Oliveira

    Graduada em Ciências Contábeis. Pós-graduada em Auditoria e Perícia Contábil. Mestranda em Educação.

  • Simone Aparecida França

    Graduada em Pedagogia e Educação Especial. Pós-graduada em Educação Especial e Neuropsicopedagogia. Mestranda em Educação.

     

  • Grazielle Aparecida da Silva Cunha

    Graduada em Pedagogia, História, Artes Visuais e Educação Especial. Pós-graduada em Alfabetização e Letramento, Educação Infantil, Docência em Ensino Superior e Psicopedagogia Institucional e Clínica. Mestranda em Educação.

  • Carla Cristina Machado

    Graduada em História pela Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS Campus Chapeco Santa Catarina. Mestranda em Educação.

References

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Published

19/12/2023

How to Cite

BNCC AND EDUCATIONAL CURRICULUM FOR QUALITY EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124728. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4728