TV AS A MULTIMEDIA RESOURCE IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4777Keywords:
Multimedia resource, TV. Early childhood education. Apprenticeship.Abstract
This article aims to explore the feasibility and benefits of using television as a multimedia resource in early childhood education. We sought to understand how TV can be effectively incorporated into the educational environment, promoting children's engagement and improving their learning process. The research was based on a review of the academic literature related to the integration of TV in early childhood education. Among the authors who contributed to the discussions of this study are Kenski (2012), Levy (1997), Costa and Santos (2018), Farias (2010), among others. Studies discussing the impacts of TV on children's cognition, development, and learning were examined, as well as recommended pedagogical practices to maximize their educational potential. The literature review also included research on educational TV programs and their effects on children. It is hoped that this article will offer reflections on the use of TV as an educational tool in early childhood education. The results should highlight the potential benefits of TV, aligned to an educational institution, in promoting engagement, developing skills and expanding children's knowledge. The study sought to contribute to the debate on the role of multimedia in children's education and to promote an informed and balanced approach to the use of TV as an educational resource.
Downloads
References
ALMEIDA, M. G. B. A violência na sociedade contemporânea [recurso eletrônico]. In: ALMEIDA, Maria da Graça Blaya. Dados eletrônicos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.
AULETE, C. Dicionário de bolso Caldas Aulete. Rio de Janeiro: Lexicom, 2007.
BLIKSTEIN, P. Mal-estar na avaliação. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: http://www.blikstein.com/paulo/documents/books/Blikstein-MalEstarNaAvaliacao.pdf. Acesso em: 24 out. 2023.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – PCN. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1989.
COSTA, M. M. M., SANTOS, L. M. A. Televisão e vídeo na escola. 2018. TCC (Bacharel) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/2818/Machado_Maria_Medianeira_da_Costa.pdf?sequence=1 Acessado em: 24 out. 2023.
FARIAS, F. V. V. M. O Uso dos recursos de multimídia em sala de aula na Educação Infantil. 2010. Monografia (Especialização) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/1850/Farias_Fatima_Valderes_Viana_Machado.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado em: 24 out. 2023.
GARCEZ, L. H. C. Técnica de Redação. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
GUARESCHI, P. A. Mídia, Educação e Cidadania: Tudo o que você quer saber sobre a mídia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
KENSKI, V. M. Educação e Comunicação: interconexões e convergências. Educ. Soc., Campinas, v. 29, n. 104, Especial, p. 647-665, out. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v29n104/a0229104.pdf. Acessado em: 16 set. 2023.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologia: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP. Papirus, 2012.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: O futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 1997.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2000.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MORAN, J. M. Os novos espaços de atuação do educador com as tecnologias. Texto publicado nos anais do 12º Endipe – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. In: ROMANOWSKI, J. P. et al (Orgs). Conhecimento local e conhecimento universal: Diversidade, mídias e tecnologias na educação. São Paulo: ECA, 2004. Disponível em URL: http://www.eca.usp.br/prof/moran/espacos.htm. Acessado em: 16 set. 2023.
OLIVEIRA, P. S. M. Competência emocional: un enfoque reflexivo para a prática pedagógica. 2003. Tese (Doutorado) - Universitát Autonoma de Barcelona, Bellaterra, Espanha, 2003. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=4683. Acessado em: 24 out. 2023.
PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n. 2, jul./dez.
SANTOS, T. Definindo Multimídia: A Origem. In: JONES & BARTLETT. An Introduction to Digital Multimedia, Second Edition. Estados Unidos: Must University, 2022.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.