STRATEGIC DIRECTION AS A TOOL FOR LONGEVITY IN FAMILY BUSINESSES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4786Keywords:
family businesses, as well as analyze their lifespanAbstract
The objective of this study is to verify the survival factors of family businesses, as well as to analyze their lifespan, understand the main challenges of strategic planning during business succession and receiving command by successors and aims to elucidate which organizations have been more successful in this process. Therefore, the national scenario will be analyzed regarding the life span of companies and also the main generational conflicts that are erupted on the occasion of business and family planning for succession purposes. To carry out this study, we used data from governmental and non-governmental agencies, knowing that the theoretical support material had many contributions from national and international perspectives, which nuanced and mixed the accumulated knowledge about this specific area of knowledge. The data were arranged by means of scales and demonstrative figures to facilitate the understanding of the helpful teacher/reader. The main results perceived include the need to talk more about the subject at Sunday tables, so that it is no longer treated as a taboo subject and is transported towards normality and systematic preparation for an unwanted, but inevitable, absence.
Downloads
References
CHIAVENATO, Idalberto. Administração nos novos tempos. 2. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1999.
COBRA, Marcos Henrique Nogueira. Marketing Básico. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1997.
GERSICK, K.; DAVIS, J.; HAMPTON, M.; LANSBERG, I. De Geração para Geração: ciclos de vida das empresas familiares. São Paulo: Negócio, 1997.
GIMENO, A.; BAULENAS, G.; COMA-CROSS, J. Family business models: practical solutions for the business Family. London: Palmgrave MacMillan, 2010. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230282148
KETS DE VRIES, M.; CARLOCK, Randel S.; FLORENT-TRACY, E. A empresa familiar no divã: uma perspectiva psicológica. Tradução de André Godoy Vieira. Porto Alegre: Bookman, 2009.
KIGNEL, Luiz; PHEBO, Marcia Setti. O Dilema das gerações: (I) Quem faz parte do núcleo familiar; (II) O Dilema da transferência de comando nas empresas familiares.). In: Empresas familiares uma visão Interdisciplinar. São Paulo: Noeses, 2017
LISONDO, Dourado Valeria; LISONDO, Hector Rafael. Autoridade, papel temporalidade na empresa familiar: uma aproximação apartir do modelo Group Relations Conferences - GRC (tavistock). In: Empresas familiares uma visão Interdisciplinar. São Paulo: Noeses, 2017.
NOVELINO, A. Crescimento e longevidade da empresa familiar. Revista Exame, 01 mar. 2007.
OLIVEIRA, Djalma de Pinho Rebouças. Planejamento Estratégico. 8. ed. São Paulo: Editora Atlas, 1994.
TAGIURI, Re DAVIS, J. Bivalent atributes ofthe Family Firm. Family Business Review, v. IX, n. 2, p. 199-208, 1996. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-6248.1996.00199.x
TONDO, Claudia. Desenvolvendo a empresa familiar e a família empresária. Porto Alegre: Bookman, 2014.
TONDO, Paulo. Desenvolvendo a empresa familiar e a família empresária. Porto Alegre: Bookman, 2014.
SITES CONSULTADOS:
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.