GAMIFICATION AS A STRATEGY FOR TEACHER TRAINING IN MATHEMATICS: A BIBLIOGRAPHIC APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i4.5147

Keywords:

Professional development. Teacher training. Gamification. Mathematics. Pedagogical practices.

Abstract

Introduction: Teacher training in mathematics is crucial to improving the quality of mathematics teaching. In this context, gamification emerges as a promising strategy to promote the engagement and pedagogical effectiveness of educators. This study investigates the application of gamification in the training of mathematics teachers, aiming to understand its potential in the professional development of teachers. Objective: The research aims to critically analyze the application of gamification in the training of mathematics teachers, investigating its impact on the professional development and pedagogical practices of educators. Methods: The methodology adopted consists of a bibliographical research of a qualitative nature, which involves a critical review of the existing literature on gamification and teacher training in mathematics. Relevant studies, theories and concepts will be examined to support the analysis of the use of gamification in mathematics. Results and Discussion: The results and discussions highlight the importance of gamification as a promising strategy in the training of mathematics teachers, highlighting its potential benefits for the professional development of educators and for improving the teaching of the subject, as well as analyzing the practical implications and theories of gamification in mathematics teacher training. Final Considerations: Therefore, the study discussions suggest possible directions for future research. Therefore, the importance of continuing to investigate the use of gamification as an effective professional development strategy for mathematics teachers is highlighted, aiming to further improve the quality of teaching in this subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leandromar Brandalise

    Mestrando em Educação pela Universidad Europea del Atlántico.

  • Kevin Cristian Paulino Freires

    Mestrando em educação pela Universidad Europea del Atlántico.

  • Micael Campos da Silva

    Mestrando em Tecnologia Emergentes na Educação pela Must University.

  • Sonia Maria dos Anjos

    Mestranda em Tecnologia Emergentes na Educação pela Must University.

  • Alexandre Marins Duarte

    Mestrando em Educação pela Universidad Europea del Atlántico.

  • Roberto Kenny da Silva Luduvino

    Especialista em Docência do ensino da Matemática pelo Instituto Dom José.

  • Emerson Charles do Nascimento Marreiros

    Mestre em Modelagem Matemática e Computacional pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB.

  • Francisco Odécio Sales

    Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Ceará.

  • Jorge Carvalho Brandão

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará.

References

ANJOS, S. M.; PERIN, T. A.; MEDA, M. P. DE O.; ANDRADE, H. R. I.; FREIRES, K. C. P.; MINETTO, V. A. (2024). Tecnologia na educação: Uma jornada pela evolução histórica, desafios atuais e perspectivas futuras. V.1, 1. Ed. Campos sales: Quipá. DOI: https://doi.org/10.36599/qped-978-65-5376-296-1

BARBOSA, F. E.; DE PONTES, M. M.; DE CASTRO, J. B. A utilização da gamificação aliada às tecnologias digitais no ensino da matemática: um panorama de pesquisas brasileiras. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1593-1611, 2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1593-1611.id905

BARROS, T. G. O uso de elementos da gamificação no processo de avaliação da aprendizagem: um mapeamento sistemático. 2023.

BRITO, A. P. G., DE OLIVEIRA, G. S., & DA SILVA, B. A. A importância da pesquisa bibliográfica no desenvolvimento de pesquisas qualitativas na área de educação. Cadernos da fucamp, 20(44), 2021.

CALDAS, J. G. Gamificação em aulas de matemática: Um processo de integração de tecnologias digitais ao currículo. 2022.

DA SILVA BRITO, C.; DE CAMARGO SANT'ANA, C. Formação docente e jogos digitais no ensino de matemática. EDUCA-Revista Multidisciplinar Em Educação, v. 7, n. 17, p. 415-434, 2020. DOI: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.4100

FREIRES, K. C. P. (2023). Reinventando a escola: Repensando modelos e práticas educacionais diante das transformações sociais e tecnológicas contemporâneas.

FREIRES, K. C. P.; COSTA, C. B. S. ; JÚNIOR, E. A. A busca pela verdade: Uma revisão de literatura sobre as implicações histórico- sociais, conexões matemáticas e a concepção da teoria da árvore. 1. Ed. Iguatu: Quipá. V. 1. 60p, 2023. DOI: https://doi.org/10.36599/qped-978-65-5376-231-2

GIORDANO, C. V.; DE SOUZA, L. T. D. A gamificação e a motivação dos alunos: considerações sobre técnicas efetivamente aplicadas na educação profissional. Revista Eniac Pesquisa, v. 10, n. 1, p. 26-38, 2021. DOI: https://doi.org/10.22567/rep.v10i1.767

JÚNIOR, F. D. M.; JÚNIOR, P. D. M. Oportunidades e Desafios da Integração dos Mundos Físico e Digital. Computação Brasil, n. 51, p. 8-12, 2023.

JUNIOR, P. C. E. R. Integração de gamificação nos processos pedagógico-didáticos: uma contribuição para uma abordagem diferenciada no desenvolvimento de conteúdos matemáticos de nível universitário. 2019.

LIMA, M. do S. L.; OECHSLER, V.; AZEVEDO, C. N. Lei 10639/03 em aulas de história: Uma proposta através da gamificação. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 9, n. 2, p. 142-160, 2023. DOI: https://doi.org/10.12957/riae.2023.73692

LOPES, J. J. M. Metodologia qualitativas em educação: Um breve percurso de origem. Revista ces, juiz de fora, v. 14, n. 2, p. 32-42, 2020.

MARTINS, H.; DORES, A.; SILVA, D. Prós e contras: vantagens e desvantagens da gamification no engament e motivação numa equipa de vendedores. In: Conferência-Investigação e Intervenção em Recursos Humanos. 2021.

MENDES, L, O. R. et al. A Gamificação como estratégia de ensino: a percepção de professores de matemática. 2019.

MOREIRA, M. et al. Metodologias ativas e gamificação: alternativas metodológicas para ensinar matemática. 2024.

OLIVEIRA, J. K. C. de; PIMENTEL, F. S. C. Epistemologias da gamificação na educação: teorias de aprendizagem em evidência. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 57, p. 236-250, 2020. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n57.p236-250

PIMENTEL, F. S. C.; NUNES, A. K. F.; SALES JÚNIOR, V. B. De. Formação de professores na cultura digital por meio da gamificação. Educar em Revista, v. 36, p. e76125, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76125

SANTOS, D. P. G.; ROCHA, L. O.; SANTOS, T. M. Impactos da adoção da gamificação no desempenho dos discentes na disciplina de Matemática. Research, Society and Development, v. 11, n. 15, p. e141111536628-e141111536628, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i15.36628

SOUSA, A. S. de; OLIVEIRA, G. S. de; ALVES, L. H. A Pesquisa bibliográfica: Princípios e fundamentos. Cadernos da fucamp, minas gerais, v. 20, Ed. 43, p. 64-83, 2021.

SOUZA, E. da S.; SANTOS, J. B. dos. Gamificação híbrida em matemática: a dualidade entre as abordagens digital e analógica no ensino. 2023.

Published

15/04/2024

How to Cite

GAMIFICATION AS A STRATEGY FOR TEACHER TRAINING IN MATHEMATICS: A BIBLIOGRAPHIC APPROACH. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(4), e545147. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i4.5147