THE TEACHER'S INTERVENTION IN THE WRITTEN LANGUAGE ACQUISITION PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.515

Keywords:

Literacy, Written Language Psychogenesis, Teacher

Abstract

It sought to show and explain the history of literacy, presenting some of the difficulties faced during the literacy process, which is divided into three major periods. The first includes Antiquity and the Middle Ages where the method of spelling predominated; the second began with a revolt against the method of spelling and was marked by the creation of synthetic and analytical methods and the third period which, with the dissemination of the Psychogenesis of Written Language, questioned the need to associate the graphic signs of writing with sounds of speech to learn to read and write. The main focus of the entire work is the conception of Psychogenesis of Written Language, supported by the authors Emilia Ferreiro and Ana Teberosky, who had as reference the theory of Jean Piaget. A reflection is made on the relevance of the conception to understand the entire process of learning to read and write and its great conceptual impact on Brazilian literacy. The bibliographic methodology was used, with the main objective of analyzing the alphabetic writing acquisition process and the teacher's role in this process. Common aspects throughout the course and individual processes of the written alphabetic base are presented, clarifying the hypotheses present during this process, which are divided into three major periods. Therefore, it is concluded that the teacher's willingness to study is of fundamental importance, to build their professional competence so that they can plan and program learning situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Denise de Oliveira Longato, Faculdades Integradas de Jahu

    Possui graduação em Pedagogia - Faculdades Integradas de Jahu (2018). Pós Graduada em Alfabetização e Letramento nas séries inicias do Ensino Fundamental - Uniara (2020). Pós Graduanda em Atendimento Educacional Especializado e Educação Especial - Unopar (atualmente). Atualmente é professor de nível medio no ensino fundamental - EMEF MANUEL RODRIGUES FERREIRA. Atualmente é professor de nível infantil- CRESCER E APRENDER. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Pedagogia.

  • Edivânia Floro Nicácio Almeida, Universidade Estadual da Paraíba UEPB

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba UEPB (2015) Graduação em Letras Libras pela Universidade Federal da Paraíba UFPB (2018) Graduação em Letras Inglês pela Universidade Nove de Julho UNINOVE (2019). Pós graduações em Libras e Educação para Surdos. Pós em Atendimento Educacional Especializado e Educação Especial - UNOPAR. Pós em Ensino de Língua Portuguesa na modalidade escrita como 2º língua para Surdos - IFPB (2020). Está professora na Educação Básica. Tem interesse: Língua brasileira de Sinais, Educação Especial e Inclusiva, Metodologias ativas, Tecnologias Digitais e Tecnologia Assistiva.

  • Marlene Rodrigues, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

    Doutora em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras - Campus Araraquara (FCLAr) da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) (2018); Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia (2008); Mestre em Linguagem e Educação pela AVEC (2000); Especialista em Psicopedagogia (1999), Metodologia do Ensino Superior (1994) e Supervisão e Administração Escolar (1993); Licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Barão de Mauá (1988). Atua há mais de vinte anos na Educação Superior em atividades ligadas a docência com dedicação nas áreas da Educação Inclusiva e Educação Especial, Educação Infantil e Atividades Educacionais em Espaços não Escolares. Atuou como coordenadora de Cursos de Pedagogia, organização de eventos de formação de professores, e atualmente é professora da Universidade Federal de Rondônia nas áreas relacionadas.É Membro do Grupo de Pesquisa Educa (UNIR). 

Published

01/08/2021

How to Cite

THE TEACHER’S INTERVENTION IN THE WRITTEN LANGUAGE ACQUISITION PROCESS. (2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(7), e27515. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i7.515