REFLECTIONS DIRECTED TO TEACHER TRAINING USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (TICS) IN TEACHING-LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5211

Keywords:

Training. Teachers. ICTs. Teaching-learning.

Abstract

 Studies have shown the fragility of integrating ICTs into the curricula of teaching degree programs, where course projects, curriculum matrices, and teaching practice subjects often inadequately address these technologies. This article aims to analyze actions of continuous teacher training employing ICTs in teaching and learning, both at the level of teacher training courses and as a focus of training, providing potential opportunities to empower teachers with innovative means regarding the use of these tools as powerful resources to promote a more inclusive, participatory education aligned with the demands of today's digital society. Thus, the research is qualitative and employed bibliographic analysis to collect data. It is possible to perceive after the analysis that training focused on the use of ICTs promotes student inclusion in the teaching and learning system. In this sense, professional training involves internship activities that encompass planning, practice, and theory-based reflection, accompanied by teaching advisors from the pedagogy course with a comprehensive vision related to the educational sector and a solid foundation for the use of ICTs in teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Keila Cristina de Paiva Silva

    Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

  • Patricia Pereira Silva

    Universidad Europea del Atlantico - UNEATLANTICO.

  • Mônica Silva de Oliveira Effting

    Universidad Europea del Atlantico - UNEATLANTICO.

  • Naira de Carvalho Gonzalez

    Universidad Europea del Atlantico - UNEATLANTICO.

  • Flavia Florentino Souza Antunes

    Universidad Europea del Atlantico - UNEATLANTICO.

  • Cristiane Köning Rezende

    Universidad Europea del Atlantico - UNEATLANTICO.

  • Jovânia Maria de Souza

    Universidad Europea del Atlantico - UNEATLANTICO.

References

ALVES, Larissa Roberta et al. Reflexões sobre a formação docente na pós-graduação. Escola Anna Nery, v. 23, p. e20180366, 2019.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2010

BARRETO, R. G.; GUIMARÃES, G. C.; MAGALHÃES, L. K. C.; LEHER, E. M. T. As tecnologias da informação e da comunicação na formação de professores. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, p. 31-42, 2006. doi: 10.1590/S1413-24782006000100004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000100004

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Brasilia: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2020-pdf/164841-rcp001-20/file. Acesso em: 18 abr. 2024.

CARDOSO, M. J. C.; ALMEIDA, G. D. S.; SILVEIRA, T. C. Formação continuada de professores para uso de Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 97-116, 2021. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.97

DE OLIVEIRA, Letícia. A estratégia organizacional na competitividade: um estudo teórico. Revista eletrônica de administração, v. 10, n. 4, 2004.

DIAS-TRINDADE, Sara; FERREIRA, António Gomes. Relação entre formação docente e tecnologias digitais: um estudo na Educação Básica Portuguesa. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 31, n. 65, p. 302-317, 2022. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2022.v31.n65.p302-317

FARIA, A. A.; LOPES, L. F. O que e o quem da Ead: história e fundamentos. Curitiba: Intersaberes, 2013.

HERNANI, M. C.; VIEIRA, S. D. R. Reflexões sobre os cursos de Formação de Professores no Peru e no Brasil. Educación, v. 29, n. 57, p. 7-26, 2020. DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.202002.001

MORA, J. O processo de modernização das universidades europeias: o desafio da sociedade do conhecimento e da globalização. In: AUDY, J.; COSTA, M. (Orgs). Inovação e empreendedorismo na universidade: Innovation and Entrepreneurialism in the University. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006. p. 116-152.

OLIVEIRA, André Luiz. A formação continuada de professores para uso pedagógico de Tecnologias Digitais de Informação, Comunicação e Expressão por meio de uma comunidade de prática: um estudo de caso em torno do Grupo de Educadores Google. 2018. 183f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

SCHUHMACHER, V. R. N.; ALVES-FILHO, J. P.; SCHUHMACHER, E. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência e Educação, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017. doi: 10.1590/1516-731320170030002. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170030002

SILVA, Renata Galvão Diniz do Nascimento et al. Critérios de qualidade para formação docente em saúde com uso de tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC), frente a missão formativa do CEFOPE/RN Rio. 2016. Tese (Doutorado) – Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2016.

Published

04/05/2024

How to Cite

REFLECTIONS DIRECTED TO TEACHER TRAINING USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (TICS) IN TEACHING-LEARNING. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(5), e555211. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5211