ARE WE TOO WEIRD TO BE NORMAL? OR ARE WE TOO NORMAL TO BE AUTISTIC: BIOPSYCHOSOCIAL APPROACHES TO THE EDUCATIONAL INCLUSION OF PEOPLE ON THE AUTISM SPECTRUM
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5308Keywords:
Autism Spectrum Disorder , Inclusive teaching, behaviourAbstract
This article aims to explore autism within the context of neurodiversity, using a holistic biopsychosocial approach. The study compares different diagnostic criteria proposed by different authors to understand the varied manifestations of the autism spectrum. A systematic bibliographic review of scientific articles published in the last five years was carried out. The methodology adopted followed the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) guidelines, ensuring rigor in the selection and analysis of studies. The results highlight the need for an integrative approach that recognizes autism as a natural variation of human diversity, in contrast to historical conceptions that categorized it as an isolated condition. The educational and social inclusion of individuals on the autism spectrum requires effective public policies, continuous training of education professionals and awareness of their specific needs. Furthermore, the adoption of identification symbols, such as the sunflower string, is essential to promote a more inclusive society that is aware of the various forms of neurodiversity.
Downloads
References
BEZERRA, Eliana Souza. Reflexões e contribuições para espaços escolares com vista para inclusão da pessoa com transtorno do espectro autista (TEA). São Paulo: [s. n.], 2022.
CARVALHO, Bianca Retes. Autismo em movimento: a mobilização da família no reconhecimento do autismo. 189f. 2022. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.
COSTA, Amilton. O espaço escolar em uma perspectiva mais inclusiva de estudantes portadores do transtorno do espectro autista. 2022. 100 f. Dissertação (Mestrado) – Uninter, Curitiba, 2022.
COSTA, Marcos da. Deficiências não visíveis: importância do símbolo de identificação para inclusão. Conjur, 18 abr. 2024. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2024-abr-18/deficiencias-nao-visiveis-a-importancia-de-um-simbolo-de-identificacao-para-a-inclusao/
DONATO, H.; DONATO, M. Stages for undertaking a systematic review. Acta medica portuguesa, v. 32, n. 3, p. 227-235, 2019. DOI: https://doi.org/10.20344/amp.11923
LIMA, Agnes de Brito. O autismo no espelho: reflexões conceituais entre o estádio do espelho e o autismo. 2021. 184f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Departamento de Psicologia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
PAGE, M. J.; MCKENZIE, J. E.; BOSSUYT, P. M.; BOUTRON, I.; HOFFMANN, T. C.; MULROW, C. D. et al. A declaração PRISMA 2020: diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Rev Panam Salud Publica, v. 46, p. e112, 2022. DOI: https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.112
PIMENTEL, Laine dos Santos. Sujeitos autistas e a escola em tempos de pandemia: perspectivas em diálogo. 2022. 97f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2022.
SANTOS, Regia Vidal. Razões autistas na escola: um espectro de saberes de uma condição singular. 2020. Tese (Doutorado) - Uninove, São Paulo, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.