METHODOLOGIES AND CLASSIFICATION OF SCIENTIFIC RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i8.5584Keywords:
Scientific research. Methodology. Study. Knowledge.Abstract
Scientific research plays a crucial role in expanding knowledge in various areas of knowledge. To ensure the effectiveness of this research, it is essential to use appropriate methodologies, classified according to their objectives and approaches. It is essential to understand the various methodologies, as well as their justifications and theoretical and practical contributions, within this context. The objective of this article is to discuss the methodologies and classifications of scientific research, highlighting the different types of existing research and their distinctive characteristics. Understanding the different methodological approaches and research classifications is fundamental for researchers, as this allows them to choose the best strategy to investigate a given scientific problem. The methodology adopted to carry out this article will be bibliographical research, a fundamental step in any academic or scientific work. It consists of the search, selection and analysis of sources of information relevant to the topic in question. The sources used will be books, articles, theses, dissertations, technical reports, among others. It is concluded that the methodologies and classifications of scientific research play a fundamental role in the quality and relevance of the studies carried out. By adopting a rigorous and systematic approach to their work, researchers can overcome research limitations and contribute significantly to the advancement of knowledge in their areas of expertise.
Downloads
References
BABBIE, Earl. Métodos de pesquisas de survey. Belo Horizonte: UFMG, 1999.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre, RS: Artmed, 2007.
DE BRUYNE, Paul; HERMAN, Jacques. Dinâmica da pesquisa em ciências sociais: os pólos da prática metodológica. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1977.
DUARTE, Rosália. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de pesquisa, p. 139-154, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000100005
FLICK, Uwe; KARDORFF, Ernst von; STEINKE, Ines. Qualitative forschung. Ein Handbuch, v. 4, p. 32-42, 1995.
GASKELL, G. Entrevistas individuais e de grupos. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 64-89.
Gil, A. C. Estudo de caso. São Paulo: Atlas, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Editora Atlas, 2002.
GUERRA, A. de L. e R. Metodologia da pesquisa científica e acadêmica. Revista OWL (OWL Journal) - REVISTA INTERDISCIPLINAR DE ENSINO E EDUCAÇÃO, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 149–159, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8240361. Disponível em: https://www.revistaowl.com.br/index.php/owl/article/view/48. Acesso em: 28 jun. 2024.
GUERRA, A. de L. e R.; STROPARO, T. R.; COSTA, M. da; CASTRO JÚNIOR, F. P. de; LACERDA JÚNIOR, O. da S.; BRASIL, M. M.; CAMBA, M. Pesquisa qualitativa e seus fundamentos na investigação científica. Revista de Gestão e Secretariado, [S. l.], v. 15, n. 7, p. e4019, 2024. DOI: 10.7769/gesec.v15i7.4019. Disponível em: https://ojs.revistagesec.org.br/secretariado/article/view/4019. Acesso em: 25 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.7769/gesec.v15i7.4019
GUERRA, Avaetê de Lunetta e Rodrigues; MATOS, Diego de Vargas; DA COSTA, Michel; ROZENDO, Jefferson Florencio; DE MELO, Nedilson José Gomes. Procedimentos metodológicos de classificação das pesquisas científicas. EDUCERE - Revista da Educação da UNIPAR, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 303–311, 2023. DOI: 10.25110/educere.v23i1-018. Disponível em: https://www.revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/9980. Acesso em: 28 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.25110/educere.v23i1-018
MANZATO, Antonio José; SANTOS, Adriana Barbosa. A elaboração de questionários na pesquisa quantitativa. IBILCE–UNESP, v. 17, p. 1-17, 2012.
MAYRING, Philipp. Introdução à pesquisa social qualitativa: uma introdução para pensar qualitativamente. [S. l.: s. n.], 2002.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Ciênc. saúde coletiva, v. 12, p. 261-97, 2010.
MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; GUERRIERO, Iara Coelho Zito. Reflexividade como éthos da pesquisa qualitativa. Ciência & Saúde Coletiva, v. 19, p. 1103-1112, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232014194.18912013
ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. A Sala de Aula de Matemática: avaliação das práticas docentes. Boletim de Educação Matemática, v. 22, n. 33, p. 117-140, 2009.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.