THE POWER OF MUSIC AND ART IN HEALTH EDUCATION: PARODY TO RAISE AWARENESS ABOUT DENGUE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5806

Keywords:

education, Dengue, Playfulness, Music, Art-Theater

Abstract

The extension project “Educate to Prevent - Health of Children and Adolescents” aims to provide reflective health information, focusing on awareness, prevention, and control of health issues and diseases. With this premise, the project raised awareness among children about dengue through music and art. The methodology included playful activities, such as theater and parodies, developed by students from Faculdades Pequeno Príncipe in collaboration with sixth-grade students from a school located in Curitiba. The presentations, held in May 2024, highlighted the benefits of an educational environment that promotes playfulness and active participation from students. The results showed that the dynamics and the creation of mosquito costumes facilitated the assimilation of content, stimulating the children's engagement. Thus, the project reinforced the need for educational approaches that promote playful activities, fostering the development of critical skills and a sense of responsibility in young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Priscila Renata Bottan Martins

    Faculdades Pequeno Príncipe.

  • Annelise Ribeiro da Silva

    Faculdades Pequeno Príncipe.

  • Isabella Rita Pramio Ribeiro

    Faculdades Pequeno Príncipe.

  • Giovanna de Oliveira Rumor

    Faculdades Pequeno Príncipe.

  • Adriana Cristina Franco

    Faculdades Pequeno Príncipe.

  • Luiza Tatiana Forte

    Faculdades Pequeno Príncipe.

  • Luiz Fernando Correa do Nascimento Neto

    Faculdades Pequeno Príncipe.

  • Fernanda de Andrade Galliano Daros Bastos

    Faculdades Pequeno Príncipe.

References

Brêtas JRS, Pereira SR. Projeto de extensão universitária: um espaço para formação profissional e promoção da saúde. Trab. educ. saúde. 2007;5(2):367-380. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462007000200008

Martins RPL. Contribuição da música no desenvolvimento das habilidades e da linguagem do bebê: um estudo de caso. [Monografia]. Londrina: Escola de Música e Belas Artes do Paraná; 2004.

Brito TA de. Música na educação infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Peirópolis; 2003. 204 p.

Melo DMF de, Lourenço JDP. A Importância da Música na Educação Infantil. [Trabalho de Conclusão de Curso]. São Paulo: Centro Universitário São Camilo; 2023.

Barroco SMS, Superti T. Vigotski e o estudo da psicologia da arte: contribuições para o desenvolvimento humano. Psicologia & Sociedade. 2014;26(1):22-31. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822014000100004

Freitas FAG, Andrade LF. Dengue: uma revisão narrativa da literatura. Revista Sociedade Científica. 2023;6(1):3408-3455. DOI: https://doi.org/10.61411/rsc64756

Souza JMP, Gonçalves DM, Lima EWG. A importância da ludicidade no processo de aprendizagem na escola: um estudo teórico-metodológico. Perspectivas em Diálogo. 2023;10(25):338-350. DOI: https://doi.org/10.55028/pdres.v10i25.18638

Marim MAD, Carvalho AMS, Diniz VRM, Castro SA de. Teatro como estratégia educativa em saúde: relato de experiência de alunos do curso de graduação em enfermagem. Rev. Med. Saúde. 2019;2(4):37-50.

Gomes LCC. A importância da musicalização no desenvolvimento das funções psíquicas superiores nas crianças da educação infantil. [Monografia]. Curitiba: Universidade Tecnológica Federal do Paraná; 2013.

Machado LAR. A paródia como objeto de aprendizagem. [Trabalho de Conclusão de Curso]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2015.

Rozin L, et al. Projetos de extensão das Faculdades Pequeno Príncipe: uma trajetória a compartilhar. Curitiba: Editora CRV; 2020. 146 p. DOI: https://doi.org/10.24824/978655868979.9

Andrade APE de, Chaves M. A dança na educação infantil: estudos para o desenvolvimento e a aprendizagem em festividades juninas. Educ. Anál., 2024;9(2):462-481. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v9n2p462

Published

24/10/2024

Issue

Section

REVIEWS - TRANSLATIONS - INTERVIEWS

Categories

How to Cite

THE POWER OF MUSIC AND ART IN HEALTH EDUCATION: PARODY TO RAISE AWARENESS ABOUT DENGUE. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(10), e5105806. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5806