FINANCIAL EDUCATION AS A BASIS FOR EFFECTIVE ORGANIZATION AND PLANNING OF LONG-TERM FINANCIAL HABITS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i1.6151

Keywords:

Financial education. Financial planning. Economic stability.

Abstract

Given the increasing demands of the contemporary economic landscape, financial education has proven to be essential in empowering individuals to make more informed financial decisions. This study aims to understand how financial education can serve as a foundation for the effective planning and organization of financial habits, promoting long-term economic stability. To achieve this, research was conducted using both quantitative and qualitative approaches, divided into a theoretical review and field research. The theoretical review covered concepts and theories of financial education, while the field research involved questionnaires distributed to residents of a city in northwestern São Paulo and neighboring areas. The questions explored demographic profiles, financial knowledge, and respondents' planning practices. The results showed that although many participants acknowledge the importance of financial planning, most possess only basic knowledge and rely on traditional methods for expense control, such as notebooks and manual notes. Additionally, respondents with greater familiarity with financial education demonstrated more effective financial management practices. It is concluded that financial education plays a crucial role in organizing financial habits, and there is a need for awareness programs to encourage the use of technological tools in personal financial planning, thereby promoting greater economic stability and quality of life.
Keywords: Financial education. Financial planning. Economic stability.

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Author Biographies

  • Amanda Santos de Oliveira

    Discente do curso de Gestão de Recursos Humanos da Faculdade Futura de Votuporanga.

  • Carolina Mariano de Andrade

    Discente do curso de Gestão de Recursos Humanos da Faculdade Futura de Votuporanga.

  • Ijosiel Mendes

    Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestrado em Matemática (UNESP).

  • Elimeire Alves de Oliveira

    Docente e Coordenadora no Curso de Pedagogia na Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Letras (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Direito (UNIFEV). Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP).

  • Suéllen Danúbia da Silva

    Docente da Faculdade Futura de Votuporanga.  Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV). Graduada em Administração pela Faculdade Futura. Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO). Mestrado em Administração (UNIMEP).

  • Fernando Henrique Barros Mainardi

    Docente da Faculdade Futura de Votuporanga e Teologia da Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC). Graduado em Administração pela UNIFEV) e Teologia pela FATEC. Especialista em Mercado Financeiro e Banking pela Unicesumar e Mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil.

  • Jairo Antônio Bertelli Francisco Gabaldi Pereira

    Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduado em Direito (UNIFEV). Especialista em Direito Processual (UNISUL). Mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil.

  • Melka Carolina Faria Catelan

    Graduação em Matemática pela Unesp. Graduação em Pedagogia pelo Centro de Educação Continuada. Mestrado em Matemática pela Unesp. Docente na Faculdade Futura de Votuporanga.

References

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Published

04/01/2025

How to Cite

FINANCIAL EDUCATION AS A BASIS FOR EFFECTIVE ORGANIZATION AND PLANNING OF LONG-TERM FINANCIAL HABITS. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(1), e616151. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i1.6151