CASE STUDY OF PHYSICS IN THE 3RD YEAR OF HIGH SCHOOL AT ESCOLA DOM MILTON CORRÊA PEREIRA, MANAUS-AM, BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i1.6153

Keywords:

Case Study, Pedagogy, Reading, Physics, Education

Abstract

This research deals with a case study, developed in a state public school in the city of Manaus-Am, Brazil. The study was developed in the Physics Discipline, with the objective of describing how the use of experimental activities stimulates the teaching-learning of students in the Physics discipline, taking case studies in learning pedagogy as a reference. The research methodology included a bibliographic review of Case Studies described in the literature for educational pedagogy and the study of Physics. In addition, concepts, methodologies and data collection methods were reviewed through questionnaires and experimental activities applied to students. To obtain research data, two questionnaires were administered: one with semi-structured questions for teachers and the other with multiple-choice questions for students. Practical activities were also carried out with the students to find out if they were motivated in this type of class. The results obtained allow us to infer that students' motivation is the driving force in the learning process. In this way, the present study corroborates other Case Studies described in the literature, pointing to urgent pedagogical changes in Physics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Katiane Pereira dos Santos

    Mestre em Ciências da Educação. UNIVERSIDAD DEL SOL – UNADES.

References

ARAÚJO, M. S. T.; ABIB, M. L. V. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Enfoques, Diferentes Finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, jun. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-47442003000200007

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais +: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2002. 199 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ci

CARDOSO, Maria Luiza Martins. Em que a falta de laboratório nas escolas afeta o ensino de Ciências e Biologia? Goiás: Instituto Federal Goiano, 2023. 35 p.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino e aprendizagem de Ciências: referenciais teóricos e dados empíricos das sequências de ensino investigativas - (SEI). In: O uno e o diverso na educação. Uberlândia: EDUFU, 2011. 336 p. ISBN 978-85-7078-287-8.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

LOPES, Conceição. Design de ludicidade. Revista Entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 25-46, jul./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v3i2.9155

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. 11 ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

MOREIRA MCA, Pereira MV. O que pensam licenciados em física sobre o currículo do ensino médio?. In: X Congresso Internacional sobre investigação em didática das Ciências, Sevilla, p. 2565-2569, 5-8 Set. 2018.

MOREIRA, Ana Cláudia S.; PENIDO, Maria Cristina Martins. Sobre as propostas de utilização das atividades experimentais no ensino de Física. In.: Atas do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, Florianópolis, 2009.

MOREIRA, Marco Antônio. A teoria da aprendizagem significativa de Ausubel. Porto Alegre, Instituto de Física da UFRGS, 1995. (Monografia nº 10 da Série Enfoques Teóricos).

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa crítica. In: III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, Lisboa (Peniche), p. 33-45, 2000.

PELIZZARI, Adriana. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Rev. PEC, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 37-42, jul. 2001/jul. 2002.

RIBEIRO, Renato Melo. O debate sobre avaliações em larga escala no Brasil: tensões contextuais e argumentativas. São Paulo: [s. n], 2018.

SAMPIERI, Roberto Hernández. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 624 p. 2013.

SCHROEDER, C. A Importância da Física nas Quatro Primeiras Séries do Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Ensino de Física. v. 29, n. 1, p. 89-84, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1806-11172007000100015

SILVA, L. H.de A.; ZANON, L. B. A experimentação no ensino de Ciências. In: SCHNETZLER, R. P.; ARAGÃO, R. M. R. Ensino de Ciências: Fundamentos e Abordagens. Piracicaba: CAPES/UNIMEP, 2000. 182 p.

SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2015.

SOUZA, F. G. C. et al. A aprendizagem significativa como princípio norteador que subsidia a ação docente, sob o enfoque das teorias de Novak e Gowin. Revista Semiárido De Visu, Petrolina, v. 7, n. 2, p.194 -205, 2019 DOI: https://doi.org/10.31416/rsdv.v7i2.93

SOUZA, J. C. S de, et al. Os projetos pedagógicos como recursos de ensino. Revista Educação Publica, v. 20, n. 40, 2020.

UNESP. Dicionário UNESP do português contemporâneo. Curitiba, PR: Piá, 2011.

YIN, Robert K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

YIN, Robert K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

03/01/2025

How to Cite

CASE STUDY OF PHYSICS IN THE 3RD YEAR OF HIGH SCHOOL AT ESCOLA DOM MILTON CORRÊA PEREIRA, MANAUS-AM, BRAZIL. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(1), e616153. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i1.6153