POLICE ASSISTANCE TO PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD): ALTERNATIVE COMMUNICATION AND FORMS OF LANGUAGE, CONSIDERATIONS FOR A CITIZEN POLICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i2.6248

Keywords:

ASD. Police Approach. Personal Search. Communication with people with ASD. Alternative Communication

Abstract

This article is a bibliographic and documentary review on alternative communication in police care for people with Autism Spectrum Disorder (ASD), highlighting the importance of identifying the autistic person, to going through the approach, personal search and consequently resulting in a humanized service. Also as a concern of this survey, it is considered that the service to this population is isonomic and equitable, also seeking, as a last guideline, the management of eventual crises, which need to be managed with respect for the dignity of the human person and require differentiated preparation of the military police and alternative communication becomes a pillar for a satisfactory result. ASD refers to a series of conditions characterized by some degree of impairment in social behavior, communication, and language. The objective of this survey is to conceptualize and explore ASD, as well as the approaches oriented in police care for people with ASD, aiming to contribute to the promotion of more inclusive practices, which are in line with current legislation related to police care for people with ASD. For the development of the study, a bibliographic and documentary survey was carried out. 57 articles were found, of which 29 were selected for analysis, as they specifically included ASD, police care, stop, and personal search. The conceptual aspects, characterization of ASD, as well as the police care of people with ASD were identified, observing procedures and guidance on the nuances of alternative communication in police care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Suellen Cristo de Freitas

    Policial Militar do Paraná - PMPR.  Psicóloga.

References

AEN - AGÊNCIA ESTADUAL DE NOTÍCIAS. Policiais recebem capacitação sobre como proceder em ações que envolvam pessoas autistas. Curitiba: AEN, 2023. Disponível em: https://www.aen.pr.gov.br/Noticia/Policiais-recebem-capacitacao-sobre-como-proceder-em-acoes-que-envolvam-pessoas-autistas. Acesso em: 20 jan. 2025.

AGÊNCIA SENADO. Debatedores destacam bons exemplos na abordagem de autistas por policiais. Agência Senado, 2024. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2024/10/31/debatedores-destacam-bons-exemplos-na-abordagem-de-autistas-por-policiais. Acesso em: 14 jan. 2025.

ALVAREZ FERREIRA TORRES, Isabella; LOIS CURRIE, Karen. Autismo: comunicação e aprendizagem de inglês através da musicoterapia. Percursos Linguísticos, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 147–167, 2024. DOI: 10.47456/pl.v14i36.44293. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/44293. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.47456/pl.v14i36.44293

ALVES, L. C. Polícia Militar do Paraná e a abordagem humanizada as pessoas autistas: do conhecimento à inclusão. In. Fórum Nacional de Publicações Acadêmicas, v. 03, n. II, 2024. Belém/PA: Home Editora, p. 244–284, 2024. DISPONIVEL EM: https://drive.google.com/file/d/13PCWOASbXDmuC11olK5uh65FZJUrJM8w/view. Acesso em: 23 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.46898/home.905c1e4e-3fc3-4be6-b3dd-16780525e59d

BARASUOL, F. F.; RODRIGUES, M. A.; MARIE, S. Comorbidade entre TEA e TDAH em uma adolescente: relato de caso. COGNITIONIS Scientific Journal, 2024. Disponível em: https://revista.cognitioniss.org/index.php/cogn/article/view/417. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.38087/2595.8801.417

BATES, E. Language and context: The acquisition of pragmatics Academic Press, 1976.

BATISTA, A. A.; DE GUTIERREZ, G. M.; SANTOS, R. de F. Sinais clínicos do transtorno do espectro autista (TEA) para auxiliar o odontopediatra no diagnóstico precoce. Revista da Faculdade de Odontologia de Porto Alegre, [S. l.], v. 63, n. 2, p. 83–93, 2022. DOI: 10.22456/2177-0018.121942. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/RevistadaFaculdadeOdontologia/article/view/121942. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.22456/2177-0018.121942

BEZERRA M. V. A.; SILVA, M. C. G.; CARVALHO, N. C. B. V. M.; JESUS, J. R.; BESSA, J. L. Inclusão de crianças com autismo na escola: uma revisão narrativa. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 3, n. 12, p. e3122196, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i12.2196. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2196. Acesso em: 14 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2196

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.

BRASIL. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. (CDPD) Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em: 16 jan. 2025.

BRASIL. Ministério da Saúde. Linha de cuidado para atenção às pessoas com transtornos do espectro do autismo e suas famílias na Rede de Atenção Psicossocial do Sistema Único de Saúde. Brasília: MS, 2015.

COEDE. Conselho Estadual dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Procedimentos a serem observados em ocorrências envolvendo pessoa com transtorno do espectro autista (tea). NOTA DE INSTRUÇÃO n.º 001/2022-PM/3. Disponível em: https://www.coede.pr.gov.br/sites/coede/arquivos_restritos/files/documento/202305/nota_de_instrucao_no_0012022__procedimentos_a_serem_observados_em_ocorrencias_envolvendo_pessoa_com_transtorno_do_espectro_autista_tea_1.pdf. Acesso em: 20 jan. 2025.

CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Manual de Atendimento a Pessoas com Transtor¬no do Espectro Autista (TEA). Brasília: CNJ, 2023. Disponível em: manual-de-atendimento-a¬-pessoas-com-transtorno-do-espectro-au¬tista-final-23-05-22.pdf (cnj.jus.br). Acesso em 17 jan. 2025.

CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Protocolo Técnico de Interação Polícia Judicial – Pessoa com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Brasília: CNJ, 2024. Disponível em: file:///C:/Users/Guarda%20do%20Quartel/Downloads/DOC_PARTICIPANTE_EVT_9086_1730316674613_KComissaoPermanenteCE20241030EXT064_parte16855_RESULTADO_1730316674613-1.pdf). Acesso em 17 jan. 2025.

FERNANDES MALTA, Y. F.; PINHEIRO DE FARIA, L. M.; TONDATO DA SILVA COSTA, L.; BRESSAN BATISTA RODRIGUEZ, T.; POMPEU, F.; DE CARVALHO PAES, J. Transtorno de Espectro Autista. In: Congresso Médico Acadêmico UniFOA, 2015.

FERNANDES MALTA, Y.; PINHEIRO DE FARIA, L. M.; TONDATO DA SILVA COSTA, L.; BRESSAN BATISTA RODRIGUEZ, T.; POMPEU, F.; DE CARVALHO PAES, J. Transtorno de Espectro Autista. In: Congresso Médico Acadêmico UniFOA, [S. l.], v. 2, 2015. DOI: 10.47385/cmedunifoa.738.2.2015. Disponível em: https://conferencias.unifoa.edu.br/congresso-medvr/article/view/738. Acesso em: 14 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.47385/cmedunifoa.738.2.2015

FERNANDES, F. D. M.; VERZOLLA, B. L. P. Características da comunicação de pessoas com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) usuárias de língua de sinais (Communication characteristics of individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) users of sign language). Estudos da Língua(gem), [S. l.], v. 22, p. e12948 , 2024. DOI: 10.22481/el.v22.12948. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/12948. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.22481/el.v22.12948

FERREIRA, P. R.; TEIXEIRA, E. V. DA S.; BRITTO, D. B. DE O. E. Relato de caso: descrição da evolução da comunicação alternativa na pragmática do adulto portador de autismo. Revista CEFAC, v. 13, n. 3, p. 559–567, maio 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcefac/a/ZssknYvqNFycBhNVZgDcGpN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-18462010005000081

FREITAS, M. C. DE; BENITEZ, P.; KUMADA, K. M. O.; ROCHA, L. R. M. DA. Implicações nas políticas educacionais brasileiras dos critérios diagnósticos do autismo no DSM-5 E CID-11. Imagens da Educação, v. 13, n. 2, p. 105-127, 28 jun. 2023. Disponível em: file:///C:/Users/Guarda%20do%20Quartel/Downloads/64107-Texto%20do%20artigo-751375272528-1-10-20230628.pdf. Acesso em: 14 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i2.64107

HOBSON, R. P. Autismo y el desarrollo de la mente. Madrid: Alianza, 1995.

JUNIOR, A. da S. O.; DORIA, J. R.; LOPES, M. C.; BRAGA, P. H. A. Desenvolvimento de um site para auxílio na comunicação de indivíduos com transtorno do espectro autista – TEA/ Development of a website to aid in the communication of individuals with autism spectrum disorder – TEA. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 7, n. 8, p. 79182–79197, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n8-231. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/34221. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n8-231

KUPFER, Maria Cristina; FARIA, Carina; MERLETTI, Cristina. O tratamento institucional do outro na psicose infantil. In: Lugar de vida, vinte anos depois. São Paulo: Escuta, 2010. p.129-144.

MAGALHÃES, L. O. As máximas de Leech a Aplicadas em conversas informais de sujeitos com TEA, uma desconstrução. Entre palavras, 2024. DOI: https://doi.org/10.22168/2237-6321-12736

MASSON, S.. Instituição pioneira no atendimento a pessoas com autismo faz orientações sobre inclusão. São Paulo: Câmara Paulista para Inclusão da Pessoa com Deficiência, s. d. Disponível em: https://www.camarainclusao.com.br/noticias/instituicao-pioneira-no-atendimento-pessoas-com-autismo-faz-orientacoes-sobre-inclusao/. Acesso em: 14 jan. 2025.

MINISTÉRIO DA JUSTIÇA E SEGURANÇA PÚBLICA (MJSP). Blitz do Autismo: PRF/SE realiza Comando Educativo em Estância/SE. Aracajú: MJSP, 2024. Disponível em: https://www.gov.br/prf/pt-br/noticias/estaduais/sergipe/2024/abril/blitz-do-autismo-prf-se-realiza-comando-educativo-em-estancia-se. Acesso em: 14 jan. 2025.

NUNES, D. R. de P., BARBOSA, J. P. da S., & NUNES, L. R. de P. Comunicação Alternativa para Alunos com Autismo na Escola: uma Revisão da Literatura. Revista Brasileira De Educação Especial, v. 27, p. e0212, 2021. https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0212 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0212

OLIVEIRA, I. V.; BEZERRA, J. T. G.; ALVES, M. da S.; PINHEIRO, D. L.; MACHADO, R. O.; LUCENA, P. L. A. de; XAVIER, G. M. B. A.; SOUZA, R. da C. de; MEIRELIS, G. de N.; MENDES FILHO, J. C.; MELO, J. V. D. de; DANTAS, I. C. M.; RORIZ, M. I. R. C.; EMRICH, C. A. M.; SARMENTO, T. D. A. B. Alternatives for non-verbal and minimally verbal autism communication. Research, Society and Development, [S. l.], v. 13, n. 3, p. e6313345270, 2024. DOI: 10.33448/rsd-v13i3.45270. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/45270. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v13i3.45270

ONZI, F. Z.; GOMES, R. D. Transtorno do espectro autista: a importância do diagnóstico e reabilitação. [S. l.: s. n.], 2015. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/TRANSTORNODOESPECTROAUTISTA%3AAIMPORT%C3%82NCIA-DO-E-Onzi-Gomes/e0887f2e0f2cb722f2f7396e09e9cf25c15542e2. Acesso em: 13 jan. 2025.

PARANÁ. Avaliação e atendimento à pessoa com Transtorno de Espectro Autista (TEA): Linha de Cuidado à Saúde da Pessoa com Deficiência Rede de Atenção à Saúde do Paraná. Curitiba/PR: Secretária de Saúde, 2023. Disponível em: https://www.saude.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/202302/1a_edicao.pdf Acesso em: 14 jan. 2025.

PASSERINO, L. M.; AVILA, B. G.; BEZ, M. R. SCALA: um Sistema de Comunicação Alternativa para o Letramento de Pessoas com Autismo. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: file:///C:/Users/Guarda%20do%20Quartel/Downloads/brfufrgs,+15224-53411-1-CE.pdf. Acesso em: 13 jan. 2025.

PERNAMBUCO. Transtorno do espectro autista (TEA): livro didático do curso Educação em Saúde. Escola de Governo em Saúde Pública de Pernambuco. Recife: SES/ESPPE, 2023. ISBN 978-65-88767-22-1.

POLÍCIA MILITAR DO PARANÁ. Nota de Instrução n. 001/2022-PM/3 da Polí¬cia Militar do Paraná. Disponível em: nota_de_instrucao_no_001-2022_-_pro-cedimentos_a_serem_observados_em_ocorrencias_envolvendo_pessoa_com_transtorno_do_espectro_autista_tea_1.pdf (coede.pr.gov.br). Acesso em 17 jan. 2025.

POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL. Manual de Atendimento Integrado a Pessoa com Transtorno do Espectro Autista – TEA (M- 038) da Polícia Rodoviária Federal. Curitiba: Polícia Rodoviária Federal, 2023.

POSAR, A., VISCONTI, P. Autismo em 2016: necessidade de respostas. Jornal de Pediatria, v. 93, n. 2, p. 111-119, march/april. 2017. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0021755716302443?via%3Dihub. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpedp.2016.11.004

RABELLO, R. dos S. Interação e Autismo: uso de agentes inteligentes para detectar déficits de comunicação em ambientes síncronos. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 13, n. 2, 2011. DOI: 10.22456/1982-1654.23371. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/23371. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.23371

RIVIÈRE, A. La psicología de Vygotsky. 5.ed. Madrid: A. Machado Libros, 2001.

RODRIGUES, F. D. A.; NASCIMENTO, F. H. S.; BULCÃO, V. S.; SILVA, G.; AVILA, E.; UTNICK BRENNAN, S. I. Características do autismo: uma revisão de literatura. Emergentes - Revista Científica, 2024. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/3bc7/8124891e5ae99c09be3e76c7afd8f8bd9480.pdf. Acesso em: 13 jan. 2025.

SCHRAMM, J. M.; OLIVEIRA, A. F.; LEITE, I. D.; VALENTE, J. G.; GADELHA, A. M.; PORTELA, M. C.; CAMPOS, M. R. Transição epidemiológica e o estudo de carga de doença no Brasil. Ciência & Saude Coletiva, v. 9, p. 897-908, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/NcL6K3C5p7dRgQfZ938WtRD/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232004000400011

SILVA, W. F. O autismo sob o olhar da abordagem policial: uma análise teórica e reflexiva. In. Fórum Nacional de Publicações Acadêmicas, v. 03, n. II, 2024. ANAIS. Belém/PA. 215 – 230. Disponível em: https://www.homeeditora.com/trabalho-2024/beb8f3c0-ae52-4d5e-8263-932fb12571d7?srsltid=AfmBOooZsn3oG3cIU5QqJtO132xLVH6sIykFhpes8bpllQBSERImV6ng. Acesso em: 25 jan. 2025.

SOARES, I. V. A.; LUZ, L. M. A.; ESCÓRCIO, G. J. de B. M.; FONTENELE, J. W. N.; COSTA, K. N.; SILVA, M. M.; AGNES, A. C.; SOARES, G. B.; COELHO, B. L.; BONATO, H. R. C.; GHELLER, A. T.; BARROS, P. R. de S.; TEIXEIRA, B. G.; OLIVEIRA, N. B. de; BRAZ, G. L. A.; MARTINS, J. M. de A.; GONDIM, P. A. M. O Transtorno do espectro autista: aspectos clínicos e epidemiológicos. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 1116–1130, 2024. DOI: 10.36557/2674-8169.2024v6n4p1116-1130. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/1890. Acesso em: 13 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.36557/2674-8169.2024v6n4p1116-1130

TABUENCA, P. Trastorno del Espectro Autista (TEA). [S. l.: s. n.], 2016.

VELARDE-INCHÁUSTEGUI, M., IGNACIO-ESPÍRITU, M. E.; CÁRDENAS-SOZA, A. Diagnóstico de Trastorno del Espectro Autista- TEA, adaptándonos a la nueva realidad, Telesalud. Revista de Neuro-Psiquiatria, 2021. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/reader/2b5b83016e026e6c9d4f3d8b4ce28494c8e77d6d. Acesso em: 14 jan. 2025.

VESGERAU, C. A. S. O. P. S. A Polícia Militar do Paraná e o transtorno do espectro do autista (T.E.A.) nas práticas de abordagem policial e a influência nas ações de policiamento de proximidade. Rev. Universo Observável. v. 1, n. 5, 2024. Disponível em: https://ouniversoobservavel.com.br/a-policia-militar-do-parana-e-o-transtorno-do-espectro-do-autista-t-e-a-nas-praticas-de-abordagem-policial-e-a-influencia-nas-acoes-de-policiamento-de-proximidade/. Acesso em: 17 jan. 2025.

VIEIRA, S. Sistema por figuras é boa ferramenta de comunicação para autistas. Canal Autismo, 2019. Disponível em: https://www.canalautismo.com.br/numero/004/pecs/. Acesso em: 14 jan. 2025.

VON TETZCHNER, S.; GROVE, N. The development of alternative languages forms. In: ______.(Ed.). Augmentative and alternative communication: developmental issues. London: Whurr, 2003. p. 1-27.

WETHERBY, A. M. Ontogeny of communicative functions in autism. Journal of autism and developmental disorders, v. 16, n. 3, p. 295-316, 1986. Disponível em: https://doi.org/10.1007/bf01531661. Acesso em: 15 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01531661

Published

25/02/2025

How to Cite

POLICE ASSISTANCE TO PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD): ALTERNATIVE COMMUNICATION AND FORMS OF LANGUAGE, CONSIDERATIONS FOR A CITIZEN POLICE. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(2), e626248. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i2.6248