GAMIFICATION APPLIED TO DATA PROTECTION LAWS: AN AWARENESS STRATEGY TO PROMOTE PRIVACY IN COMPANIES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i2.6253Keywords:
Data Privacy, Data Protection, Data Protection Officer, DPO, GamificationAbstract
This article aims to address the use of gamification as an innovative strategy to promote awareness and learning of good practices of the General Data Protection Law (LGPD) in Brazil, the Personal Data Protection Law (LPDP) in Angola, the General Data Protection Regulation (GDPR) in Europe, and other personal data protection laws around the world. Gamification is presented as an approach that uses game elements to engage participants in a playful and interactive way. Thus, the question of this research is “How can gamification be used to raise awareness to promote data privacy practices?” For this investigation, field research was used, carried out with employees of four Brazilian companies in the health sector. The results obtained demonstrate that most employees had difficulty understanding the good practices of the LGPD, but the evaluation of the board game was effective in stimulating learning and the adoption of data protection practices. As a contribution to the research, a Business Gamification Model is presented that allowed the proposition through the results obtained in the field research, being capable of being used in other companies.
Downloads
References
AGUIAR, J. Experiência baseada em gamificação no ensino sobre herança em programação orientada a objetos. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), 2015. Disponível em: https://walgprog.gp.utfpr.edu.br/2015/assets/arquivos/S2A4-article.pdf. Acesso em: 10 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2015.1444
ANGOLA. Lei nº 22/11, de 17 de junho de 2011. Lei de Proteção de Dados Pessoais. Diário da República, Luanda, 17 jun. 2011. Disponível em: https://www.cra.org.ao/documentos. Acesso em: 21 jan. 2025.
APDADOS - Associação Nacional dos Profissionais de Privacidade de Dados. 2019. Disponível em: https://apdados.org. Acesso em: 21 jan. 2025.
BOGOSSIAN, Trícia. Legislative Advances in the General Data Protection Law. Journal of Medical & Clinical Nursing, 2021. Disponível em: https://consensus.app/papers/legislative-advances-in-the-general-data-protection-law-bogossian/55bf082968c35f5b9c2417ba927fd8cf/?utm_source=chatgpt. Acesso em: 21 jan. 2025.
BRASIL. Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais. Diário Oficial da União, Brasília, 15 ago. 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13709.htm. Acesso em: 21 jan. 2025.
CARVALHO, Juliana Cruz. Para além da teoria: um estudo prático sobre o uso da gamificação no ensino de história. Artigo Científico, curso de História da Universidade Federal de Sergipe, 2022. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/16040/2/Juliana_Cruz_Carvalho.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.
CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. 3. ed. São Paulo: Elsevier, 2014.
FADEL, Luciane Maria; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina; VANZIN, Tarcísio (orgs.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.
FARDO, M. L. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Renote, Porto Alegre, v. 11, n. 1, 2013. DOI: 10.22456/1679-1916.41629. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/41629. Acesso em: 1 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.41629
HAMMEDI, Wafa; LECLERCQ, Thomas; PONCIN, Ingrid; ALKIRE, Linda. Uncovering the dark side of gamification at work: Impacts on engagement and well-being. Journal of Business Research, 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296320305415?via%3Dihub. Acesso em: 21 jan. 2025.
KOLB, David A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1984.
LIMA, Adrianne; ALVES, Davis. Encarregados-Data Protection Officer-DPOs exigidos pela LGPD-Lei Geral de Proteção de Dados. São Paulo: Haikai Editora, 2021.
LUCCA, Daniela de; COSTA, Joarez Virgílio da; BEM, Vinícios Dal. Gamificação no Ambiente Educacional: Uma Estratégia para o Ensino e Aprendizagem. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/bitstream/handle/123456789/1878/Daniela%20de%20Lucca.pdf. Acesso em: 1 maio 2023.
PIANA, MC. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. 233 p. ISBN 978-85-7983-038-9. Disponível em: https://books.scielo.org/id/vwc8g/pdf/piana-9788579830389-06.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.
PISKE, Gabriela; KONTZ, Leonardo Betemps. O uso de gamificação na educação profissional: uma revisão sistemática. Artigo. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, 2020. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/bitstream/handle/123456789/2154/Gabriela%20Piske.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 10 maio 2023.
PUTZ, L.; HOFBAUER, F.; TREIBLMAIER, H. Can gamification help to improve education? Findings from a longitudinal study. Computers in Human Behavior, v. 110, 2020. DOI: 10.1016/j.chb.2020.106392. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106392
RAMOS, Elaine Gonçalves; LEÃO, Gabriel Augustos de Aquino Dias; SCHNEIDER, Henrique Nou. Gamificação na educação: desafio e ludicidade com os jogos digitais. Anais do XIV Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”, São Cristóvão/SE, v. XIV, n. 8, 2020. ISSN 1982-3657. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13730/12/11. Acesso em: 10 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.29380/2020.14.08.12
SAILER, M.; HOMNER, L. The Gamification of Learning: a Meta-analysis. Educational Psychology Review, v. 32, p. 77–112, 2019. DOI: 10.1007/S10648-019-09498-W. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-019-09498-w
SCHILLING, Jan; KLUGE, Annette. Barriers to organizational learning: An integration of theory and research. International Journal of Management Reviews, v. 11, n. 3, p. 337-360, 2009. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2370.2008.00242.x
SILIC, Mario; MARZI, Giacomo; CAPUTO, Andrea; BAL, P. The effects of a gamified human resource management system on job satisfaction and engagement. Human Resource Management Journal, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/337570142_The_Effects_of_a_Gamified_Human_Resource_Management_System_on_Job_Satisfaction_and_Engagement. Acesso em: 21 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1111/1748-8583.12272
SILVA, Michele Maria da; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de; SILVA, Glênio Oliveira da. A pesquisa bibliográfica nos estudos científicos de natureza qualitativos. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, 2021. Disponível em: https://revistaprisma.emnuvens.com.br/prisma/article/download/45/37. Acesso em: 10 maio 2023.
SUBAGJA, Ujang; SAPUTRA, Arnold; DWIPADA, Yanditya Ekaputra; MAULANA, Y.; WANG, Gunawan; KABURUAN, E. Gamification as an Effective Learning Tool to Increase Learner Motivation and Engagement. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering, 2021. Disponível em: https://www.warse.org/IJATCSE/static/pdf/file/ijatcse111052021.pdf. Acesso em: 21 jan. 2025.
UNIÃO EUROPEIA. General Data Protection Regulation – GDPR (2016/679). Regulamento Geral sobre a Proteção de Dados. Parlamento Europeu, 2016. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj. Acesso em: 21 jan. 2025.
VIANNA, Ysmar; VIANNA, Maurício; MEDINA, Bruno; TANAKA, Samara. Gamification, Inc. Como reinventar empresas a partir de jogos. 1. ed. Rio de Janeiro: MJV Press, 2013. 116 p.; e-book. ISBN 978-85-65424-09-7.
WERBACH, Kevin; HUNTER, Dan. For the win: How game thinking can revolutionize your business. Philadelphia: Wharton Digital Press, 2012.
WOOLWINE, S. H.; ROMP, C.; JACKSON, B. Game On: Evaluating the Impact of Gamification in Nursing Orientation on Motivation and Knowledge Retention. Journal for Nurses in Professional Development, 2019. DOI: 10.1097/NND.0000000000000570. DOI: https://doi.org/10.1097/NND.0000000000000570
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.