NEW ASSESSMENT METHODS THAT PROMOTE MEANINGFUL LEARNING

Authors

  • Janderson Ribeiro dos Santos
  • Douglas Alves de Melo
  • Jackson Santos de Menezes

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i3.6294

Keywords:

Assessment, Teaching-Ledarning, Pedagogical Practices

Abstract

Assessment plays a central role in teaching and learning, helping teachers and students identify challenges and opportunities for growth in the educational process. More than a tool for measuring performance, it is a valuable resource for guiding pedagogical practices and promoting the integral development of students. This article addresses the main theoretical concepts related to assessment and explores how they can be applied in a practical way in the classroom. With a special focus on strategies that foster inclusion, the article discusses approaches that consider the different needs of students, ensuring that all have access to a quality education. Through a detailed literature review and the analysis of applied examples, the article seeks to provide both theoretical and practical support to educators who wish to make their assessment practices more effective and aligned with the demands of the contemporary context. In addition, it presents common challenges faced in the use of assessment in the classroom, as well as suggestions for innovative strategies that contribute to overcoming these barriers. The ultimate goal is to show how assessment, when used well, can transform educational dynamics, reinforcing learning, inclusion, and continuous improvement in teaching. Thus, the text invites teachers and managers to rethink the role of assessment in their pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Janderson Ribeiro dos Santos

    Graduado em Licenciatura em Matemática, com pós-graduação em Ensino de Matemática, Docência do Ensino Superior e Tutoria em Educação a Distância. Mestre em Ciências da Educação e doutorando na mesma área.

  • Douglas Alves de Melo

    Professor de Matemática na rede municipal e estadual de Alagoas, pós graduação em educação matemática pela Fera (Faculdade Estadual Regional de Alagoas). Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela UFAL campus Arapiraca. Graduando em Educação Física Pela Unifahe e curso técnico de Artes Visuais e Engenharia de Software pela Estácio. Graduação em Engenharia de Software.

  • Jackson Santos de Menezes

    Licenciado em Matemática e Pedagogia, Bacharel em Engenharia Ambiental.  Especialização em Educação Matemática e Mestrando em Educação. Professor de Matemática.

References

BECKER, S.; KUNZE, C.; VANCEA, M. Community energy and social entrepreneurship: Addressing purpose, organization and embeddedness of renewable energy projects. Journal of Cleaner Production, v. 147, p. 25-36, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.01.048

BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é -o eu não é. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 107.

FERREIRA, L. C. Sustentabilidade: uma abordagem histórica da sustentabilidade. In: BRASIL. Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos10/31cons%20teor%20bacha.pdf. Acesso em: 14 nov. 2020.

IPIRANGA, Ana Silva Rocha; GODOY, Arilda Schmidt. Relatório Brundtland. RAM, Rev. Adm. Mackenzie (Online), São Paulo, v. 12, n. 3, jun. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167869712011000300002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 14 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712011000300002

ROCHA, Thelma; GOLDSCHMIDT, ANDREA (Coords). Gestão dos Stakeholders: como gerenciar o relacionamento e a comunicação entre as empresas e seus públicos de interesse. São Paulo: Saraiva, 2010. p.1.

SANTOS, F. M. A positive theory of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics, v. 111, p. 335–351,2012 DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-012-1413-4

Published

10/03/2025

How to Cite

NEW ASSESSMENT METHODS THAT PROMOTE MEANINGFUL LEARNING. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(3), e636294. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i3.6294