THE USE OF TDIC IN THE DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL PROJECTS IN CHILDHOOD EDUCATION: EXPERIENCE REPORT IN A SCHOOL IN THE MUNICIPAL NETWORK OF JUIZ DE FORA
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i3.6308Keywords:
TDIC. Pedagogical Projects. Digital Education.Abstract
This text aims to bring an experience report (RE) that presents how the use of Digital Communication Technologies (TDIC) was used in the Pedagogical Project carried out in the first semester of the 2024 school year in a school in the municipal network of Juiz de Fora. To this end, he pointed out the characterization of the aforementioned school, its pedagogical proposal and the use of Digital Technologies as mediating elements of the teaching and learning process. Then, it briefly conceptualized what Pedagogical Projects are and brought reflections on the legal bases in relation to digital education and highlighted which (and how) the use of media with children occurred, in addition to the methodological path used during the course of the activities. Finally, he pointed out the need for more investment in teacher training and greater theoretical depth on digital culture and literacy.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Brasilia: Ministério de Educação e Cultura, 1996.
COLINVAUX, Dominique. Projetos ou trabalho por projetos ou pedagogia de projetos. In: Cadernos Creche UFF: Textos de formação e prática. Niterói: UFF, 2011. p. 37-44.
DALTRO, Mônica Ramos; FARIA, Anna Amélia de. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisa em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, p. 233-237, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43015
JUIZ DE FORA. Secretaria de Educação. Proposta Curricular da rede Municipal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, MG: Secretaria de Educação, 2020.
JUIZ DE FORA. Secretaria de Educação. LêMundo: Proposta Pedagógica do Município de Juiz de Fora. Juiz de Fora, MG: Secretaria de Educação, 2022. (Caderno 1).
LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2000. 270 p.
SANCHO, Juana Maria; HERNANDEZ, Fernando. Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Penso, 2006, 198 p.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.