PHYSICAL EDUCATION IN THE EARLY YEARS: A PATH TO INTEGRAL HEALTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i3.6332

Keywords:

Physical Education, Child development, Mental health, Learning, Healthy habits

Abstract

Physical Education in the early years is a fundamental component for the integral development of children, promoting motor, cognitive, emotional, and social benefits. However, this discipline does not always receive due attention in the school environment, often being treated as a secondary activity. Given this scenario, this study aims to analyze the impact of Physical Education on child development, considering its influence on motor skills improvement, cognition and concentration enhancement, mental health strengthening, and healthy habits formation. The research was conducted through a bibliographic review based on academic publications from the last ten years. The results indicate that regular physical activity is associated with significant improvements in academic performance, emotional regulation, and children’s socialization. Furthermore, it is evident that Physical Education can help prevent issues such as childhood obesity, anxiety, and learning difficulties. It is concluded that this discipline should be valued and implemented in a structured way, ensuring that all children have access to the benefits provided by movement and sports.

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Author Biographies

  • Ranier Figueredo

    Mestrando em Educação Física e Atividade Física - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Educação Física Escolar e Fisiologia do Exercício. Graduado em Educação Física. Professora de Educação Física no estado de Santa Catarina.

  • Leda Maria Zilli

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Artes Visuais. Especialização em História da arte e arte educação. Professora de Artes da rede municipal de Tubarão.

  • Mirian Farias Gomes

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em. Graduada em Letras Português e inglês. Especialista em Metodologia e prática interdisciplinar do ensino. Assistente Técnico Pedagógico no Estado de Santa Catarina.

  • Maria de Lourdes Machado de Oliveira

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Educação Artística. Especialização em Metodologia de Ensino.

  • Jádina Farias Neves

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Artes Visuais e Pedagogia. Especialista em Metodologia e Prática Interdisciplinar do Ensino. Professora de Artes da rede municipal de Tubarão.

  • Wagner Cardoso de Maria

    Mestrando em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Sociologia. Técnico da Gerência de Educação de Tubarão e Professor de Sociologia.

  • Rita de Cássia Cavalaro de Oliveira

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Pedagogia. Especialista em Alfabetização e letramento. Assistente de Educação no Estado de Santa Catarina.

  • Patricia Marcondes Demelis

    Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em Pedagogia e História. Especialista em Psicopedagogia.  Assistente de Educação no Estado de Santa Catarina.

  • Gilson Schimtz Michels

    Mestrando em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduado em Pedagogia, História, Informática, Gestão Comercial, Geografia e Gastronomia. Especialista em Tecnologias Educacionais e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica. Professor de Gestão no Estado de Santa Catarina.

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Published

15/03/2025

How to Cite

PHYSICAL EDUCATION IN THE EARLY YEARS: A PATH TO INTEGRAL HEALTH. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(3), e636332. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i3.6332