GLOBAL CITIZENSHIP AND DIGITAL INCLUSION: BUILDING BRIDGES FOR EFFECTIVE LEARNING IN REMOTE EDUCATION AT MINISTRO JARBAS PASSARINHO STATE SCHOOL, CAMARAGIBE-PE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i5.6431Keywords:
Digital Inclusion. Learning. Global Citizenship. Educational Equity.Abstract
This article investigates the intersection between global citizenship and digital inclusion, emphasizing how these areas can enrich learning in remote education environments. Global citizenship is essential for developing critical and engaged individuals, enabling them to understand and participate in both global and local issues while fostering a sense of social and ethical responsibility. In an increasingly interconnected world, this educational perspective becomes indispensable to prepare students for the challenges of the 21st century. On the other hand, digital inclusion stands out as a crucial tool to ensure that all students can benefit from educational opportunities provided by technology. The lack of access to devices and the internet can exacerbate inequalities, hindering the participation of certain students in remote learning environments. Thus, digital inclusion not only enables access to education but also promotes equity by empowering all students to acquire the necessary skills to succeed in a digital world. The case study of Ministro Jarbas Passarinho State School demonstrates how inclusive practices can be implemented to build a more united and prepared school community. Through initiatives that promote global citizenship and digital inclusion, the school has successfully engaged students and families, strengthening collaborative learning and awareness of social and environmental issues. Therefore, the article concludes that integrating these two dimensions is essential to form competent and conscious global citizens capable of facing contemporary challenges with creativity and empathy.
Downloads
References
ATHAYDE, Patrick Landal et al. Possíveis contribuições de estratégias voltadas às questões sociocientíficas para o ensino de termodinâmica: elaboração de uma sequência didática com a promoção da alfabetização científica e tecnológica. 2024. Dissertação (Mestrado) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2024.
CARVALHO, A. P.; RAMBO, A. G.; ANDREIS, A. M. CIDADANIA GLOBAL E CIDADANIA LOCAL: REFLEXÕES A PARTIR DO PROGRAMA ESCOLAS ASSOCIADAS DA UNESCO. RDE-Revista de Desenvolvimento Econômico, v. 1, n. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.29327/1353188.20-7
DA ROSA, C. S.; STRECK, D. CÁTEDRAS UNESCO: um lugar para a educação popular na universidade?. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 33, n. 76, p. 227-238, 2024. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n76.p227-238
DOS SANTOS, F. D. V.; PAIVA, C. D. C.; DA SILVA, K. F.; DE BARROS DIAS, J. T. L.; MONTEIRO, J. D. T.; DE SOUZA, S. S.; DE OLIVEIRA, L. T. S. EDUCAÇÃO PARA A CIDADANIA GLOBAL (ECG): O PAPEL DA ESCOLA NA FORMAÇÃO DE CIDADÃOS CRÍTICOS E ENGAJADOS. Revista Contemporânea, v. 4, n. 9, p. e5856-e5856, 2024. DOI: https://doi.org/10.56083/RCV4N9-155
GUILHERME, Rosilaine Coradini; PEDERSEN, Jaina Raqueli (orgs.). Temas sem fronteiras: a pesquisa na formação acadêmico-profissional. Bagé, RS: Unipampa, 2024. 223 p. E-book
LIBÂNEO, José Carlos et al. Entrevista com o professor José Carlos Libâneo–o curso de Pedagogia no balanço das Políticas Educacionais. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 8, n. 27, 2022. DOI: https://doi.org/10.21920/recei72022827624635
NOGUEIRA, Conceição; SAAVEDRA, Luísa. Educar para uma cidadania activa: (re)pensar o papel dos professores. [S. l.: s. n.], 2001.
ROCHA, Clécia Rodrigues da Silva. Os desafios dos estudantes com deficiência visual no curso de Pedagogia da UFPB e a importância do aluno apoiador em seu processo de formação. [S. l.: s. n.], 2023.
SANTOS JUNIOR, R. G. D. O impacto da educação a distância na inclusão digital: uma revisão de literatura. [S. l.: s. n.], 2024.
TCHMOLO, M. L.; GONZAGA, C. A. M.; PUTINI, F. V. D., MAGANHOTTO, R. F.; KNOREK, R. Proposta de um novo conceito para turismo sustentável, à luz dos saberes de cidadania global e desenvolvimento sustentável. Turismo: Visão e Ação, v. 26, p. e20056, 2024. DOI: https://doi.org/10.14210/tva.v26.20056
WESTPHAL, James D. Systemic symbolic management, corporate social responsibility, and corporate purpose: A cautionary tale. Strategy Science, v. 8, n. 2, p. 221-232, 2023. DOI: https://doi.org/10.1287/stsc.2023.0188
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.