FINANCIAL TRAINING IN THE MILITARY POLICE OF PARANÁ: A LOW-COST, HIGH-IMPACT INVESTMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i6.6521Keywords:
Financial education, Military Police, EAD training, Financial management, Indebtedness.Abstract
This study aims to address the topic of financial education. In recent years, this subject has gained significant relevance and national reach, driven by the growth of digital media. Poor financial management is a factor that can negatively affect individuals' lives, both personally and professionally. Excessive indebtedness, often fueled by the indiscriminate use of credit cards, loans, and lack of financial planning, is a concerning reality. This scenario can lead to high levels of stress, family conflicts, and psychological disorders, compromising productivity, increasing absenteeism, and affecting the work environment. Financial education emerges as an effective solution to reverse this situation. Practices such as expense planning, debt control, emergency savings, and setting clear financial goals can offer greater emotional and professional stability. Within the Paraná State Military Police (PMPR), implementing financial education initiatives can promote healthier financial habits, reduce debt, improve well-being, and boost engagement and productivity. Investing in the financial education of police officers benefits not only individuals but also the entire institution, ensuring a more balanced and efficient work environment. This article aims to raise awareness that financial education is, therefore, a fundamental pillar for ensuring quality of life and professional efficiency within the Military Police of Paraná. In conclusion, it proposes a low-cost, high-impact measure: integrating financial education into PMPR's distance learning platform.
Downloads
References
BARBOSA, Danilo Santana. Análise da viabilidade e relevância da inserção da disciplina de educação financeira nos cursos de formação da Polícia Militar do Estado do Paraná. Brazilian Journal of Development, [S. l.], 2022. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv8n7-155
CERBASI, Gustavo. Investimentos inteligentes. São Paulo: Sextante, 2019.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
CLASON, George Samuel. O homem mais rico da Babilônia. Rio de Janeiro: HarperCollins, 2017.
FERRARI, Hamilton. Número de investidores na B3 sobe para 5,8 milhões em 2022. Poder360, 8 jan. 2023. Disponível em: https://www.poder360.com.br/economia/numero-de-investidoresnab3sobepara58milhoesem2022/#:~:text=Os%205%2C8%20milh%C3%B5es%20de,empresa%20de%20pesquisa%20de%20opini%C3%A3o. Acesso em: 20 maio 2025.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/52806. Acesso em: 20 maio 2025.
KAHNEMAN, Daniel. Rápido e devagar: duas formas de pensar. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012
KIYOSAKI, Robert. Pai Rico, Pai Pobre. Rio de Janeiro: Alta Books, 2017.
KULKA, Daniele Anne. O endividamento pessoal na Polícia Militar do Paraná: os impactos na atividade policial. São José dos Pinhais: Academia Policial Militar do Guatupê, 2019.
LANZA, Luíza. Educação financeira: 59% dos brasileiros não sabem como organizar o orçamento. E investidor - Estadão, 20 maio 2024. Disponível em: https://einvestidor.estadao.com.br/educacao-financeira/educacao-financeira-pesquisa-onze-orcamento/. Acesso em: 20 maio 2025.
MAIA, Carmem. MATTAR, João. ABC da EaD: Educação a distância hoje. São Paulo: Pearson, 2007.
MARKS, Howard. O mais importante para o investidor. São Paulo: Record, 2020.
MENDES, Diego. Concursos PM: comparativo de salários no Brasil. Estrategia Concursos, 22 fev. 2025. Disponível em: https://www.estrategiaconcursos.com.br/blog/concursos-pm-comparativo-de-salarios-no-brasil/ Acesso em: 20 maio 2025.
NIGRO, Thiago. Do mil ao milhão: sem cortar o cafezinho. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2018.
RICHARDSON, Roberto Jarry et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
SILVEIRA, Willian Dieimes; FARIAS, Izaías de. Endividamento e educação financeira na Polícia Militar do Paraná: diagnóstico e perspectivas de intervenção. Curitiba: PMPR, 2024.
SZABÓ JUNIOR, Adalberto Mohai. Manual de games e gamificação no ensino superior: novas metodologias para que os educadores possam tornar suas aulas mais atrativas e edificantes. Curitiba: Juruá, 2022.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.