USING THE ACTION RESEARCH METHOD TO DEVELOP A PROTOTYPE OF A SERIOUS GAME IN QUIZ FORMAT FOR BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6566Keywords:
Serious game. Teaching-learning. Educational quiz.Abstract
With the advancement of technology, the classroom environment has evolved into a more dynamic space, aiming to make the teaching-learning process more engaging and effective. In this context, serious games emerge as a promising alternative, using computational resources for educational purposes. Based on this idea, this article aims to propose a prototype of an educational software, in the format of a serious quiz game, aimed at basic education. To develop the prototype, the action research method was used, which seeks to act in the improvement of a practical process, evaluated in a public school in Alto Oeste Potiguar, in the state of Rio Grande do Norte, Brazil. The prototype aims to meet the need for a software that combines functionalities, such as game mode, user level, ranking between solo or team competitors, and teacher autonomy within the questions (register, edit, list) and competitions (create, edit, delete). With the use of this application, it is possible to work with programmatic content in basic education, motivating students to study, through a playful tool.
Downloads
References
ALVES, D. S.; SOUSA, R. R.; GONÇALVES, S. M. N. Utilizando o Método Pesquisa-Ação para Desenvolver um protótipo de Aplicativo para Facilitar a Busca por Moradias Compartilhadas em Pau dos Ferros, RN. Revista de Engenharia e Tecnologia, v. 17, n. 1, 2025.
CARDOSO, R. C.; SIEDLER, Marcelo S.; CARVALHO, Gabriel C. de; T. NETO, Ely; TAVARES, Tatiana A.; PRIMO, Tiago T. Jogos digitais para apoiar o aprendizado de crianças nos anos iniciais da educação básica. In: Workshop Magica - Games na Graduação e na Educação Básica - Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (Sbgames), 22., 2023, Rio Grande/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 1495-1501. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2023.235971
DE CARVALHO, M. F.; GASPARINI, I.; HOUNSELL, M. S. Move4Math: Jogos Sérios para Alfabetização Matemática. 2017. Tese (Doutorado) - Universidade do Estado de Santa Catarina.
FERNANDES, J. R.; SOUSA, R. R. de; SILVA, V. M. L. Um jogo sério para promoção da educação no ensino básico. Revista Científica Multidisciplinar, v. 5, n. 10, p. e5105758-e5105758, 2024. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5758
GARRETT, J. J. The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. [S. l.]: New Riders, 2010.
MELO, T. R. S. de; MORAIS, E. B. D. de; SOUSA, R. R. de; GONÇALVES, S. M. N. Utilizando o Método Pesquisa-Ação para Desenvolver um Protótipo de um Sistema para Empréstimos de Materiais para a UFERSA, Campus Pau dos Ferros. REVISTA DE ENGENHARIA E TECNOLOGIA, v. 17, n. 1, 2025.
SANTOS, S. L. T. dos; BÍSCARO, H. H. Revisão sistemática sobre a utilização de jogos sérios na aprendizagem de matemática. C.Q.D. - Revista Eletrônica Paulista de Matemática, Bauru, v. 14, 2019. DOI: https://doi.org/10.21167/cqdvol14ermac201923169664sltshhb1225
SOMMERVILLE, Ian. Engenharia de Software. 9. ed. São Paulo: Pearson, 2019.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e pesquisa, v. 31, p. 443-466, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
VASCONCELLOS, M. S. de; CARVALHO, F. G. de; BARRETO, J. O.; ATELLA, G. C. As Várias Faces dos Jogos Digitais na Educação. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 20, n. 4 dez, 2017.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.