ACADEMIC CHALLENGES IN TRAINING INFORMATION TECHNOLOGY PROFESSIONALS FOR THE LABOR MARKET: AN ANALYSIS OF THE DIFFICULTIES IN ADAPTING TO NEW TECHNOLOGIES, WORKING ON PROJECTS AND DEVELOPING PROFESSIONAL AND INTERPERSONAL SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i7.6625Keywords:
Information Technology, Academy, Software industryAbstract
The Information Technology (IT) area is strategic in several sectors, which requires that courses in this area develop professional and interpersonal skills to work in the software industry. Seeking to understand the difficulties of students in relation to preparing for the job market, this study investigates the challenges of students in adapting to new technologies, working on projects and developing professional and interpersonal skills. To this end, a survey was conducted with students of an Information Technology course. The survey received 45 responses, seeking to answer three main questions. RQ1: What are the challenges faced by students in adapting to new technologies in IT courses? RQ2: What are the challenges faced by students in participating in projects aligned with the IT job market? RQ3: What are the challenges faced by students in developing technical and interpersonal skills? As a result, a need was identified for the course to develop initiatives to align with new technologies required by the market in training (RQ1); a trend was also identified for aligning the projects adopted in the course with the job market (RQ2); There was also a tendency towards agreement regarding the alignment of the course with the job market (QP3). The main contribution of the work is an overview of an IT course, allowing institutions to think about initiatives to bring academy closer to the job market.
Downloads
References
AKDUR, D. Analysis of software engineering skills gap in the industry. ACM Transactions on Computing Education, v. 23, n. 1, p. 1-28, 2022. DOI: https://doi.org/10.1145/3567837
ALVES, J. D. F.; SOUSA, R. R.; GONÇALVES, S. M. N. O mercado de trabalho para as mulheres na área da tecnologia: uma análise do perfil das egressas da UFERSA Campus Pau dos Ferros-RN. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 5, n. 10, p. e5105829-e5105829, 2024. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5829
ANIČIĆ, K. P.; STAPIĆ, Z. Teaching methods in software engineering: A systematic review. IEEE software, v. 39, n. 6, p. 73-79, 2022. DOI: https://doi.org/10.1109/MS.2022.3152629
BARBOSA, L. E.; XAVIER, M. F.; SANTOS, W. B. Colaboração Indústria-Academia em Gestão de Projetos de Software: Um Estudo de Caso. Jornada Científica e de Extensão, v. 7, n. 1, 2022.
BATISTA, J. A.; DE AZEVEDO, A. I.; DOS SANTOS, M. F. Trabalho e formação profissional em tecnologia da informação. Contribuciones a las Ciencias Sociales, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 1821–1837, 2024. DOI: https://doi.org/10.55905/revconv.17n.1-105
CARNEIRO, S. G.; SILVA, G. C.; DA SILVA, L. A.; DA COSTA, V. G.; DA SILVA, A. V. Mulheres nas ciências de exatas, engenharia e computação: uma revisão integrativa. Humanidades e Tecnologia (Finom), v. 20, n. 1, p. 159-175, 2020.
CARVALHO, F. P.; SANTOS, R. C.; NASCIMENTO, S. M.; COUTINHO, J. C. S.; SOUSA, R. R. Investigating the relationship between academia and the information technology industry: a systematic literature review. Concilium v. 23, n. 21, p. 11-35, 2023. DOI: https://doi.org/10.53660/CLM-2385-23S12
FERNANDES, C. D. F. Desdobramentos do Curso de Bacharelado Interdisciplinar em Tecnologia da Informação na Universidade Federal Rural do Semi-Árido Campus Pau dos Ferros: uma visão dos discentes. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, RN, 2024.
FERREIRA, Cleiton Pons. As ferramentas do pensamento como estratégia de aprendizagem para o estímulo e desenvolvimento da criatividade com alunos do ensino técnico e tecnológico. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) - PósGraduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Rio Grande/RS, 2015.
FERREIRA, J. V.; SOUSA, R. R. The employability of students in undergraduate courses in Information Technology: A empregabilidade dos discentes em cursos de graduação em Tecnologia da Informação. Revista Concilium, v. 23, n. 3, p. 835-858, 2023. DOI: https://doi.org/10.53660/CLM-881-23B30
FINGER, A. F.; BORDIN, A. S.; MELLO, A. V. Perfil das Egressas dos Cursos de Computação da UNIPAMPA: Uma Análise da Formação Acadêmica e da Atuação Profissional. In: Women In Information Technology, 14. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 100-109. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11280
FONTÃO, A.; GADELHA, B.; JÚNIOR, A. C. Balancing Theory and Practice in Software Engineering Education–A PBL, toolset based approach. In: IEEE Frontiers in Education Conference, p. 1-8, 2019. DOI: https://doi.org/10.1109/FIE43999.2019.9028606
GONÇALVES, G. M.; MENESES, R.; FARIA, J. P.; VIDAL, R. M. A living lab for professional skills development in Software Engineering Management at U. Porto. In: IEEE Global Engineering Education Conference, p. 1079-1085, 2020. DOI: https://doi.org/10.1109/EDUCON45650.2020.9125099
HOL, A.; RICHARDSON, J.; MCGOVERN, J.; HAMILTON, M. A New Sustainable Model for Aligning Industry Requirements and University Programs. ACM Inroads, v. 14, n. 1, p. 30-39, 2023. DOI: https://doi.org/10.1145/3583086
IEGER, E.; BRIDI, M. A. Profissionais de TI: perfil e o desafio da qualificação permanente. Revista da ABET, v. 13, p. 262-278, 2014.
LEITE, F. T.; COUTINHO, J. C. S.; SOUSA, R. R. An Experience Report About Challenges of Software Engineering as a Second Cycle Course. In: Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software, 34. , 2020, Natal. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. DOI: https://doi.org/10.1145/3422392.3422487
LUCENA, Letícia M. B.; SANTOS, Maria Y. C.; GONÇALVES, Samara M. N.; COUTINHO, Jarbele C. S. Gênero, parentalidade e remuneração em cargos de desenvolvimento na indústria de software. In: Women In Information Technology, 18, 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024. p. 24-34. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2024.2267
MARTINS, R. A.; ZABOT, A. Formação de profissionais de TI: desafios e possibilidades na graduação. Revista de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 14, n. 3, p. 54–70, 2021.
MELO, T. R. S.; MORAIS, E. B. D.; SOUSA, R. R.; GONÇALVES, S. M. N. Utilizando o Método Pesquisa-Ação para Desenvolver um Protótipo de um Sistema para Empréstimos de Materiais para a UFERSA, Campus Pau dos Ferros. Revista de Engenharia e Tecnologia, v. 17, n. 1, 2025.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013.
MOURA JUNIOR, P. J.; HELAL, D. H. Profissionais e profissionalização em Tecnologia da Informação: indicativos de controvérsias e conflitos. Cadernos EBAPE. BR, v. 12, p. 321-338, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-39519889
NUNES, L. H. C.; REIS, J. R.; PAXIÚBA, C. M.; PONTE, M. J. M.; NASCIMENTO, M. W. B.; NASCIMENTO, R. P. Perfil dos Egressos de Computação do Interior da Amazônia no Mercado de Trabalho. In: Women in Information Technology, 14., 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 254-258. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11305
OLIVEIRA, L. P. N.; MANSANO, S. R. V. Tecnologia e inovação na formação profissional: uma análise crítica. Psicologia Escolar e Educacional, v. 28, p. e257690, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392024-257690-t
PRESSMAN, R. S. Engenharia de Software: uma abordagem profissional. 8. ed. Porto Alegre: AMGH, 2016.
QUEIROZ, L. R.; PERDIGÃO, A. C. R.; KANAANE, R.; BERTOLLINI, S.; PAMBOUKIAN, S.; KENCHIAN, G. Habilidades dos profissionais formados em cursos superiores de tecnologia requeridas pelo mercado de trabalho. Revista Concilium, v. 22, n. 4, 2022. DOI: https://doi.org/10.53660/CLM-287-304
RODRIGUES, A. M.; RIBEIRO, P. Q. Aprendizagem baseada em projeto: um relato de experiência na disciplina de Engenharia de Software. Anais do Seminário de Ensino, Pesquisa e Extensão da UEG Câmpus Sudoeste–Quirinópolis, v. 4, p. 162-171, 2024.
SILVA, G. M. A.; FROGERI, R. F.; ALVES, A. F. Profissional de Tecnologia da Informação, formação acadêmica e empregabilidade: o estado da arte da literatura científica. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 23, p. e13407, 2023. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2023.13407
SILVA, M. F. da et al. Competências essenciais na formação de profissionais de TI: um estudo de caso. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 27, n. 1, p. 45–62, 2019. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2018.1263
SOMMERVILLE, I. Engenharia de Software. 9. ed. São Paulo: Pearson Education, 2011.
SOUSA, R. R.; COUTINHO, J. C. S.; NASCIMENTO, S. M.; LEITE, F. T. Investigando as Dificuldades e Perspectivas sobre um Curso de Engenharia de Software de Dois Ciclos: Um Survey com a Visão Discente. In: Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, 1., 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 55-65. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp.2021.14471
STEGLICH, C.; LISBOA, A.; PRIKLADNICKI, R.; MARCZAK, S.; DA COSTA MÓRA, M.; OLCHIK, A.; HECK, N.; RACHID, Y.; GHIDORSI, G. Agile accelerator program: From industry-academia collaboration to effective agile training. In: Brazilian Symposium on Software Engineering, p. 21-30, 2020. DOI: https://doi.org/10.1145/3422392.3422485
ZHU, Z.; DAI, W.; HU, Y.; LI, J. The Training Mode of Iterated Software Engineering Talents under the Background of Emerging Engineering Education. In: International Conference on Computers, Information Processing and Advanced Education, p. 63-67, 2021. DOI: https://doi.org/10.1145/3456887.3456902
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.