VISUAL HYGIENE: TROUBLE OCULARS, MOTOR AND LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i9.710

Keywords:

hygiene, visual, disturbances, acomoddation, eyecare

Abstract

Lifestyle changes in new times, with the use of technologies associated with changes in eating and visual habits, reflects in consequences on eyevision, visual and motor system health. Visual troubles, accommodative or ocular surface anomalies, have an incisive influence on learning, without disregarding damage to socio-cultural and professional development. This review  demonstrated  abnormalities verified by the discriminate use of near vision, exposure to blue light, and treatments for learning disorders. Eyecare, visual hygiene to avoid damage to the engine and eye systems is demonstrated, with exercises and policies to combat visual stress.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Trentin Sonoda

    Professor Coordenador WEducar - OWP Educação. Docente SER Educação/AL e  Pós Graduação FAELO/PE - Graduado em Tecnologia em Óptica e Optometria - Universidade Braz Cubas(UBC). Especialista em Docência no ensino superior(UNIBF). Estudos de Oftalmologia (UNIBF). Pericia Judicial (IPEMIG)  Terapia Oftalmica (FACUMINAS).

     

  • Francisca Kelly da Silva, WEducar - OWP Educação

    Professora  OWP  Educação  /  Núcleo  WEducar –Santos  e  São  Paulo.  Tec.  em  Óptica,  Tec.  Em  Optometria, Graduada em Óptica e Optometria (UBC), Especialista em perícia judicial (FBMG), e pós-graduanda em terapia oftálmica (FACUMINAS). Professora Pesquisadora e autora de livros de óptica e optometria.

References

ARMOND, Jane de Eston, Temporini, Edméa Rita e Alves, Milton Ruiz Promoção da saúde ocular na escola: percepções de professores sobre erros de refração. Arquivos Brasileiros de Oftalmologia. 2001, v. 64, n. 5, pp. 395-400. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0004-27492001000500005>. Acesso 25/08/2021.

CABIEDES, Belén Martin. SALUD VISUAL. Habilidades e Higiene Visual. Instituto de neuropsicologia y Educación. 21/6/2010. Disponível em < https://repositorio.comillas.edu/jspui/bitstream/11531/26539/1/Hacer%20Familia%20194%20-%20201004%20Coleccionable%20Salud%20Visual%20p41-44.pdf> Acesso 02/09/2021

GASPARETTO, Maria Elisabete R. Freire et al. Dificuldade visual em escolares: conhecimentos e ações de professores do ensino fundamental que atuam com alunos que apresentam visão subnormal. Arquivos Brasileiros de Oftalmologia [online]. 2004, v. 67, n.1, pp. 65-71. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0004-27492004000100011>. Acesso 28/08/2021.

HIGIENE VISUAL: ALTERAÇÕES OCULARES, MOTORAS E A APRENDIZAGEM

Rodrigo Trentin Sonoda,Francisca KellydaSilva

GOMES, Anna Caroline Guimarães et al. Miopia causada pelo uso de telas de aparelhos eletrônicos: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Oftalmologia 2020, v. 79, n. 5, pp. 350-352. Disponível em: <https://doi.org/10.5935/0034-7280.20200077>. Acesso 30/08/2021.

LOUREIRO, Vera mendinhas. Alimentação e miopia. Dissertação de mestrado Universidade Minho. Minho:2015. Disponível em https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/39674/3/Vera%20Mendinhas%20Loureiro.pdf#page=37&zoom=100,109,94 Acesso 01/09/2021.

PERALTA, Jesse James Arteaga. Consejos de higiene visual en unas Oficinas municipales de terrassa. TCC Universitat Politécnica de Catalunya Barcelona - Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa. Tech. Febreiro:2021 Disponível em: <https://upcommons.upc.edu/handle/2117/342591> Acesso 02/09/2021

ROSALES, Félix Uldarico. A Luz Azul Nociva Em Crianças in SONODA< Rodrigo Trentin. OPTOLOGIA 3: Aprendizagem. São Paulo: Clube dos autores, 2021.

SANTANA, Elizabeth. Astenopia. In SONODA, Rodrigo, Optologia 3 – Aprendizagem. São Paulo:Clube dos autores, 2021.

SAONA, Carlos Luis : Importancia del optometrista como profesional de atención primaria y terapeuta visual en la clínica oftalmológica. Sumari Botlletí del’ Institut Oftalmològic Clinsafa. Número 2, Mayo 2005.

SONODA, Rodrigo Trentin. Desenvolvimento escolar e a visão. Pesquisa Temas de Educação. Vol 3. Para: RFB, 2021a. <https://doi.org/10.46898/rfb.9786558891581.5>

SONODA, R. T.; DA SILVA, F. K. PROCEDIMENTOS ESTÉTICOS FACIAIS E CONSEQUENCIAS OCULARES - BOTOX, ÁCIDO HIALURÔNICO, IMPLANTE DE CÍLIOS E A VISÃO. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 2, n. 7, p. e27584, 2021b. DOI: 10.47820/recima21.v2i7.584. Acesso 01/09/2021.

VAZ, Fernando. Perguntas e respostas em Ergoftalmologia. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Oftalmologia, Jan/2018.

HIGIENE VISUAL: ALTERAÇÕES OCULARES, MOTORAS E A APRENDIZAGEM

Rodrigo Trentin Sonoda,Francisca KellydaSilva

XINLI Ouyang, et al , Mechanisms of blue light-induced eye hazard and protective measures: a review, Biomedicine & Pharmacotherapy, Volume 130, 2020, 110577, ISSN 0753-3322, https://doi.org/10.1016/j.biopha.2020.110577. Acesso 02/08/2021.

Published

13/10/2021

How to Cite

VISUAL HYGIENE: TROUBLE OCULARS, MOTOR AND LEARNING. (2021). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(9), e29710. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i9.710