DRUG USE AND SCHOOL PERFORMANCE: An INTEGRATIVE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.965Keywords:
consumption drug is becoming more and moreAbstract
The consumption drug is becoming more and more common among adolescentes who attend
educational institutions and end up hurting school performance. Simultaneously, accentuating the
devaluation of education. Objective: To verify the correlation between adolescent students who use
psychoactive substances and the decline in school performance through an integrative review.
Methodology: Qualitative descriptive study on the consumption of psychoactive substances by
adolescents and school performance carried out through an integrative review of the scientific
literature. As a source of information, articles indexed in databases such as the Virtual Health
Library (VHL), Scientific Electronic Library Online (Scielo) and PubMED, from the last 10 years
were included. The descriptors “Use of alcohol and other drugs” were used, “Drug use”, “School
performance” and “Teenagers”. Results: Of the total of twelve articles retrieved, four were selected
for the present study because they present data about the consumption of psychoactive drugs and
school performance. According to the analysis performed, it was possible to perceive the
association between the low school performance of adolescents who use some type of
psychoactive substance. Conclusions: It points out the indispensability of educational and
preventive practices to the use of drugs in the school environment, as well as the network
assistance, contacted by the school, in cases of situation of use is already in effect. Thus, it is
necessary to reinforce existing public measures and actions, in order to mitigate the disastrous
biases that induce adolescents to drug addiction.
Downloads
References
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016.
BRASIL. Secretaria Nacional Antidrogas. Levantamento nacional sobre o uso de drogas entre crianças e adolescentes em situação de rua nas 27 capitais brasileiras. São Paulo: CEBRID, 2004. Disponível em: <https://www.cebrid.com.br/wp-content/uploads/2012/10/Levantamento-Nacional-sobre-o-Uso-de-Drogas-entre-Crian%C3%A7as-e-Adolescentes-em-Situa%C3%A7%C3%A3o-de-Rua-nas-27-Capitais-Brasileiras-2003.pdf>.
CASELA, A. L. M.; et al. As práticas de prevenção ao uso de drogas no Brasil. In: RONZANI, T. M.; SILVEIRA, P. S. (orgs.). Prevenção ao uso de álcool e outras drogas no contexto escolar. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2014. Disponível em: <http://sisco.copolad.eu/web/uploads/documentos/Prevencao_ao_uso_de_alcool_e_outras_drogas_no_contexto_escolar.pdf>.
CARDOSO, L.R.D; MALBERGIER, A. Problemas escolares e o consumo de álcool e outras drogas entre adolescentes. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Jan/Abr, 18(1): 27-34, 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572014000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>.
CARLINI, E. A. et al. VI Levantamento Nacional sobre o Consumo de Drogas Psicotrópicas entre Estudantes do Ensino Fundamental e Médio das Redes Pública e Privada de Ensino nas 27 Capitais Brasileiras. São Paulo: CEBRID, 2010.
GOMES, N. P .G; SANTOS, R. M.; MOTA, R. S; PINTO, R. P. F.; ESTRELA, F. M.; BISPO, T.C.F. Associação entre reprovação escolar, bullying e drogas ilícitas em adolescentes: estudo transversal. Online braz. j. nurs.; dez; 17(4), 2018. Disponível em: <http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/5979/html_2>.
JAISOORYA, T. S.; et al. Prevalence & correlates of tobacco use among adolescents in Kerala, India. Indian J Med Res.; Nov; 144(5): 704–711, 2016. Disponível em: <https://www.ijmr.org.in/article.asp?issn=09715916;year=2016;volume=144;issue=5;spage=704;epage=711;aulast=Jaisoorya>.
PAIVA, F. S.; COSTA, P. H. A. Participação juvenil: uma alternativa para se abordar o uso de drogas no processo escolar. In: RONZANI, T. M.; SILVEIRA, P. S. (orgs.). Prevenção ao uso de álcool e outras drogas no contexto escolar. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2014. Disponível em: <http://sisco.copolad.eu/web/uploads/documentos/Prevencao_ao_uso_de_alcool_e_outras_drogas_no_contexto_escolar.pdf>.
PORTO, K.; PASSOS, R.G. O uso de substâncias psicoativas por crianças e adolescentes: a experiência de um acolhimento institucional no município do Rio de Janeiro. O Social em Questão, p. 171-192, 2016. Disponível em: <http://osocialemquestao.ser.puc-rio.br/media/OSQ_35_8_Porto_Passos.pdf>.
SANTOS, R. M. Associação entre reprovação escolar e aspectos sociais e de saúde em adolescentes de escola pública. Dissertação (Mestrado em Enfermagem). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/25378/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o_%20Enf_%20Raiane%20Moreira%20Santos.pdf>.
SARTES, L. M. A.; et al. Fatores de risco e de proteção para o uso de álcool e outras drogas. In: RONZANI, T. M.; SILVEIRA, P. S. (orgs.). Prevenção ao uso de álcool e outras drogas no contexto escolar. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2014. Disponível em: <http://sisco.copolad.eu/web/uploads/documentos/Prevencao_ao_uso_de_alcool_e_outras_drogas_no_contexto_escolar.pdf>.
SPENCER, C.; AGAHI, C. Social background, personal relationships, and self-descriptions as predictors of drug-user status: A study of adolescents in post-revolutionary Iran. Drug Alcohol Depend; sep;10(1):77-84, 1982.
SUTHERLAND, I.; SHEPHERD, J. P. Social dimensions of adolescent substance use. Addiction; mar;96(3):445-58, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.